VI SPISER 16 KILO MINDRE SUKKER: Nordmenn spiser 16 kilo sukker mindre enn i 2000. Divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Linda Granlund, er fornøyd, men mene vi fortsatt bør redusere sukkerinntaket. Foto: Christian Roth Christensen
VI SPISER 16 KILO MINDRE SUKKER: Nordmenn spiser 16 kilo sukker mindre enn i 2000. Divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Linda Granlund, er fornøyd, men mene vi fortsatt bør redusere sukkerinntaket. Foto: Christian Roth ChristensenVis mer

Så mye sukker spiser vi

Hver av oss har kuttet 16 kilo sukker: - Situasjonen er dramatisk for våre yngste

Ny rapport: Vi spiser 16 kilo mindre sukker per innbygger i dag.

(Dagbladet): - Nedgangen vi ser i sukkerforbruket er gode nyheter for folkehelsa, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Linda Granlund.

Tallene hun viser til, fremkommer i rapporten Utviklingen i norsk kosthold, Helsedirektoratets store årlige tilstandsrapport om forbruket av matvarer og hvordan kostholdet utvikler seg over tid.

I 2000 var sukkerforbruket 43 kilo per innbygger per år. Siden 2000 har forbruket gått ned med 16 kilo til 27 kilo per innbygger i året.

Men fremdeles er dette for høyt.

- Et høyt sukkerinntak kan føre til overvekt og fedme, og sykdommer som type 2 diabetes, samt at det er dårlig for tannhelsa. Derfor bør ikke mer enn 10 prosent av energien vi spiser komme fra tilsatt sukker, sier Granlund.

Nå er tallet 12 energiprosent, ifølge de nye tallene til Helsedirektoratet.

«Sukkerforbruket går ned, men er fortsatt høyere enn anbefalt» Linda Granlund

- Det er søte drikker, sjokolade og godteri og kaker som er hovedkildene til sukker i befolkningen, så her har vi fortsatt litt å gjøre. Men vi er på rett vei!

Kostens innhold av tilsatt sukker er redusert fra 17 til 13 prosent av kostens energiinnhold i perioden 2000–2015.

- At vi får i oss mindre sukker, og det er vi veldig fornøyde med, men blant unge er dette fortsatt et stort problem. Undersøkelser viser at én av fem ungdomsskoleelever spiser godteri fem ganger i uka, sier Granlund.

VAR TILSTEDE UNDER FREMLEGGELSEN: Helsedirektør i Helsedirektoratet, Bjørn Guldvog. (Foto: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet) Vis mer

- Begrens godteriet til helgen. Hver dag er ikke lørdag, skyter helsedirektør Bjørn Guldvog inn.

Fortsatt for mye sukker

- Dette er meget positivt, sier Tine Mejlbo Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Avdeling for endokrinologi, sykelig overvekt og forebyggende medisin, Oslo Universitetssykehus.

- Hvis man ser nærmere på tallene, viser de at det har vært en liten økning i inntaket av sjokolade og godteri, men at reduksjonen i sukkerrik drikke, som brus og saft, fører til at det totale sukkerinntaket er har gått ned, sier Sundfør.

Det er likevel verdt å merke seg at inntaket som tilsvarer at sukker bidrar med 12 prosent av energien i kostholdet vårt, fortsatt er for høyt, mener hun:

- Sukker bør ikke overstige 10 prosent av energiinntaket og ut fra et helseperspektiv kan det gjerne være enda lavere. Kroppen vår trenger ikke tilsatt sukker.

«Kroppen vår trenger ikke sukker» Tine Mejlbo Sundfør

Mest sukker blant de unge

Det er også viktig å huske på at de tallene som presenteres i denne rapporten er gjennomsnittlig inntak for den norske befolkningen, mener Sundfør.

- Inntaket er ikke jevnt fordelt i befolkningen, noen spiser veldig lite sukker, mens andre har et alt for høyt inntak, sier hun.

Ungkostundersøkelsene viser oss at særlig mange unge gutter har et høyt sukkerinntak.

MÅ FORTSATT KUTTE: Klinisk ernæringsfysiolog, Tine Mejlbo Sundfør, synes det er flott at vi spiser mindre sukker, men at det er viktig å fortsette med sukkernedtrapping. (Foto: Anita Sælø) Vis mer

- Det er derfor veldig viktig at vi fortsetter fokuset på å redusere sukkerinntaket og nedgangen de siste årene viser oss at det nytter!

Negativt med sukker selv om du er slank

For høyt inntak av sukker øker risikoen for overvekt og fedme som igjen øker risikoen for diabetes type 2, hjerte – og karsykdom, hull i tennene og andre livsstilssykdommer.

- Men det er minst like viktig å huske på at de som spiser mye sukker ofte får for lavt inntak av vitaminer og mineraler, fordi sukkerrik mat og drikke med lavt innhold av næringsstoffer fortrenger sunne matvarer fra kostholdet, forteller Sundfør.

Et høyt sukkerinntak er med andre ord negativt for helsa selv om man er slank, poengterer hun:

- Her tror jeg det er en viktig misforståelse blant mange barn og ungdommer og deres foreldre.

Dramatisk

- Den delen av befolkningen som har veldig høyt inntak av sukker har ofte lavt inntak av frukt og grønnsaker, høyt inntak av usunt fett og lite fysisk aktivitet i tillegg, sier Sundfør.

Denne kombinasjonen øker risikoen for livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdom, diabetes type 2 og flere former for kreft over tid.

- For den enkelte kan dette bety mange flere år med helseproblemer, redusert livskvalitet og kortere levealder og dette tror jeg de fleste oppfatter at er dramatisk, avslutter hun.

Beskytter tennene

- Vi er glade for nedgangen i sukkerinntaket per innbygger. Det er bra for folkehelsa, inkludert tennene, at folk spiser mindre sukker, sier president i Den Norske Tannlegeforening, Camilla Hansen Steinum.

BRA FOR TENNENE: President i Den Norske Tannlegeforening, Camilla Hansen Steinum, er fornøyd med tallene. (Foto: DNT) Vis mer

- Jo mindre sukker en spiser og drikker, desto mindre er sannsynligheten for hull i tennene. Dessuten er det mange av disse produktene, som for eksempel brus, som også inneholder syre – som kan føre til syreskader. Begrenser vi inntaket begrenser vi risikoen og beskytter tennene, sier hun.

Steinum mener at det må være lov å kose seg med sukkerholdig mat og drikke av og til, men da med måte, som for eksempel i høytider.:

- Mange spiser også godteri kun på lørdager, og det er lurt. Da har man noe å glede seg til, og man beskytter tennene fra å måtte bade i sukker de andre dagene.

Det er med andre ord hvor ofte en spiser, ikke hvor mye en spiser som har mest betydning for tennene, understreker Steinum.