Slik spiser du færrest kalorier til frokost, lunsj og middag:

Hverdagsmaten med færrest kalorier

Du blir overrasket over hvor lett det er å spise lett.

Her er maten  med færrest kalorier. Foto: Mette Møller / Dagbladet
Her er maten  med færrest kalorier. Foto: Mette Møller / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Jula er over, og mange har satt seg som mål å leve litt lettere. Vi har laget en oversikt over noe av det aller letteste og sunneste du kan putte i handleposen hvis du teller kalorier i hverdagen.

Nedenfor finner du tre oppskrifter på kalorifattige lunsj- og middagsretter. Men først, ta en titt på denne listen over de letteste ingrediensene og matvarene. Vi har sortert listen etter frokost/lunsj og middag.

Bruk listene til å sette sammen lette hverdagsmåltider!

Frokost: Sett i gang forbrenningen

Studier viser at de som regelmessig spiser frokost, veier 2,3 kilo mindre enn de som hopper over den, til tross for at de får i seg flere kalorier i løpet av dagen. Frokosten holder nemlig blodsukkeret på et jevnt nivå, setter i gang forbrenningen, og bidrar til at du får en tydeligere sult og metthetsfølelse utover dagen.

• Velg grovt brød og knekkebrød.

• Velg kornblandinger med mye fiber og lite sukker.

• Velg de magre melketypene som skummet eller ekstra lettmelk.

• Pynt med paprika, tomat, agurk eller annet grønt på brødskiven.

• Bruk eple, banan og kiwi som pålegg, eller ha det i kornblandingen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer