Ramadan-Cola:

Islam-kampanje vekker oppsikt: - Risikofylt

Coca-Cola frir til norske muslimer i ny kampanje.

RAMACOKE: Coca Cola setter fredag i gang en storstilt kampanje for å fri til norske muslimer. Professor Nina M. Iversen berømmer selskapet for å være «tøffe».
RAMACOKE: Coca Cola setter fredag i gang en storstilt kampanje for å fri til norske muslimer. Professor Nina M. Iversen berømmer selskapet for å være «tøffe». Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I forbindelse med den islamske fasten ramadan, vil Coca-Cola denne uka lansere en stor kampanje over hele landet. På reklameplakatene vil vi se den velkjente logoen i ny form, nemlig med en halvmåne - et viktig symbol i islam.

Innholdet i brusflaskene vil for øvrig være akkurat det samme som det alltid har vært.

- Hvorfor gjør dere dette?

- I muslimske land har vi en lang historie med å markere Ramadan, på samme måte som vi her i landet har tradisjon for julekampanjer. Nå vil vi for første gang i Norge feire Ramadan sammen med norske muslimer, sier Johanna Kosanovic som er markedsføringssjef i Norge.

- Bortsett fra å selge mer brus, hva ønsker dere å oppnå med denne kampanjen?

- Vi vil vise vårt klare standpunkt til mangfold, og hvor viktig det er for samfunnet. Mangfold og inkludering har alltid vært viktig for Coca-Cola. Mange vet for eksempel ikke at vi på 50-tallet var aktivt engasjert i borgerrettsbevegelsen og at Coca-Cola var først ute med å fronte kvinner i reklamekampanjer.

- Har dere andre planer om å markere Coca-Cola som et inkluderende brand på andre områder, som seksuell legning etc.?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.