Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Julematpriskrigen:

Julematpriskrigen: - Galskapen koster oss millioner

De drøye priskuttene spiser opp av kjedenes desember-overskudd.

EN NIENDEDEL: Coops egne svisker selges nå til 13,22 kroner per kilo. Om du får tak i dem. SunMaids svisker koster rundt ni ganger så mye: 119,80 kroner per kilo.
EN NIENDEDEL: Coops egne svisker selges nå til 13,22 kroner per kilo. Om du får tak i dem. SunMaids svisker koster rundt ni ganger så mye: 119,80 kroner per kilo. Vis mer

Dijonsennep til 3,90, gräddost til 16,90 og pepperkakehusbyggesett til rundt to kroner.

Den elleville priskrigen i matbutikkene før jul gjør godt for kundenes lommebok, men spiser av butikkenes overskudd. Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop, anslår at de taper rundt 200 millioner kroner på julematpriskrigen.

- Vi går kraftig i minus. Denne galskapen koster oss et par hundre millioner, sier han oppgitt.

Det synes han ikke det er verdt. Han trekker fram absurde priskutt, og at priskuttene er konsentrert om få, og også usunne, varer.

OPPGITT: Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop synes prisgaloppen har gått for langt. Foto: Coop
OPPGITT: Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop synes prisgaloppen har gått for langt. Foto: Coop Vis mer

- Det er få som er tjent med slike tilstander. Det blir fort utsolgt for enkelte produkter, og flere kan oppleve å ikke få varene de vil ha til jul.

Han trekker fram at flere unge, spesielt kvinner, foretrekker vegetarprodukter til jul.

- De nyter ikke godt av disse priskuttene. Det hadde vært mye bedre om vi kunne hatt jevne lave priser på alt, og ikke bare på noen leverandører og noen produkter.

- Sprer dere ut kostnadene vil jo det også spise opp overskuddet?

- Ja, men det ville vært bedre å investere i alle kundene enn i dette hysteriet som bare kommer noen få til gode.

- Ikke reelle tap

- Julepriskrigen er ikke ny, men den er enda tøffere enn vi har sett den før, sier Per Roskifte, konserndirektør for kommunikasjon i Norgesgruppen, til Dagbladet.

KUTT, IKKE TAP: Per Roskifte i NorgesGruppen, snakker heller om inntektskutt enn reelle tap. Foto: NorgesGruppen.
KUTT, IKKE TAP: Per Roskifte i NorgesGruppen, snakker heller om inntektskutt enn reelle tap. Foto: NorgesGruppen. Vis mer

Han er ikke enig i Coops utsagn til NRK i helga om at lavpriskjedene taper millioner, men snakker heller om en svekking av inntekter, og en svært svekket bruttofortjeneste.

- Men det er sånn det er i dagligvarebransjen, det er sterk konkurranse og sterkt fokus på pris. Vi ser det er priskutt som virker best i kampen om kundene; så det å ha konkurransedyktige priser er en måte å overleve på. Sånn er det, og sånn tror jeg det blir.

Tidligere i høst avdekket Konkurransetilsynet forskjeller i innkjøpspriser mellom de store kjedene – i NorgesGruppens favør. Roskifte tror likevel ikke dette påvirker at Norgesgruppen snakker om tap av inntekter, mens Coop snakker om tap.

- Konkurransetilsynets undersøkelse er basert på svært få leverandører – ti av bortimot tusen – så den gir jo ikke et entydig svar. Og vi er ikke overrasket over at man får fram forskjeller på innkjøpspriser – det er hovedgrunnen til at vi forhandler hvert år, sier Roskifte.

- Det å mene noe spesifikt om den innkjøpsundersøkelsen, der det ikke er konkludert med noe ulovlig, mener vi er feil.

Han viser også til at det å lykkes i dagligvarebransjen handler om langt mer enn innkjøpspris.

- Det er beliggenhet, vareutvalg, folk, konsept og markedsføring … en rekke variabler du skal lykkes med for å lykkes i konkurransen.

Husbygge-boom

Et av de store konkurranseproduktene i førjulstida er ribbe. Flere har lagt merke til at det ikke har blitt like mye press på ribbeprisene i år som tidligere. Når det er sagt: de rimeligste ferske tynnribbene koster 57,90 kroner per kilo, 49,90 kroner for frosne.

ELEGANT: Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi er glad for å kunne tilby hus til en rimelig penge. Foto: Kiwi
ELEGANT: Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi er glad for å kunne tilby hus til en rimelig penge. Foto: Kiwi Vis mer

- Det er litt tilfeldig hva det blir mest press på, virker det som, sier Takle Friis. - Det varierer noe fra år til år.

I forrige uke gikk det, kanskje, en kule varmt da pepperkakehus ble solgt til to kroner stykket.

- Det ble plutselig veldig billig med pepperkakehus, hva skjedde der egentlig?

- He-he … Det var nok noen i Kiwi som trykket feil! Det vil de jo aldri innrømme, men det var nok noen som tastet litt raskt på det digitale systemet. Jeg tipper det skulle vært fire siffer, nemlig 19,90, men når det bare ble tre tall, og kommafeil, kunne man plutselig kjøpe pepperkakehus til to kroner stykket!

- Og Coop fulgte etter?

- Ja, sånn er det! Det ble en byggeboom Norge ikke har sett maken til av dette her!, ler Takle Friis.

Nå er det imidlertid tomt for ferdige pepperkakehus i store deler av landet. Noen har en landsby - andre har ingen.

På spørsmål om Kiwi tastet feil, svarer Arvin elegant:

- Pepperkakehus er et populært produkt i julestria. Og siden det er så mange som klager på høye huspriser, så var det jo hyggelig å kunne tilby skikkelige lavpriser!, sier hun med et smil.

Rema: Taper også penger

Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema, mener det har vært gode tider for forbrukerne i førjulstida:

- Julepriskrigen i år har vært både intens og langvarig, og vi taper også penger på dette kjøret. Kjedene følger hverandre tett og prisforskjellene er marginale i test etter test.

Det er slett ikke bare prisene det konkurreres på. Og Rema er fornøyd med resultatene av årets mange smakstester:

- Vi er stolte av å ha gjort det veldig bra i smakstester denne jula, så våre kunder får en velsmakende julehandel til lave priser hos Rema 1000, sier han.