Ramadan-Cola:

Islam-kampanje vekker oppsikt: - Risikofylt

Coca-Cola frir til norske muslimer i ny kampanje.

RAMACOKE: Coca Cola setter fredag i gang en storstilt kampanje for å fri til norske muslimer. Professor Nina M. Iversen berømmer selskapet for å være «tøffe».
RAMACOKE: Coca Cola setter fredag i gang en storstilt kampanje for å fri til norske muslimer. Professor Nina M. Iversen berømmer selskapet for å være «tøffe». Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I forbindelse med den islamske fasten ramadan, vil Coca-Cola denne uka lansere en stor kampanje over hele landet. På reklameplakatene vil vi se den velkjente logoen i ny form, nemlig med en halvmåne - et viktig symbol i islam.

Innholdet i brusflaskene vil for øvrig være akkurat det samme som det alltid har vært.

- Hvorfor gjør dere dette?

- I muslimske land har vi en lang historie med å markere Ramadan, på samme måte som vi her i landet har tradisjon for julekampanjer. Nå vil vi for første gang i Norge feire Ramadan sammen med norske muslimer, sier Johanna Kosanovic som er markedsføringssjef i Norge.

- Bortsett fra å selge mer brus, hva ønsker dere å oppnå med denne kampanjen?

- Vi vil vise vårt klare standpunkt til mangfold, og hvor viktig det er for samfunnet. Mangfold og inkludering har alltid vært viktig for Coca-Cola. Mange vet for eksempel ikke at vi på 50-tallet var aktivt engasjert i borgerrettsbevegelsen og at Coca-Cola var først ute med å fronte kvinner i reklamekampanjer.

- Har dere andre planer om å markere Coca-Cola som et inkluderende brand på andre områder, som seksuell legning etc.?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer