GODE TIDER: Varmen og mange dager med sol betyr gull for iskrem-fabrikantene. Øverst på salgstoppen troner pinneisen Royal Trippel. Foto: Andreas Lekang
GODE TIDER: Varmen og mange dager med sol betyr gull for iskrem-fabrikantene. Øverst på salgstoppen troner pinneisen Royal Trippel. Foto: Andreas LekangVis mer

Tidenes iskremsommer:

Ingen norsk is selger mer enn denne

Nordmenn vil ha vanilje, sjokolade og karamell. Samtidig.

Vi spiser og spiser - og iskremprodusentene noterer salgsrekord på salgsrekord.

- Helt fantastisk! Vi lever av sol og varme, sier Anne Borgen Sturød, marketing- og produktutviklingsdirektør i Diplom-Is.

- Jeg har vært her i 35 år og aldri sett maken, sier Jarl Søvik Olsen, direktør for vareforsyning i sørlandsbedriften Hennig-Olsen.

Pinneis best likt

Øverst på salgstoppen troner pinneisen Royal Trippel fra Diplom-Is, lansert som «isen for livnytere». Vaniljefløteisen dyppet med mørk sjokolade, karamell og melkesjokolade har 20-års jubileum i år.

I 2016 ble den Norges mest solgte småis. Da passerte den både Sandwich og Krone-Is.

BESTSELGER: Norge går rundt og spiser Royal. Anne Borgen Sturød, marketing- og produktutviklingsdirektør i Diplom-Is.har grunn til å glede seg. Foto: Diplom-Is
BESTSELGER: Norge går rundt og spiser Royal. Anne Borgen Sturød, marketing- og produktutviklingsdirektør i Diplom-Is.har grunn til å glede seg. Foto: Diplom-Is Vis mer

- Om finværet holder forventer vi å selge 3,5 millioner Royal Trippel i 2018, sier Borgen Sturød.

Hos Hennig-Olsen er det Creme Premium Nougat folk vil ha. Jubel er det også hos Isbjørn is og Isbilen.

Isbjørn Is som en lokal leverandør til dagligvarekjedene i vest har en vekst hittil i år som er godt over 30 prosent over 2017.

Parallelt har Isbilen vekst. Hetebølgen har gitt en pangstart til flere av nyhetene, samtidig som klassikerne har hatt et løft.

SALT KARAMELL: Nordmenn er svake for salt, søtt og kaldt. Dobbel fra Isbilen konkurrerer med Diplom Is Royal trippel og Hennig Olsen Is Creme premium karamell. Alle har vekst. Foto: Isbilen
SALT KARAMELL: Nordmenn er svake for salt, søtt og kaldt. Dobbel fra Isbilen konkurrerer med Diplom Is Royal trippel og Hennig Olsen Is Creme premium karamell. Alle har vekst. Foto: Isbilen Vis mer

Kremtilbud

Ser vi på småis i pakker, slike som du finner i frysedisken på butikken, er det Krone-Is med jordbær som går av med seieren, med sjokoladevarianten hakk i hæl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vårt aller mest populære produkt. Nordmenn er ganske tradisjonelle når det gjelder iskrem, sier Søvik-Olsen.

PØSER PÅ: Hos matvarekjedene får du seks krone-is til prisen av en i kiosken. Kjedene dumper prisen i håp om at du handler hos dem. Foto: Tine Faltin
PØSER PÅ: Hos matvarekjedene får du seks krone-is til prisen av en i kiosken. Kjedene dumper prisen i håp om at du handler hos dem. Foto: Tine Faltin Vis mer

Mange har oppdaget at iskremen selges billig i butikk. Enkelte steder koster en seks-pakk like mye som en enkelt is av samme sort og størrelse kjøpt i kiosk eller på bensinstasjon. Diplom-Is rapporterer om vekst på opp mot 60 prosent på dette produktet.

Beste noensinne

Hennig-Olsen opplever den beste sommeren noensinne. Bedriften, som har holdt det gående fra 1924, opplevde en økning på 30 prosent i mai og 20 prosent i juni.

VANEDYR: Nordmenn er ganske tradisjonelle når det gjelder is, mener Jarl Søvik Olsen, direktør for vareforsyning Hennig-Olsen. Foto:Hennig-Olsen
VANEDYR: Nordmenn er ganske tradisjonelle når det gjelder is, mener Jarl Søvik Olsen, direktør for vareforsyning Hennig-Olsen. Foto:Hennig-Olsen Vis mer

Søvik Olsen tror iskremprodusenten i 2018 før første gang kan bikke 30 millioner liter is produsert på et år. Hennig-Olsen står for nesten halvparten av det norske iskremmarkedet. Det er de gamle traverne det går aller mest av. Lakris, kokos, salt karamell og pistasj er spennende en stund. Så vender mange tilbake til kroneis med jordbær eller sandwich.

Diplom-Is noterer vekst på omtrent samme nivå i perioden mai-juli. Det ligger an til nok et kremår. Den Tine-eide iskremprodusenten omsatte for nesten én milliard i 2016, og klarte seg også godt i fjor.

Hvor mange millioner som ventes i ekstra omsetning vil markedsdirektøren foreløpig ikke si noe om.

KJØRER PÅ: Morten Kolseth i Isbjørn og Isbilen har travle dager. Foto: Isbilen
KJØRER PÅ: Morten Kolseth i Isbjørn og Isbilen har travle dager. Foto: Isbilen Vis mer

Nordmenn ligger i verdenstoppen i iskremspising, men de norske produsentene ligger i omsetning lysår bak verdens største produsent, Ben og Jerry. Den amerikanske giganten omsatte i 2016 for 1.279 milliarder dollar.

Dagligvarejubel

Du finner iskremen i Norge også.

- Vi har hatt veldig godt salg på nisjeprodukter som veganis fra Ben & Jerrys og såkalte Bubbies, forteller Eli Strand, kommunikasjonsrådgiver i Meny.

Også dagligvarehandlene jubler over sommervarmen. Folk spiser rett og slett isdiskene tomme.

Iskremsalget på Meny har gått opp med nesten 40 prosent. Ifølge Strand er det spesielt småis og forskjellige småis i eske som er bestselgere.

Utsolgt

Alle produsentene er tidvis utsolgt.

- Heldigvis bare kortere perioder. Vi står på, sier Borgen Sturød.

- Vi prøver å lage litt av hver sort, men prioriterer bestselgere, sier Søvik Olsen i Kristiansand.