Etter noen år med boom i bryggeribransjen så ser den store bølgen ut til å gi seg. Men i vår har flere norske bryggerier opplevd lanserings-suksesser de sjelden har sett maken til.
- Aldri før har vi erfart en liknende etterspørsel som den vi opplever med Hansa Mango IPA, sier Stina Kildedal-Johannessen, kommunikasjonssjef i Hansa Borg Bryggerier til Dagbladet.
Den fruktige IPAen ble lansert i dagligvarehandelen i mai, og mer enn 80 prosent av ølet forsvant samme måned.
- Historisk sett har vi ikke tidligere hatt en limited edition som har solgt så bra på så kort tid. Vi produserte 280 000 halvliterbokser til vårens lanseringsvindu, og butikkhyllene tømmes i rekordfart, sier Ann-Therese Samuelsen, merkevarejsef i Hansa.
Både Coop og Norgesgruppen er snart tomme, og det er fortsatt noe igjen hos enkelte Rema 1000-butikker på Vestlandet.
Bryggeriet har mottatt en rekke positive tilbakemeldinger, til kundesenteret, i sosiale medier, i øl-appen Untappd, og direkte til ansatte.
- Dette er tidenes beste lansering av et limited editionprodukt, sier Kildedal-Johannessen. - Vi har hatt mange gode lanseringer opp gjennom åra, men vi må nok tilbake til Hansa Spesial IPA for å finne et produkt som har slått an så godt og solgt så mye på kort tid.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger