Jubler over nytt øl: - Tidenes beste

Bergensbryggeriet overrasker med mangoøl-suksess.

SATSER EKSOTISK: Hansa opplever at hyllene tømmes for deres nye øl. Illustrasjonsfoto: Shutterstock
SATSER EKSOTISK: Hansa opplever at hyllene tømmes for deres nye øl. Illustrasjonsfoto: ShutterstockVis mer

Etter noen år med boom i bryggeribransjen så ser den store bølgen ut til å gi seg. Men i vår har flere norske bryggerier opplevd lanserings-suksesser de sjelden har sett maken til.

- Aldri før har vi erfart en liknende etterspørsel som den vi opplever med Hansa Mango IPA, sier Stina Kildedal-Johannessen, kommunikasjonssjef i Hansa Borg Bryggerier til Dagbladet.

Den fruktige IPAen ble lansert i dagligvarehandelen i mai, og mer enn 80 prosent av ølet forsvant samme måned.

TIDENES LANSERING: Mango IPA har flydd ut av butikkhyllene, og er kun tilgjengelig hos enkelte av Rema 1000 og NorgesGruppens butikker.
TIDENES LANSERING: Mango IPA har flydd ut av butikkhyllene, og er kun tilgjengelig hos enkelte av Rema 1000 og NorgesGruppens butikker. Vis mer

- Historisk sett har vi ikke tidligere hatt en limited edition som har solgt så bra på så kort tid. Vi produserte 280 000 halvliterbokser til vårens lanseringsvindu, og butikkhyllene tømmes i rekordfart, sier Ann-Therese Samuelsen, merkevarejsef i Hansa.

Både Coop og Norgesgruppen er snart tomme, og det er fortsatt noe igjen hos enkelte Rema 1000-butikker på Vestlandet.

Bryggeriet har mottatt en rekke positive tilbakemeldinger, til kundesenteret, i sosiale medier, i øl-appen Untappd, og direkte til ansatte.

- Dette er tidenes beste lansering av et limited editionprodukt, sier Kildedal-Johannessen. - Vi har hatt mange gode lanseringer opp gjennom åra, men vi må nok tilbake til Hansa Spesial IPA for å finne et produkt som har slått an så godt og solgt så mye på kort tid.

I Norge står pils for om lag 90 prosent av totalmarkedet. I det som omtales som spesialøl-markedet er det nettopp øltypen IPA som har etablert seg best.

Meksikansk bonanza

Det er ikke bare Hansa som lykkes med en nylansering i år. Aass Bryggerier opplever noe av det samme med deres nye meksikanske lager, Aass Pinta.

POPULÆR: Aass Bryggerier gikk tom for Pinta etter få uker, men nå er den tilbake i butikk. Foto: Aass
POPULÆR: Aass Bryggerier gikk tom for Pinta etter få uker, men nå er den tilbake i butikk. Foto: Aass Vis mer

- Det virker som forbrukerne er virkelig klare for noe nytt i år. Det ringer folk inn til oss bare for å si at de liker ølet, sier Leif Eliassen, produktsjef i Aass Bryggeri.

Hele lageret på 100 000 liter var tomt etter kort tid.

- Vi tok rett og slett ikke godt nok i og tapte nok litt salg på det. Men, det er jo et luksusproblem og det er alltid stas når forbrukerne liker det vi brygger!

Dersom trenden fortsetter kan dette bli Aass 5. bestselgende produkt.

- Det er ikke så verst, for vi har prøvd å lage resepter på salgsvinnere i 185 år, så vi har noen lanseringsforsøk bak oss.

Aass Pinta er lyst og lett, brygget på mais, og inspirert av bryggeriets historie som handelshus med import av eksotiske råvarer.

UTEPILS TIL BLODPRIS: Så snart sola titter frem, er det flere steder som åpner for uteservering av mat og drikke. Den norske ølen er kjent for å være dyr i internasjonal sammenheng, men hvor mye er vi egentlig villige til å betale for en kald øl når det frister som mest? Video: Ørjan Ryland Vis mer

Tropisk i skuddet

Også i Ringnes merker man at folk gjerne vil ha noe lyst og eksotisk.

- Det er godt å se at interessen for øl og ulike øltyper er stigende, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard til Dagbladet.

- Vi merker svært god interesse for nyheten Tuborg Lime Cut. Det er et lyst øl med et hint av lime som vi nå relanserer. Ølet tok Norge med storm sommeren 2010, og det er moro å se at veldig mange setter pris på at den er tilbake i butikkhyllene, sier han og mener værgudene kan sette enda mer fart i salget:

- Det skulle ikke forundre meg om salget øker enda mer om sommerværet etter hvert slipper til.

- Hva er deres beste lansering noensinne?

- Det var nok Ringnes Lite, for mer enn ti år siden. Ølet tok på kort tid et digert jafs av totalmarkedet, og lavkaloriøl er nå et godt etablert ølsegment i det norske markedet, sier Bruusgaard.