SENSURERT: Det første partiet Kongsgård som kom i butikk måtte sladde henvisning til Jarlsberg-ost. Nå forsvinner osten fra markedet. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
SENSURERT: Det første partiet Kongsgård som kom i butikk måtte sladde henvisning til Jarlsberg-ost. Nå forsvinner osten fra markedet. Foto: Heiko Junge / NTB ScanpixVis mer

Maten som forsvinner fra hyllene:

«Jarlsberg»-ost måtte sladdes: Ble likevel for sterk kost

Dagbladet kan avsløre skjebnen til verdens første ost med sladd.

(Dagbladet): Om tre uker fylles butikkene igjen med mange hundre nye dagligvarer. Samtidig forsvinner en rekke varer, og to av dem er ost fra Synnøve Finden: Kongsgård og Perleost.

Kongsgård-osten ble lansert i februar 2016 med ordene «type Jarlsberg ost» på pakka. Alle skjønte hva de mente, men ikke alle synes det var greit å gjøre et merkenavn til en type. Hovedkonkurrent og produsent av nettopp Jarlsberg-osten, Tine, så rødt, og det var starten på den største skandalen i norsk ostehistorie.

Jarlsberg-gate

Da retten slo fast at Synnøve Finden ikke kunne bruke varemerket Jarlsberg i markedsføringen av sin nye ost, lå allerede 100 000 Kongsgård-oster på lager, klare til å bli sendt ut i butikk.

Løsningen ble en svart sladd som sensurerte bort de ikke-godkjente ordene, og Kongsgård gikk inn i historien som verdens første ost med sladd.

Skandalen ble selvsagt ikke mindre av Tine gjorde stikkprøver som viste at ikke alle sladder kom på plass.

Perleosten ble lansert to år før Kongsgård, uten like stort oppstyr. Også denne forsvinner fra markedet, men til gjengjeld lanseres tre nye oster fra Synnøve Finden - en av disse også en småhullete ost.

Tre nye oster

At Kongsgård og Perleost nå trekkes fra markedet skyldes ikke lanseringsbråket, ifølge Magnus Tollefsen, kategoridirektør i Synnøve Finden.

- Kongsgård fikk en tøff start, men har vært en suksess vi har vært godt fornøyde med. Den har absolutt funnet sitt publikum, det har Perleost også hatt, men nå er det på tide å gå videre, sier Tollefsen til Dagbladet.

Kongsgård og Perle erstattes av tre nye oster fra meieriet deres i Namsos; Gouda, Emmentaler og Småhullsost. Disse kommer i butikk uke åtte.

TRE NYE OSTER: Gouda, Emmentaler og Småhullsost. Foto: Synnøve Finden
TRE NYE OSTER: Gouda, Emmentaler og Småhullsost. Foto: Synnøve Finden Vis mer

Synnøve Finden og Namsos-meieriet har valgt å utvikle en ny serie med lengre modningstid, flere av dem basert på eksisterende ostetyper, men i en egen serie som skal skille seg litt fra de andre ostene som er på markedet i dag.

- Dette er en naturlig utvikling av sortimentet vårt. Vi synes at den norske forbrukeren trenger flere alternativer i ostedisken, sier Tollefsen.

Merkevaresjef hos konkurrent Tine, Nina Adolfsen, har følgende kommentar til endringene i sortimentet til konkurrenten:

- Vi ønsker konkurranse velkommen, og tenker at innovasjon som gir folk nye produkter og større valgfrihet er positivt. Men dagligvare er et tøft marked og når alt kommer til alt er det forbrukeren som bestemmer hvem som beholder plassen i butikkhyllene.

Riktig strategi

Ifølge Arne Dulsrud, forskningsleder ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO/OsloMet er utskiftningen i tråd med selskapets utvikling.

- I begynnelsen valgte Synnøve Finden en «copycat»-strategi, og la seg tettest mulig opp mot Tine, både i valg av produkter og emballasje.

Ostene som ble lansert både så og hørtes ut som eksisterende ostevarianter som gulost, en «gudbrandsdalsost-type» som nå heter Gudbrand, og Fløtemys - en fløtemysost.

- Det vi har observert i det siste, er at de velger å være mer nyskapende og innovative og utfordrer Tine med alt fra produkter til emballasjeløsninger, sier Dulsrud til Dagbladet.

Han trekker spesielt frem Synnøves greske yoghurt, og synes den nye osteserien høres ut som et naturlig skritt videre:

- Dette virker som en mye bedre strategi, langsiktig sett.​