TAR REVANSJE: Morgendagens tall vil gi Rema 1000 en opptur, tror flere eksperter Dagbladet har snakket med. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
TAR REVANSJE: Morgendagens tall vil gi Rema 1000 en opptur, tror flere eksperter Dagbladet har snakket med. Foto: Gorm Kallestad / NTB ScanpixVis mer

Dagligvarekrigen

I morgen kommer tallene: Rema 1000 slår tilbake

2018 er året Rema 1000 snur den negative trenden, tror ekspertene.

(Dagbladet): 2017 var ikke Rema 1000s år. Men får dagligvareanalytikerne rett, er trenden i ferd med å snu.

I morgen legger analysebyrået AC Nielsen frem tall som viser dagligvarekjedene og -butikkenes markedsandeler fra første kvartal i år, og da har fjorårets negative trend for Rema 1000 snudd, skal vi tro Geir Myklebust, dagligvareanalytiker i Balanza.

- Jeg tror Rema 1000 kommer tilbake for fullt i år. Jeg er litt usikker på om vi vil få se den store veksten så tidlig som nå, men som vi så i høst, begynner de å stabilisere seg, sier Myklebust til Dagbladet.

- Jeg er ganske sikker på at omsetningen til Rema 1000 har økt. Det er mye folk i butikkene, og de er gode på produkter, sier Myklebust og viser til at de har jobbet frem en rekke produkter de står alene om.

Det enkle er ofte det beste

Pål Rasmus Silseth, leder for Norsk Kundebarometer ved BI og partner i analysebyrået Barcode Intelligience AS, tror Remas fall nå stopper opp.

Geir Myklebust tror Rema har tatt noen smarte markedsføringsgrep.
Geir Myklebust tror Rema har tatt noen smarte markedsføringsgrep. Vis mer

- Det har vært mindre støy rundt kjeden, og det virker som om de har fått fokuset tilbake på det de var gode på tidligere, sier Silseth til Dagbladet.

- Reklamen er tilbake til det gamle, det tror jeg er veldig lurt av dem. Jeg ville gjort det samme selv, om jeg var dem, sier Myklebust.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NorgesGruppen øker

Myklebust peker på at endringene i markedsandeler ikke vil være store fra fjoråret, totalt sett. Han tror NorgesGruppen vil styrke seg noe, mens Coop vil stå mer stille.

Kiwi vinner terreng med knallhardt prisfokus, ifølge Kristine Aakvaag Arvin.
Kiwi vinner terreng med knallhardt prisfokus, ifølge Kristine Aakvaag Arvin. Vis mer

- Vi møter veldig bra tall fra i fjor, og tar andeler i et tøft marked. Det er vi fornøyd med, sier Kristine Aakvaag Avin i Kiwi.

- Vi har satt flere rekorder i år, både på kjedenivå og i enkeltbutikker.

Hun berømmer de ansattes innsats, og er ikke i tvil om hvor nøkkelen til suksessen ligger:

- Kundene våre har også tillit til at vi har de laveste prisene, og den ene undersøkelsen etter den andre viser at Kiwi har de mest fornøyde lavpriskundene. Vi fortsetter å presse prisene, og siden nyttår har vi både kuttet prisene på nordmenns to favorittmiddager, taco og hjemmelaget pizza, og lettbrus.

Veien videre er også klar: Sunnere mat, et litt grønnere Norge, og lavere priser.

Spente på nykommer

Fredag forrige uke ble det kjent at den britiske matvaregiganten Iceland nå etablerer seg i Norge. Det var DN som først omtalte saken.

Stilseth peker på både nyetableringen, og politikernes diskusjon om prisreguleringer som faktorer som kan påvirke markedsandelene fremover.

- Når det gjelder nyetableringen fra Iceland Foods så viser historien at det er vanskelig å lykkes i det norske markedet. Både Ica og Lidl har smertefullt fått erfare dette. Norske forbrukere er vanedyr når det kommer til dagligvarehandel, både hva angår valg av butikk og produkter, sier han til Dagbladet.

Iceland er en relativt liten kjede i Storbritannia, med en markedsandel på drøye to prosent.

SNUR TRENDEN: Pål Rasmus Silseth tror det verste er over for Rema 1000. Foto: BI
SNUR TRENDEN: Pål Rasmus Silseth tror det verste er over for Rema 1000. Foto: BI Vis mer

Det er likevel nesten tusen Iceland-butikker i Storbritannia, forteller Myklebust, som er engasjert av kjeden i forbindelse med etableringen i Norge.

I første omgang vil kjeden åpne to butikker, en i Asker og en i Larvik.

- Her kan de teste hvilke produkter som går, og hva som ikke selger på det norske markedet, før de etablerer seg videre, sier Myklebust.

Kjeden selger nesten utelukkende frysevarer, og det er knyttet seg stor spenning rundt hvordan norske forbrukere vil ta imot nykommeren.

- En større analyse vi gjorde for noen år tilbake viste at en av de viktigste årsakene til kundelojalitet var kjennskap til hvor produktene er plassert i butikken. Vi ønsker rett og slett ikke bruke tid på å gjøre oss kjent i en ny butikk, sier Silseth i Norsk Kundebarometer..

Han viser til at nordmenn ønsker å gjøre det så enkelt som mulig for oss selv når vi handler. I tillegg er det en forutsetning at kjeden har produkter og merker kundene allerede bruker og er kjent med.

- Nordmenn foretrekker kjente norske merkevarer.