KNALL OG FALL: Hvis uhellet skjer i butikkens umiddelbare nærhet, får du erstattet flaskene av Vinmonopolet hvis de går i bakken. FOTO: NTB/Scanpix
KNALL OG FALL: Hvis uhellet skjer i butikkens umiddelbare nærhet, får du erstattet flaskene av Vinmonopolet hvis de går i bakken. FOTO: NTB/ScanpixVis mer

Knust flaske eller dårlig vin? Her er reglene for når du kan få pengene tilbake på Vinmonopolet

Ja, du kan levere inn vinen og få pengene igjen

Knuser du vinen på parkeringsplassen utenfor Vinmonopolet får du ny vin. Vil du bytte brennevinsgaven får du derimot nei.   

(Dagbladet): Mange har opplevd det. Vinflaskene går i gulvet og fadesen er et faktum. Men skjer uhellet inne i vinmonopolutsalget eller rett utenfor, er det ingen grunn til å gråte over spilt vin.

Lurer du på hvor lenge den åpnede vinflasken holder seg i kjøleskapet?

- Vår policy er at kunder skal få erstattet brekkasje som skjer i butikklokalet, og i umiddelbar nærhet av butikken eller kjøpesenteret i tid og sted, bekrefter pressesjef ved Vinmonopolet, Jens Nordahl.

I dag åpner Oslo Spektrum dørene for Norges største årlige vin- og matfestival, Spis & Drikk, hvor smaksprøver, kurs og foredrag venter på alle med interesse for mat og vin.

- At folk flest er blitt mer nysgjerrig på vin, og tør å stille spørsmål, er gøy! Mange jeg har snakket med, har ikke kjent til Polets bytteregler, sier Dagbladets matredaktør Christopher Sjuve, som skal holde flere matkurs på messa nå i helgen.

Uåpnede vinflasker

Allerede nå kan vi gi deg svar på noe mange lurer på: Knuser du flasken og tror at du får erstattet den fordi hals og kork er intakt? Da tror du feil. Denne forestillingen bygger dessverre på en seiglivet myte.

På disse hemmelige stedene i Oslo kan du drikke og spise

Har du derimot fått vinflasker i gave, som du vil bytte i noe annet, er det bare å ta med den uåpnede flasken til nærmeste utsalg. Kvittering er ikke nødvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ja, så fremt dette er produkter i Vinmonopolets ordinære sortiment, og som er kjøpt på Vinmonopolet er dette i orden, sier Nordahl.

Han tilføyer at vinen bør byttes så snart som mulig etter at den er kjøpt.

TILBAKELEVERING: Planlegger du å levere tilbake en vin du mener ikke holder mål, bør det være «mest mulig» igjen i flasken. FOTO: NTB/Scanpix     
TILBAKELEVERING: Planlegger du å levere tilbake en vin du mener ikke holder mål, bør det være «mest mulig» igjen i flasken. FOTO: NTB/Scanpix      Vis mer

De fleste uåpnede flaskene som leveres tilbake til Vinmonopolet, har vært kjøpt inn til større arrangementer og ikke blitt drukket opp, opplyser pressesjefen.

Ikke vin fra taxfree

- Kan man bytte uåpnet pappvin?

- Ja, men man bør ha med kvittering, og det bør være vin fra Vinmonopolets ordinære sortiment, altså vin som står i hyllen. Produktene bør byttes så raskt som mulig.

Vin som er kjøpt på taxfree eller i utlandet, Sverige inkludert, kan derimot ikke byttes på polet.

PAPPVIN:  Uåpnet vin på flaske og boks kan byttes innen rimelig tid. FOTO: Lise Åserud / NTB scanpix
PAPPVIN:  Uåpnet vin på flaske og boks kan byttes innen rimelig tid. FOTO: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

- Vi tar ikke i retur vin som er kjøpt andre steder enn på Vinmonopolet . Som oftest vil dette være produkter som har andre strekkoder og andre kjennetegn enn de som selges i Norge. Det kan også være forskjeller i produktet som ikke så lett lar seg identifisere umiddelbart, men likevel er det altså et annet produkt, sier Nordahl.

REKLAMASJON: Vinmonopolet registrerer rundt 60 000 kundereklamasjoner i året.FOTO: Bam og Biofoto/NTB Scanpix 
REKLAMASJON: Vinmonopolet registrerer rundt 60 000 kundereklamasjoner i året.FOTO: Bam og Biofoto/NTB Scanpix  Vis mer

Øl og brennevin

Brennevin tas ikke i retur, men øl byttes og refunderes etter samme regler som for vin.

- Ja, men man bør ha med kvittering og det bør være øl fra Vinmonopolets ordinære sortiment (det som står i hyllen). Produktene bør byttes så raskt som mulig.

Halvtomme flasker

- I hvilke tilfeller kan man bytte vin som er åpnet?

- Hvis man mener at produktet er skadet, ødelagt eller ikke i overensstemmelse med produktspesifikasjonen kan man ta med åpnet flaske tilbake til en av våre butikker, som da vil gjøre en vurdering av produktet. Mest mulig av vinen bør da være igjen på flasken. Man kan reklamere på alle varer vi selger som ikke er av rett kvalitet, eller som det er noe feil med.

FOTO: NTB/Scanpix 
FOTO: NTB/Scanpix  Vis mer

Hvis du rett og slett ikke liker vinen du har kjøpt, holder ikke dette som grunn for erstatning.

Her kan du lese mer om hvilke feil ved vinen som kan gjøre det aktuelt å levere den tilbake.

- Det bør være noe fysisk eller produksjonsmessig galt med vinen, men husk at det bare er å bytte alle produkter det er noe galt med. Vi vil gjerne ha slike produkter i retur.

Få pengene tilbake

- Er det mange som leverer tilbake åpnet vin de mener er dårlig?

- Vi har ca. 60 000 kundereklamasjoner per år. Som regel dreier det seg om vin kunden mener har avvikende smak, det vil si at den kan være oksidert, overlagret, ha korksmak og lignende.

Når du bytter eller leverer tilbake en vin, kan du enten få med deg en ny flaske, eller få refundert pengene. Den hyppigste årsaken til at Vinmonopolet sier nei til å bytte eller erstatte vin er, ifølge Nordahl, at det er for lenge siden vinen er kjøpt, eller at innholdet ikke er det samme som da varen er kjøpt.

- Er det mange som prøver å tøye reglene for bytte/innlevering av vin?

- Det kan forekomme, men vi opplever sjelden at våre kunder tøyer disse reglene.

NB! Vi gjør oppmerksom på at Aller Media - som eier Dagbladet - er medarrangør av Spis og drikk-festivalen i Oslo Spektrum.

LES OGSÅ:

10 gode viner til under 100 kroner

Bjørn har sovet ute siden mandag ...for å kjøpe én flaske vin til 37 000 kroner