VEGETARPØLSE: Aldri før har en ny Ikea-matrett blitt så populær - så fort. Her servert av Ikea Food-sjef i Norge, Tor Morten Myrseth, i forbindelse med lanseringen. Foto: Jon Terje Pedersen
VEGETARPØLSE: Aldri før har en ny Ikea-matrett blitt så populær - så fort. Her servert av Ikea Food-sjef i Norge, Tor Morten Myrseth, i forbindelse med lanseringen. Foto: Jon Terje PedersenVis mer

Sunnere enn vanlige pølser:

Hylles av forsker: Ny type Ikea-pølse har tatt av

Nå er hver fjerde pølse som selges på Ikea vegetar.

Tidlig i september lanserte Ikea vegetarpølser. Noen måneder senere ser kjeden salgstall de aldri har sett maken til: Hver fjerde pølse som selges er vegetar.

- Dette er den mest vellykkede lanseringen av en ny matrett vi har hatt i Norge.

Gudrun Kathle Lægreid, senior kommunikasjonsrådgiver i Ikea, kan fortelle at de ikke har sett lignende salgstall før.

- Vi har åpenbart truffet en nerve.

Det nærmeste de har kommet vegetarpølsesuksessen er vegetarbollene, et vegetarisk alternativ til de populære kjøttbollene. Nå er hver femte «bolle» som selges i Ikea-restaurantene vegetarisk.

- Vi ser også at vi selger flere kjøttfrie alternativer i restauranten som for eksempel pasta med tomat og ostesaus, sier Lægreid.

Økonomisk insentiv

Ikeas vegetarpølse inneholder det samme som vegetarbollene - men selges i bistroen rett etter kassene, ikke i restauranten. Vegetarpølsa koster fem kroner, mens den vanlige pølsa er satt opp til åtte kroner etter at det vegetariske alternativet ble lansert.

- Vi har bevisst satt opp prisen på vanlige pølser av miljøhensyn, sier Lægreid.

Mens enkelte pølsespisere har konvertert fra vanlige pølser til vegetarpølser, har Ikea også tiltrukket seg noen nye pølsekunder. Totalt har salget økt med sju prosent.

Vegetarpølsa har jevnt over vært populær, og ble aller best mottatt på Ikea Furuset, der vegetarpølsene står for hele 33 prosent av pølsesalget.

VEGETAR-EKSPERT: Professor Vibeke Videm ved NTNU.
VEGETAR-EKSPERT: Professor Vibeke Videm ved NTNU. Vis mer

Professor Vibeke Videm ved NTNU - som også er forfatter av boka «Verdt å vite om vegetarmat» - sier at fordelen med vegetarpølser er at de inneholder vegetabilsk protein og fett, som gjør at man unngår noen av de mindre gunstige råvarene i vanlige pølser. Vanlige pølser inneholder nemlig ofte mye fett, gjerne også en god del mettet dyrefett. Dette kan øke risikoen for hjerte- og karsykdom. Matprodusentene er nok oppmerksomme på dette, slik at mange typer pølser nå inneholder en større andel umettet fett enn tidligere.

- Hvilke ulemper bør man være obs på i forhold til å spise nettopp vegetarpølser?

- Jeg har ikke funnet noen fullstendig oversikt over innholdsstoffene i vegetarpølsene, så det er vanskelig å si noe konkret. Også vegetabilsk fett kan være mettet, og det kan bli for mye av det. Akkurat som enkelte er allergiske mot animalske matvarer som egg og melk, kan noen være allergiske mot enkelte planteproteiner eller kryddere. Alle serveringssteder skal ha lett tilgjengelig informasjon om allergener, så det burde ikke være noe stort problem med vegetarpølsene, framholder professoren.

Egen helse viktigst

Da vegetarpølsa ble lansert, snakket vi med forbrukersosiolog og forsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet. Hun jobber for tiden med forskningsprosjektet Food Pro Future, et prosjekt som handler om forbrukeres preferanser og praksis rundt det å bytte ut animalsk protein med planteprotein.

Annechen Bahr Bugge har stor tro på grønnere alternativer. Foto: SIFO
Annechen Bahr Bugge har stor tro på grønnere alternativer. Foto: SIFO Vis mer

Hun hadde klokkertro på vegetarpølsa da den ble lansert, og er ikke overrasket over å høre at den selger så bra.

- Det er fortsatt bare rundt tre prosent som sier de er vegetarianere, men vi ser at det er en stor økning i interessen rundt det å kutte antall måltider med kjøtt, og å kutte mengden kjøtt i rettene vi spiser, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

Hun peker på at den gruppa som er mest interessert i et grønnere kosthold, unge kvinner bosatt i store byer, antakelig også utgjør en stor og viktig kundegruppe hos Ikea.

Årsaken til at mange velger litt grønnere er i hovedsak egen helse. Deretter følger miljø og klima-hensyn, og så kommer dyrevelferd, forklarer Bahr Bugge.

- Men da er det viktig å ta med i betraktningen at de fleste i Norge tror husdyr har det bra.

Vegetarsuksess

Ikea er ikke den eneste bedriften som har gjort sukess når de har lansert vegetarianske - eller veganske - alternativer.

NorgesGruppens Folkets pizza med Oumph! kjøtterstatning ble revet ut av hyllene da den ble lansert i februar. I selskapets supermarkedkjede Meny var det den veganske isen fra Ben & Jerry som ble den store besteselgeren.

Den solgte best av mer enn tusen nyheter. Og det i iskalde februar.

Ifølge kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, er det ekstra stor interesse rundt de grønne nyhetene.

Plantebaserte alternativer er nå en så naturlig del av mange nordmenns kosthold at selv meierigiganten Tine har kapitulert.

I september lanserte meierigiganten de to første produktene i sin nye serie Gryr: Iskaffe på havremelk og et raps- og kokosoljebasert alternativ til kremfløte.