STORE FORSKJELLER: Hvilken proteinbar skal du kjøpe? Det er store forskjeller både i sukkerinnhold og i størrelse. Foto: ERIK HELGENESET
STORE FORSKJELLER: Hvilken proteinbar skal du kjøpe? Det er store forskjeller både i sukkerinnhold og i størrelse. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Ernæringstest proteinbarer:

I denne testen er det størrelsen  det kommer an på

Velg riktig proteinbar. Stor forskjell på størrelse og sukkerinnhold. 

Det finnes etter hvert et stort utvalg av proteinbarer i butikker, på apotek, på treningssenteret og ikke minst på nett. Hva bør vi egentlig velge, og hvor mange av oss trenger egentlig slike «barer» i det hele tatt?

holder det ikke å spise matvarer som inneholder mye protein og næringsstoffer man trenger etter trening? Det er endel å tenke på. Og - som i andre matprodukter, er det også her store forskjeller i sukkerinnholdet.

Müslibar, måltidserstatter, eller proteinbar?

Ingen av oss «trenger» barer. Det er fullt mulig å få alt vi trenger av for eksempel protein uten å spise barer. Men en bar kan være en enkel løsning i en travel hverdag.

Når du velger en bar, bør du velge en bar som passer deg i den situasjonen du er akkurat der og da.

En dag trenger du kanskje bare litt raskt påfyll av energi, da kan du for eksempel velge en müslibar.

En annen dag rekker du ikke lunsj, og tar deg heller en bar. Da kan det være lurt å velge en måltidserstatter, eller en stor proteinbar som både gir en del energi og inneholder protein som metter godt.

Hvilke av disse to du velger avhenger igjen av om hvor stort energibehov du har i utgangspunktet, og om målet er å gå ned i vekt eller ikke.

Det optimale restitusjonsmåltid

Ettersom det finnes ulike barer til forskjellig bruk, er det viktig å presisere målgruppen vi tester disse barene for:

I denne testen forsøker vi å finne ut hvilken proteinbar som er det mest optimale restitusjonsmåltid etter en relativ hard, men ikke glykogenuttømmende styrketreningsøkt.

Vi tenker oss at målgruppen er både menn og kvinner med «normal» vekt og aktivitetsnivå. (Altså ikke de som er så aktive og/eller store at de har et svært høyt energibehov)

Mat etter trening

Etter en styrketreningsøkt brytes kroppens protein ned, og glykogenlagrene i musklene tappes.

Derfor trenger du både protein og karbohydrater etter trening. Protein er viktig for at musklene skal restitueres og bygges opp, mens tilførsel av karbohydrater gjør at glykogenlagrene i musklene fylles opp igjen.

Dette er avgjørende for at du skal prestere skikkelig neste gang du trener.

Rett etter trening, er kroppen spesielt mottakelig for næring, særlig karbohydrater.

For de som trener mye og ofte, kanskje hver dag eller flere ganger om dagen, er det viktig å fylle på med næring rett etter treningsøkten.

For oss andre holder det å spise et hovedmåltid som inneholder både protein i form av kjøtt/fisk/kylling/egg/melkeprodukter og karbohydrater i form av brød/ris/pasta/poteter og grønnsaker, innen det har gått en time eller to etter treningen.

For mange av oss er det altså ikke nødvendig å spise et ekstra restitusjonsmåltid i form av en restitusjonsbar eller drikke etter treningen. Men hvis du trener svært mye, eller hvis det er lenge til du skal spise neste gang, kan det være lurt med litt restitusjonsmat eller en restitusjonsbar.

Det optimale restitusjonsmåltidet

I følge Olympiatoppen bør et restitusjonsmåltid inneholde 15-20 gram protein og 30-50 gram karbohydrat. En stor og veltrent person kan trenge i overkant av dette.

Har du trent så hardt og lenge at glykogenlagrene dine er tappet, vil du trenge mer karbohydrater.

Sånn sett er det ingen av proteinbarene i denne testen som blir et optimalt restitusjonsmåltid når det kommer til karbohydrater.

En mulighet er selvfølgelig å spise en restitusjonsbar som inneholder bra med protein, og i tillegg spise en banan eller drikke en karbohydratholdig drikk slik at karbohydratinntaket også blir tilstrekkelig.

Størrelsen teller

Det er stor forskjell på størrelsen til barene i denne testen. Vi har vurdert hva du får i deg ved å spise en hel bar, altså ikke hva hver bar inneholder av næringsstoffer per 100 gram.

De store barene inneholder generelt mer protein og karbohydrat enn de små, men noen inneholder relativt mye kalorier slik at disse passer best for en som har et høyt energibehov.

Disse kan eventuelt være erstatning for et måltid på travle dager der du ikke rekker å spise et ordentlig måltid etter trening.

Men dette er selvfølgelig ikke noe du bør gjøre for ofte, ettersom du da vil gå glipp av en rekke vitaminer og mineraler som du vil få gjennom et sunt og balansert måltid.

Hele testen finner du på Bramat.no

Les også: Trodde du dette var fy etter trening?

Pass på de sunne kalorifellene

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Visste du dette om poteten?
Skap balanse i hverdagen!
Mat med helsepåstander er ikke alltid sunnere