(Dagbladet): Forrige uke ble 1200 nye matvarer lansert i norske dagligvarebutikker.
Noen med litt større wow-effekt enn andre, for eksempel Litago med smak av kanelsnurr, eller Sørlandschips med smak av sjokolade, karamell og havsalt.
Det er likevel ikke noen garanti for at de blir en sukess, om fire år har hele syv av ti nye matvarer floppet.
Vi har plukket ut et knippe av nyhetene som fikk oss til å stoppe opp og se en gang ekstra, og spurt to kokker og en forbruksforsker om hvilke av disse de har mest tro på.

Fanta

Fanta kommer på en litt mindre, og trill rund flaske, med smak av appelsin og rosa grapefrukt (sukkerfri).
Hjelle: Her er det trolig barn som er målgruppe, og noen av de over 18 som kjøper vin fordi de synes flaska ser kul ut.
Rosa grapefrukt som smak selger vel ikke så bra, så her er det vel flaskeformen som skal selge. Jeg ser for meg at nysgjerrige barn kan synes det er gøy, du ser den nok ikke i lomma på en voksen mann som skal gå ut på tur!

Gikk ned 19 kilo - holder vekta med ferdigmat og kos
Dagbladet PlussMen flaskedesign har vist seg å selge. Dette er dødt løp mellom fornuft og idioti, jeg ville ikke kjøpt selv.
Bahr Bugge: Sukkerbrussalget har gått ned, folk er skeptiske. Kunstige søtninger er også folk skeptiske til. Mindre flasker er en god måte å tenke reduksjon på, en måte å imøtekomme folks ønsker. Kommer til å appelere til ungdom.
Gausdal: Jeg er ikke så brusfan, men rosa grapefrukt høres godt ut.
Sørlandschips: Potetgull med smak av sjokolade og karamell


Litago med kanelbollesmak?!
Sørlandschips har lansert et nytt potetgull med smak av sjokolade, karamell og havsalt, stemt frem fra forbrukere. Det er ikke sjokolade, som i Smash!, det ser ut som helt vanlig chips.
Vi har smakt på den, og her kan du se hva helt vanlige forbrukere synes om sjokoladechipsen.
Gausdal: Sjokoladearoma? Salt chips og sjokolade kan være godt, dette høres bare ekkelt ut.
Bahr Bugge: Sørlandschips her gjør noe vi kjenner igjen fra forskningen: For motematen handler om å tilby denne gruppen litt sjokkerende smakskombinasjoner: I så måte passer det å blande sjokolade og potetgull, sier Bahr Bugge.
Nortura: Hverdagslam

Nortura lanserer en ny serie med lammekjøtt, i strimler, skavet, kjøttdeig, koteletter og i skiver.
Hjelle: Hvis de klarer å gjøre det enklere for folk å spise lam, så er det prisverdig. Lam er mye spist i hele verden, mye mer enn i Norge, og lam smaker helt fantastisk.
Gausdal: Topp med strimler og kjøttdeig. Dette har jeg troen på, det er noe jeg har lyst på selv også.
Bahr Bugge: Dette synes jeg er kjempespennende. Lammekjøtt er noe forbrukere i stor grad knytter til høytid og fest, dette er en lur måte å få opp forbruk til lam, å knytte til hverdags, slik bransjen gjorde med hvitt kjøtt tidlig 2000-tall.
Grilstad Jubel salami med Fennikel

Gillsatad Jubel-Salami har fått ny smak: Av fennikel.
Gausdal: Dette er jeg positiv til, jeg liker salami og synes fennikel er godt til. Dette er ganske vanlig i Italia - ingen dum idé.
Hjelle: Det er basert på Finocchiona, en italiensk klassiker, og fennikelfrø er et av mine favorittfrø! I teorien et superbra opplegg, men det gjenstår å se ...
Bahr Bugge: Det kommer mange nye spennende pølseprodukter, og det er et trekk ved motemat. Her har det skjedd mye de senere årene, folk ønsker norske skinker og norsk tradisjonsmat.
Tulip salamichips, med ulik smak

I motsetning til sørlandschips' sjokoladepotetgull som kun har aroma av sjokolade og karamell, er Tulips salamichips laget av salami. De kommer i fire smaker, chili, ost, hvitløk oo naturell.
Gausdal: Chips av spekepølser er jo litt godt, men litt sært. Det blir veldig salt og fett, jeg tror ikke du har lyst til å spise mange sånne. kanskje to, så er du fornøyd?
Hjelle: Jeg har til gode å smake noe godt fra dem, så neitakk.

Sjekk alle snacksnyhetene: Nå kommer sjokoladechips!
Bahr Bugge: De aller fleste spiser mye chips, men koseprodukter er noe de fleste spiser minst en gang i uken. Et nytt tilskudd på stammen av produkter som nordmenn spiser relativt ofte.
Pepsi Max med smak av ingefær

Pepsi max er Norges mest populære sukkerfrie brus. Nå har den fått mer enn et hint av ingefær.
Gausdal: Jeg har noen Pepsi Max-fans i familien, og de er negative. Jeg er ikke så glad i brus, men positiv til ingefær.
Hjelle: Det er vel ingefær i Pepsi allerede, så har de hatt mer i, kan det bli godt, det.
Bahr Bugge: Nordmenn er generelt konservative, samtidig som vi er åpne for nye smaker, og nordmenn elsker Pepsi Max. Avhengig av at den smaker godt.
Se vår test av Pepsi Max med ingefær, Red Bull Cola og nye Coca-Cola Zero.
Fjordland: Litt mat Smoothie Bowls

Fjordland har utvidet Litt Mat-mellommåltidserien sin, og lanserer nå søtere alternativ i tre smoothie-boller med smak av Mango, Jordbær og Blåbær.
Gausdal: Kult, her har de kastet seg på en trend, det er ikke dumt. Det er jo mye tull de ferdigmatfirmaene lager, men det er jo gøy å prøve.
Hjelle: Fin variasjon som mellommåltid og litt sulten, og det smaker sikkert godt, om Fjordland har tråkket til.
Bahr Bugge: Smoothies er også et typisk ungdomsprodukt som har økt de siste årene, og dette vil antakelig appellere som et mellommåltid for ungdom. Også en fin måte å øke fruktinntaket på. Ungdom spiser for lite frukt, dette kan være et positivt bidrag.
Ferdigmiddager fra Henriette Schønberg Erken
Fatland har fått rettigheter til navnet til husstellærer og kokebokforfatter Henriette Schønberg Erken, og lager nå fire ferdigmiddager for Coop.

Hjelle: Henriette Schjønberg Erken har jo god kred i kokkebransjen, og blant de eldre, men jeg vet ikke om det er så mange yngre som vet hvem hun er?
Har de blodkopiert Schjønberg Erkens oppskrifter og ikke brukt tilsetningsstoffer, og produsert uten industriknep så er det et kult produkt, et friskt pust i ferdigmatdivisjonen.
Gausdal: Hæ? Jøss, det er litt dårlig å bruke navnet hennes sånn? Men det er sikkert greit om de bruker hennes oppskrifter, det blir vel bare en ny konkurrent.
Bahr Bugge: Ferdigretter er også noe folk er opptatt av, har noe negativ klang, men skal du lansere nye, er det fint med navn som gir assosiasjoner til hjemmelaget mat, og norske tradisjonsretter. Sikkert smart!

Se alle de nye ferdigmiddagene
Orkla Nugatti

Nugatti kommer i en ny versjon, som frir til Smash!-entusiaster. Sølt, salt & sprøtt, er en slags Smash! i smørbar versjon.
Gausdal: Oi, dette er jeg positiv til, det gleder jeg meg til å prøve! For det er lov med en brødskive med Nugatti til dessert?
Hjelle: De barna som spiser Nugatti på lørdag, eller måtte gud forby - hver dag - vil nok synes dette er helt fantastisk. Jeg tror kanskje ikke de vil selge mer pålegg, men at dette vil selge til dem som allerede spiser dette. Usikker på om det er en stayer, men mange kommer til å prøve.
Bahr Bugge: Foreldre i dag er fryktelig opptatt av barnas kosthold, vil nok ikke inngå i hverdagen, men mer som et koseprodukt.
Freia-egg med Oreo

Freia og Oreo har samme eiere, så hva er vel mer naturlig enn å kombinere de to? Freia-påskeeggene får knust Oreo i fyllet. Alle sjokohjerter gleder seg, Sofie Elise gråter.
Hjelle: Dette blir akkurat det samme som for Nugatti. Vil ikke gi mersalg, men variasjon til dem som allerede spiser det.
Gausdal: Jeg liker ikke sånne klissegreier, det er bedre med ren melkesjokolade eller mørk sjokolade.
Bahr Bugge: Har de ikke fjernet palmeoljen? Syndere i påskesol ... Det som er litt problematisk er at koseprodukter til høytidene får mye lenger plass i butikkene. Er en utfordring.
Professor: Freia tar en stor risk med det nye påskeegget!
VILL-serien:
Nidar lanserer en helt ny sjokoladeserie de har kalt Vill. Denne har mer kakao og mindre sukker. Det er sjokoladeplater, med nøtter - og sjokoladetrukne bær.

Gausdal: Dette tror jeg blir bra, absolutt, det fint at de prøver å gå i den retningen der. De fleste vil tjene mest mulig, da blir det mindre og mindre av de bra tingene. Typisk at en sjokolade smaker av alt annet enn sjokolade til slutt!
Hjelle: Sikkert gode ting det og - de henvender seg til noen litt andre enn unger fra 2-14 som spiser Stratos i kilovis. Jeg tror kanskje ikke at de vil ta over så mye av markedet, midt inn i mainstream-kjøpegruppa, men at de klarer å kapre noen av dem som er litt mer bevisste, de som spiser et par biter, ikke en hel sjokolade.
Bahr Bugge: Stadig flere er opptatt av sunnhet og helse, det er kjempefint med tur- og koseprodukter som er sunnere sammensatt. Dette vil appellere til det helsebevisste segmentet. Navnet vill er også veldig bra, vi er opptatt av at alt skal være naturlig og ferskt.

Det nye godteriet: Sjekk hva som er tilbake i butikk!
Frossenpizza med Oumph!

Kjøtterstatningsproduktet Oumph! har gjort braksuksess, både med og uten smak, for seg og i ferdigmat. Nå kommer det på frossenpizza.
Gausdal: Kjøtterstatning? Æsj, det høres ekkelt ut.
Hjelle: Ja. Hahaha. På en måte er det helt fantastisk. Jeg har smakt produktet, og det ser ikke ut, har helt grei tyggemotstand, men smaker nesten ingen ting. jeg tror heller jeg ville tatt en margharita.
Det er mulig dette vil treffe vegetarianere, veganere, flexitarianere ... men jeg styrer heller helt unna kjøtt. Men tommel opp for initiativ, tommel ned for smak.
Bahr Bugge: Det er veldig få som er vegetarianere i Norge, men en økende andel er opptatt av å redusere kjøttforbruket sitt. Dette appellerer særlig til kvinner, og unge kvinner og folk bosatt i Oslo. Men det betyr ikke at folk er vegetarianere, flest fleksitarianere.
Solvinge: Hubbard kylling

Rema 1000 har jobbet sammen med Dyrevernalliansen for å få øke dyrevelferden, og har innført en ny kyllingrase i sin Solvinge-serie. Hubbard heter rasen, som vokser saktere og lever lenger enn den kyllingrasen de brukte før.
Hjelle: Alt som er i retning bedre dyrevelferd er bra. Med mindre de har gjort store endringer i kost, vil det nok smake ganske likt, men mulig litt bedre tygg. Men klarer Rema å tilby kylling med bedre dyrevelferd til en ok pris, så er det topp!
Bahr Bugge: Det er veldig viktig, forbruket av kylling økte hele 2000-tallet, men så kom det med dyrevelferd og så ble folk skeptiske, tror det er veldig viktig at folk satser på det.
Jacobs Utvalgte: Pork wings

For dem som lurer på det, Pork Wings er et amerikansk begrep for en muskel som ligger rundt svineskanken.
Akkurat hvordan marinaden vil smake vites ikke, men begge kokkene er begeistret for stykket som er brukt.
Gausdal: Akkurat navnet er litt corny, men kjøttstykket er bra! Vi har brukt dette stykket endel på jobben, en veldig fin del.
Hjelle: Dette er gøy, det håper jeg funker, dette stykket er kjempegodt!
Bahr Bugge: Folk har aldri brukt mindre andel penger på mat, men likevel vil vi spise det beste hver dag. Eksotisk frukt og grønnsaker og fileter. Smart å satse på gourmetprodukter.
Smartwater - vann tilsatt mineralsalter

Det tungt kjendismarkedsførte Smartwater flaskevann fra Coca-Cola er vann, med og uten bobler, tilsatt ekstra mineraler.
Hjelle: Er dette den gamle seltzersen? Mineraler er bra for dem som trener, bra for alle - og det med å tilsette nyttestoff i mat, det synes jeg er helt greit. Utifra et gastronomisk perspektiv, så vrenger det seg inni meg. Du burde få i deg næringsstoffer fra et annet sted, men om du ikke får det, så er det jo bra.
Gausdal: Jeg drikker vann fra springen, har ikke så peiling på dette.
Bahr Bugge: Et typisk ungdomsprodukt, ungdom er opptatt av helse og redusere sukker.
Tine: Mager cottage cheese & yoghurt

Tine har blandet cottage cheese ut med yoghurt, og det kommer både i stort beger som naturell og i mindre porsjonsbeger med eple og kanel eller jordbær og granateple.
Gausdal: Dette hadde vært gøy å prøve, naturell er alltid spennende. Jeg liker best å smake det til selv, syltetøy blir ofte for søtt.
Hjelle: Cottage cheese alene smaker rimelig høgg, det å blande det med yoghurt er kjent fra treningsmiljøet, så smart å selge ferdig! Dette er vel mest for de aktive som trener mye, eller dem som er i vekst, og trenger mye proteiner.
Bahr Bugge: Dette er typisk sunt produkt, cottage cheese har fått en renessanse de siste årene, fettreduksjon og proteiner er en smart kombinasjon. Spesielt unge jenter?
Q-meieriene: Skyr luftig

Skyr lanseres i en luftigere variant, uten sukker, med smak av bringebær eller mango. Luftige, kalorifattige mellommåltider.
Hjelle: Lavkalorialternativer er jo ting som blir lagt merke til. Det å blåse luft inn i ting er gunstig for konsistensen, og en fluffy, kremete lavkaloridessert er fint, det. På papiret er dette et produkt som kan funke.
Bahr Bugge: Det satses mye på mellommåltider for folk på farten, at det skal være enkelt og sunt å spise.
