Påskeegg med palmeolje:

- Jeg synes bare det er trist

- Jeg er ikke lenger provosert, jeg synes bare det er trist, sier Sophie Elise Isachsen til Dagbladet.

PALMEOLJE - ELLER IKKE? Freias fylte påskeegg er tilbake i butikk, og det får Sophie Elise til å reagere. Foto: Lars Gulbrandsen
PALMEOLJE - ELLER IKKE? Freias fylte påskeegg er tilbake i butikk, og det får Sophie Elise til å reagere. Foto: Lars GulbrandsenVis mer

Det er nesten to måneder til påske, men påskegodteriet lyser allerede solgult mot oss fra butikkhyllene.

Her finner vi det som etter hvert har blitt Norges mest utskjelte godteri: Freias fylte sjokoladeegg.

Årsaken til protestene er palmeoljen som er brukt i fyllet - eller kanskje aller mest: blogger Sophie Elises raseri da hun oppdaget at godteriet inneholdt palmeolje et par år tilbake.

Isachsen er fortsatt svært oppgitt over den norske godterigiganten.

- Jeg synes det er helt sykt når et så stort selskap som spiller så mye på norske kjerneverdier i markedsføringen sin bevisst benytter seg av noe man vet er skadelig - ikke bare for helse, men også klima og miljø, sier blogger Sophie Elise Isachsen til Dagbladet.

Hun var den som virkelig klarte å løfte fram debatten om påskeeggene et par år tilbake, og er oppgitt over at sjokoladegiganten nekter å snu i palmeoljespørsmålet.

- De vet at de kommer til å måtte endre på det, vi er i en kritisk fase med planeten, og det at de ikke klarer å gå foran med et godt eksempel, vitner om at de er en bedrift med dårlige verdier.

Isachsen synes det er direkte umoderne av Mondelez og Freia å ikke snu i palmeoljespørsmålet.

- De fleste andre store bedrifter viser at de bryr seg om planeten. Det gjør ikke Freia! sier Isachsen.

- Men jeg er ikke lenger provosert, jeg synes bare det er trist, avslutter hun.

- Løsningen er ikke boikott

Til tross for tidvis store protester står Freia støtt i stormen, og holder fast ved at det er greit å bruke palmeolje så lenge den er bærekraftig.

- Vi mener at løsningen ikke er boikott, men heller gjøre det vi kan for å løse problemene i palmeoljesektoren, sier Celin Huseby, kommunikasjonssjef i Mondelez International som eier Freia.

- Vi har hele tiden sagt at vi ikke ønsker å endre oppskriften, fordi den gjør at vi får et helt unikt produkt.

Det er ikke bare Freias påskeegg og gamle sjokolader som inneholder palmeolje, også sjokoladenyheten japp med peanøtter inneholder den omstridte oljen.

- Lett å glemme gode intensjoner

Dagligvareekspert Erik Fagerlid tror ikke Freia har så mye å tape - ennå.

- Den norske forbrukeren er jo ganske treg til å reagere på endringer, sier Fagerlid til Dagbladet.

Han peker også på at det er et enormt sprik mellom hva vi sier vi er opptatt av - og hva vi faktisk handler, når det kommer til dagligvarer.

- Stopper du på Egertorget og spør folk om de synes palmeolje er en god idé vil de si at de ikke gjør det. Men når vi går inn i butikken, er det lett å glemme.

Det samme gjelder for økologisk, kortreist, fair trade, kjøttkutt … og alt det andre nordmenn sier vi er opptatt av når vi blir spurt.

- Det er lett å glemme de gode intensjonene når man står i butikken, kvart på fem på ettermiddagen, med to barn med lavt blodsukker halsende etter oss.

Han viser til at norske forbrukere har en så stor iboende tillit til landbruk, produsenter og myndigheter at eventuell negativ oppmerksomhet glemmes fort.

- De få eksemplene vi har hatt i Norge på at det har gått feil, med en salmonellabakterie eller listeria - det tar veldig kort tid før det er glemt og vi handler som før. Det samme gjelder Freia, vi har alltid kjøpt Freia-sjokolade, og vil fortsette med det

Mer bevisste forbrukere

Fagerlid er likevel ikke i tvil om at vi står overfor en ny generasjon med mer bevisste forbrukere, og at det kan bli risikabelt for Freia å bruke palmeolje over tid.

- Vi står overfor et skifte, dagligvaremarkedet har aldri vært mer dynamisk enn nå, store makrotrender som bærekraft, folkehelse og ny teknologi møtes, og det er vanskeligere å forutse forbruksvaner enn før.

Freia merker også at forbrukerne er langt mer bevisste enn før.

- Vi merker en stor pågang fra yngre forbrukere som er interessert i opphavet til råvarene og ingrediensen, forteller Huseby.

De er mest opptatt av hvor palmeoljen og kakaoen kommer fra, og selskapet bruker store ressurser på å svare forbrukerne, spesielt på sosiale medier.

Protestene og spørsmålene har heller ikke hatt noen innvirkning på produksjonen, ifølge Huseby.

- Nå har ikke jeg de eksakte salgstallene fra tidligere år her, men vi har ikke kuttet i produksjonen av påskeeggene, sier Huseby.