I forbindelse med den islamske fasten ramadan, vil Coca-Cola denne uka lansere en stor kampanje over hele landet. På reklameplakatene vil vi se den velkjente logoen i ny form, nemlig med en halvmåne - et viktig symbol i islam.
Innholdet i brusflaskene vil for øvrig være akkurat det samme som det alltid har vært.
- Hvorfor gjør dere dette?
- I muslimske land har vi en lang historie med å markere Ramadan, på samme måte som vi her i landet har tradisjon for julekampanjer. Nå vil vi for første gang i Norge feire Ramadan sammen med norske muslimer, sier Johanna Kosanovic som er markedsføringssjef i Norge.
- Bortsett fra å selge mer brus, hva ønsker dere å oppnå med denne kampanjen?
- Vi vil vise vårt klare standpunkt til mangfold, og hvor viktig det er for samfunnet. Mangfold og inkludering har alltid vært viktig for Coca-Cola. Mange vet for eksempel ikke at vi på 50-tallet var aktivt engasjert i borgerrettsbevegelsen og at Coca-Cola var først ute med å fronte kvinner i reklamekampanjer.
- Har dere andre planer om å markere Coca-Cola som et inkluderende brand på andre områder, som seksuell legning etc.?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger