FULL FORVIRRING: Vinmonopolet vil ikke lenger selge julekalendere. Det fant dem ut helt selv, uten inngripen fra departement eller ministre. Foto: Vinmonopolet
FULL FORVIRRING: Vinmonopolet vil ikke lenger selge julekalendere. Det fant dem ut helt selv, uten inngripen fra departement eller ministre. Foto: VinmonopoletVis mer

Julekalenderstopp på Vinmonopolet:

Kalenderkrangelen fortsetter: - Problematisk

Folkehelseministeren: - Naturlig at Vinmonopolet nå går gjennom hele tilbehørssortimentet.

Tirsdag denne uka meldte Dagsavisen at Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har grepet inn og stoppet salg av Vinmonopolets julekalendereske med plass til 24 flasker. For å bukt med utysket var også restlageret av kalenderne allerede destruert.

Eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen (Frp) sa til Dagsavisen at «Vinmonopolet skal ikke konkurrere med andre selskaper, og derfor heller ikke selge andre produkter».

OPPGITT:Bjørn-Kristian Svendsrud i FpU synes kalenderforbudet er skikkelig unødvendig, og en sløsing med ressurser. Arkivfoto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
OPPGITT:Bjørn-Kristian Svendsrud i FpU synes kalenderforbudet er skikkelig unødvendig, og en sløsing med ressurser. Arkivfoto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer

Det får begeret til å renne over i eldreministerens eget ungdomsparti, Frp:

- Dersom man virkelig mener at polet ikke skal drive med noe som noen andre driver med, må man jo også slutte med gaveposer og kort, for dette er jo også noe som noen andre selger, sier Bjørn-Kristian Svendsrud i FpU til Dagbladet.

- Jeg synes det er problematisk at man går inn og sier at en uskyldig pappkalender ikke skal være noe de kan selge.

Den interne innpakningskrangelen i regjeringspartiet kunne muligens vært unngått dersom Vinmonopolets egen inngripen var belyst klarere. For, det var Vinmonopolet selv, ikke departementet, som luket bort kalenderen fra sortimentet allerede i januar. Det avslører nå Halvor Bing Lorentzen, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet, for Dagbladet:

- Vi gjør en løpende gjennomgang av sortimentet, og gjør fortløpende endringer og justeringer. I januar i år hadde vi en grundig gjennomgang av sortimentet og besluttet å fase ut en rekke produkter, herunder den omtalte julekalenderen, sier Bing Lorentzen.

Nå kan gaveposen ryke

På Dagbladets spørsmål om hvordan gaveposer skiller seg fra julekalenderemballasjen, svarer Åse Michaelsen at mens gaveposene er poser, er julekalenderemballasjen en form for gavepapir og innpakning.

- Denne kalenderen ble solgt i fjor. Hva har endret seg siden da?

ÅPNER FOR GJENNOMGANG: Eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen synes det er på tide at Vinmonopolet går igjennom sortimentet sitt. Arkivfoto: Nina Hansen / DAGBLADET
ÅPNER FOR GJENNOMGANG: Eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen synes det er på tide at Vinmonopolet går igjennom sortimentet sitt. Arkivfoto: Nina Hansen / DAGBLADET Vis mer

- Vinmonopolet har selv konkludert med at de vil trekke kalenderesken fra markedet. Årsaken er at Vinmonopolet har enerett til å selge alkoholholdig drikk, i tillegg kan de selge alkoholfrie alternativer. Hvis de begynner å selge andre produkter, vil de konkurrere med annen næringsvirksomhet. Lovverket er tydelig på dette, skriver Michaelsen i en e-post til Dagbladet.

- Det er derfor naturlig at Vinmonopolet nå går gjennom tilbehørssortimentet i sin helhet.

Bing Lorentzen tror imidlertid ikke det er fare for at posene forsvinner.

- Jeg tror ikke gaveposen vil ryke. Det er et annet produkt. En julekalender er en eske til 24 forskjellige produkter som man kjøper først, og så skal fylle, mens en gavepose eller en eske er noe man kjøper etter man har kjøpt ei flaske, for å bringe den over til mottaker.

Ber ministeren oppdatere regelverket

En av årsakene til at Svendsrud (FpU) stusser over kalendernekten, er nettopp at man i dag kan velge om man vil kjøpe en gavepose og et kort på polet - eller om man vil gå over gata til en rimeligere butikk og handle der.

- Dette er en vurdering forbrukerne kan ta. Vil de ha det praktisk? Eller billig? Et forbud gjør det bare vanskeligere for forbrukerne, og det er jeg imot.

- Det er grenser for politikk, det er det jeg tenker! sier Svendsrud oppgitt.

Siden beslutningen om å destruere kalenderne ble tatt av Vinmonopolet selv, tror ikke Svendsrud det ligger andre motiver bak.

- Men jeg synes situasjonen er rimelig spesiell og veldig unødvendig. Dette er en form for regulering vi ikke trenger, sier han.

Svendsrud klandrer ingen for avgjørelsen, men håper ministeren vil revurdere regelverket.

- Vinmonopolet solgte denne kalenderen i fjor, og ingen reagerte, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal reagere så voldsomt i år. Loven er ikke endret, så kanskje det er loven det er noe gærent med, ikke Vinmonopolet, spør han retorisk.

Dette støttes av Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring ved BI.

Hun sier til Dagbladet at julekalenderen er et markedsføringstiltak som har som formål å øke alkoholforbruket, og dermed går ut over Vinmonopolets mandat.

- Unødvendig bruk av ressurser

Svendsrud stusser også over at alle usolgte julekalendere ble destruert.

- Det er unødvendig bruk av ressurser, både økonomisk, og for naturen. Det er tross alt papp.

Ifølge Bing Lorentzen ble julekalenderne destruert i januar i fjor, og det er ikke snakk om et stort antall kalendere.

- Hvorfor valgte dere å ødelegge i stedet for å selge ut restlageret?

- Vi lanserte julekalenderesker i fjor i et lite opplag, etter spørsmål fra kunder, for å se hvordan salget gikk. Vi solgte 1900 kalendere, og vi bestemte oss uansett for å slutte med det i januar, da var det ikke naturlig å selge resten et år seinere.

Vinmonopolet selger fortsatt en julekalender som er fylt opp - den nye akevittkalenderen fra Det norske brenneri. Her vil det være en blanding av lokale akevitter og større merker som Arvesølvet og Hellstrøms akevitt.

Det er imidlertid ikke åpent for at Vinmonopolet selv fyller opp julekalenderne.

- Dette vil ikke være i tråd med lovkravene til likebehandling av varer dersom Vinmonopolet selv setter sammen julekalendere, sier Michaelsen.

Ferdige julekalendere

LUKET BORT ALKOHOL: Fra Leske.no kommer den alkoholfrie julekalenderen.
LUKET BORT ALKOHOL: Fra Leske.no kommer den alkoholfrie julekalenderen. Vis mer

Selv om det er stopp for polets julekalenderemballasje, finnes det flere julekalendere på markedet for dem som vil drikke jula inn, også på polet.

På Meny får du en ølkalender fra Cask til 1099 kroner. Her er det øl fra ni ulike bryggerier i seks land på tre kontinenter, og fem-seks av ølene er brygget spesifikt for kalenderen.

Nytt av året er at det bare er bokser i kalenderen. De tar mindre plass, det er mer miljøvennlig - og enklere å transportere fra butikk.

ØLKALENDER: 24 ølbokser fra halve verden får du ferdig pakket på Meny.
ØLKALENDER: 24 ølbokser fra halve verden får du ferdig pakket på Meny. Vis mer

Gulating ølutsalg har ferdig fylte julekalendere, til 1499 kroner. Tidligere år har de hatt gjør-det-selv-varianter, men i år har de pakket alle kalenderne i forkant. Du får også de alkoholfrie kalenderne fra Leske.no på et par av Gulatings butikker - i tillegg til at du får kjøpt dem på nett.

Den alkoholfrie kalenderen er en blanding av flere typer alkoholfri drikke, og koster 1100 kroner inkludert frakt.

Gjør det selv-kalendere

Selv om polet ikke lenger selger julekalenderkits, selger de fortsatt gaveposer. Med og uten julemotiv. Det koster fra 19,90 til 29,90 kroner, for dem som passer til vanlige vinflasker.

Langt rimeligere er det om du tar turen til Søstrene Grene, Nille, eller liknende butikker. Disse har gaveposer i ulike størrelser fra rundt fem kroner.

Alternativt kan du pakke inn selv med vanlig gavepapir - eller hva med gråpapir eller gammelt avispapir? Gaveposer og ordinært gavepapir kan ikke resirkuleres, så det er uansett ikke det mest miljøvennlige alternativet.

Som ølnettstedet Brewolution Rogaland skriver i årets oppsummering over øljulekalendere: «Husk at en ølkasse har plass til 24 øl fordi gud vil at du skal ha en juleølkalender.»