Historien bak Solo

Hva, mannen bak den «norske» Soloen heter … Trigo?

Solo er vel norsk, eller?

MYE REKLAME: Solo har gjennom flere tiår med reklamekampanjer kjempet seg til en plass i brushyllene. Denne reklamen er fra 1980-tallet.
MYE REKLAME: Solo har gjennom flere tiår med reklamekampanjer kjempet seg til en plass i brushyllene. Denne reklamen er fra 1980-tallet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

(Dagbladet): - Fem millioner liter Solo, 20 prosent av årsvolumet, sendes ut i mars, forteller Karine Hofseth Thorsen som er merkevaresjef i Ringnes med ansvar for Solo.

Historien om den norske brusen er en fortelling om mange markedsføringsgrep - og de spriker i alle retninger. Gjennom mange tiår har vi blitt bombardert av slagord som «Gult er kult», «Sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper på annet enn tørsten» (akkompagnert av Olga Marie Mikalsen som sang) og det mer plumpe «So high, so lo».

«Nasjonalbrusen» Solo og påske har hengt sammen i mange år. Det overrasker ikke SIFO-forsker Annechen Bahr Bugge.

- Mat har evne til å vekke følelser, drømmer og opplevelser. Dette er kjerneprodukter i den norske matkulturen. Gode, gamle, tradisjonsrike produkter gir en følelse av nasjonal og familiær tilhørighet, sier forbruksforsker Bugge. Hennes forskning viser at vi er grunnleggende konservative og tradisjonsbundne. Endringer skal skje langsomt.

- Særlig når det gjelder matretter er de historiske linjene lange. Det som blir en tradisjon og kan beskrives som en særdeles vellykket innovasjon den gang da, forklarer Bugge. ​

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer