Mat på karantenehotell

Karantenematen: - Uverdig!

Trodde du sykehjemsmaten var ille? Velkommen til karantenehotellet.

TOPPET SEG: Da Sayed fikk servert denne retten toppet det seg. Heldigvis kunne Foodora levere. Foto: Ann-Christin Sayed
TOPPET SEG: Da Sayed fikk servert denne retten toppet det seg. Heldigvis kunne Foodora levere. Foto: Ann-Christin Sayed Vis mer
Publisert

- Jeg er altetende, tro det eller ei, men dette var rett og slett helt uspiselig. Jeg forsøkte å spise maten jeg fikk da jeg ikke liker at mat kastes, men dette ble for drøyt for meg også! Uverdig!

For et par uker siden landet Ann-Christin Sayed på Gardermoen etter en jobbreise. Turen gikk rett til karantenehotellet Scandic Helsfyr. Der fikk de beskjed om at de skulle få fire måltider hver dag. To brødmåltider, to varme måltider. Sayed lurer fortsatt på hva flere av rettene hun fikk servert faktisk var.

- Kort tid etter jeg ankom karantenehotellet åpner jeg døra til gangen. På teppet står det en hvit isoporboks, og jeg var helt uforberedt på det som skulle komme. Jeg skjønte rett og slett ikke hva maten var. Var det ribbe? Biff?, sier Sayed til Dagbladet.

GJETT RETTEN: Sayed trodde hun hadde fått ribbe. Det var lasagne. Foto: Ann-Christin Sayed
GJETT RETTEN: Sayed trodde hun hadde fått ribbe. Det var lasagne. Foto: Ann-Christin Sayed Vis mer

Det viste seg at det skulle være lasagne, og ved siden av fikk hun et rundstykke og en boks olivero smørpålegg.

Har du vært på karantenehotell? Kjenner du deg igjen i Sayeds beskrivelse av maten? Send oss gjerne en mail.

Tilbehør: Rundstykke og margarin

Rundstykket og margarinen skulle forfølge Sayed resten av oppholdet. I utgangspunktet ikke en dårlig idé, men sammen med middager som hovedsakelig besto av pasta eller ris, og var nesten kjemisk renset for grønnsaker, ble totalpakka uspiselig. Det som ble servert, var en parade av beige, tidvis udefinerbare retter.

- Måltidene fortsatte å komme hver dag, uten at man visste hva man spiste. På fire dager så jeg ikke en eneste grønnsak, sier en oppgitt Sayed.

Til slutt ringte hun resepsjonen og sa at det var under enhver persons verdighet å få presentert denne maten. Var dette mat de ville servert vanlige gjester?

MIDDAG: Ris, rundtsykke og kjøtt i brun saus. Foto: Ann-Christin Sayed
MIDDAG: Ris, rundtsykke og kjøtt i brun saus. Foto: Ann-Christin Sayed Vis mer

Svaret hun fikk forbauset henne. Hun fikk beskjed om at ingen andre hadde klaget, tvert imot var alle de andre gjestene fornøyd med at de fikk fire måltider om dagen.

Hotelldirektør Ellen Ravnå har i etterkant beklaget det intrufne:

- Dette skal selvfølgelig ikke skje, og jeg har hatt en god samtale med gjesten hvor jeg har beklaget det inntrufne og kompensert den uheldige opplevelsen, skriver Ravnå i en e-post til Dagbladet.

Sayed har fått refundert hele oppholdet, samt mottatt et gavekort på en weekend på hotell.

Skyldte på kommunen

Etter hvert fikk Sayed beskjed om at henvendelsen var sendt videre til hotelldirektøren.Og gleden var stor da denne retten dukket opp utenfor døra:

GRØNNSAKER! Dessverre var retten fullstendig fri for salt, pepper eller annet krydder, og dermed dessverre ganske smakløs. Foto: Ann-Christin Sayed
GRØNNSAKER! Dessverre var retten fullstendig fri for salt, pepper eller annet krydder, og dermed dessverre ganske smakløs. Foto: Ann-Christin Sayed Vis mer

Den skulle vise seg å være kortvarig.

- Da det endelig kom noen grønnsaker kom det sammen med en enorm porsjon ris og noe linser. Grønnsakene var kokt altfor lenge - og retten var totalt blottet for smak.

Det var heller ikke saltet eller smaksatt på annen måte, og det fulgte heller ikke med.

Hun tok igjen kontakt med resepsjonen, som sa at maten ble regulert av Oslo kommune, og at ikke alle kan spise mye salt - men de tilbød seg å komme opp med salt, noe hun satt pris på.

Ifølge Ravnå stemmer det ikke som Sayed fikk fortalt at hverken kommunen eller Helsedirektoratet legger føringer for maten.

- Det er vi som lager måltidene og er ansvarlig for kvaliteten på maten vi serverer. Vi har ikke fått direktiver fra Helsedirektoratet, men er opptatt av at karantenegjestene våre skal få variert og god mat under oppholdet.

- Blir det tatt hensyn til allergier og dietter?

- Vi har daglig opp mot 200 ønsker, både knyttet til allergier, dietter og personlige preferanser. Vi gjør vårt ytterste for å imøtekomme karantenegjestenes behov og ønsker, og bruker mye tid og ressurser på dette.

Majoriteten av kokkene på hotellet er faglærte.

- Kan kjøpe mat selv

Oslo kommune bekrefter hotelldirektørens uttalelse at det er hotellene som står for maten.

- I vår avtale med hotellene står det at det skal serveres fire måltider om dagen, og ett av de skal være varmt. Man skal også legge til rette for allergier. Vi vet at hotellene strekker seg langt for å imøtekomme ulike ønsker, behov og dietter, skriver Stine Wågsås, leder av sosial ambulant akkuttjeneste i Oslo kommune, i en e-post til Dagbladet.

Kommunen svarte ikke på vårt direkte spørsmål om hva de synes om at gjestene ikke fikk grønnsaker på fire dager, men Wågsås skriver videre:

- Når gjestene ankommer hotellene får de informasjon at det er mulig å bestille mat til hotellet og at de kan gå på matbutikk hvis de ønsker det.

De svarte heller ikke på spørsmål om hva kommunens faktiske utgifter er, men skriver videre:

- Egenandelen på 500kr per døgn dekker kun en liten andel av den faktiske utgiften til mat, hotellrom og transport, det er derfor ikke rom for at gjesten kan slippe denne.

Bestilte Foodora

Til slutt toppet det seg for Sayed.

- Da fikk jeg en boks med noen runde kuler, og det faste rundstykket med Olivero til. Det skulle etter sigende være falafel, men jeg kan ikke skjønne at det var det det skulle være, sier en oppgitt Sayed.

PASTASALAT: Noen av rettene hadde små grønsaksbiter, men det er likevel et sjumilssprang før man når fem om dagen-målet. Foto: Ann-Christin Sayed
PASTASALAT: Noen av rettene hadde små grønsaksbiter, men det er likevel et sjumilssprang før man når fem om dagen-målet. Foto: Ann-Christin Sayed Vis mer

Det hører med til historien at Sayeds sønn, lege og musiker Karim Sayed, også er medeier i mezzerestauranten Ben Reddik, som blant annet har falafel på menyen.

- Jeg prøvde å spise det, jeg liker ikke å kaste mat, men da måtte jeg bestille mat utenfra.

Heller ikke falafelen ble ledsaget av friske grønnsaker.

Sayed prøvde igjen og tok kontakt med resepsjonen.

- Jeg spurte dem om de hadde smakt på maten - det kunne da ikke være meningen å servere oss dette, men da ble det ubehagelig. De kom så veldig i forsvarsposisjon, og det ble så dårlig stemning at det nærmest ble traumatisk.

Etter sju dager orket hun ikke mer, og fikk hjelp av sønnen til å ta coronatest, slik at hun kunne dra hjem.

Beklaget etter Facebook-post

Da sønnen til Sayed la ut et innlegg på Facebook denne uka lot ikke kommentarene vente på seg. Og i går ringte hotelldirektøren.

- Hun beklaget, og sa jeg skulle få et weekendopphold og få refundert egenandelen. Jeg prøvde å si at det var hyggelig, men at det ikke går an å ikke servere grønnsaker på fire dager.

- Jeg er altetende og liker å bo på hotell. Så når dette kommer fra meg, så er det virkelig ille. Og jeg tror ikke på at ikke andre har klaget. Maten var under enhver kritikk.

Servert på gulvet

En annen ting Sayed reagerte på var at all maten ble plassert på gulvet i gangen utenfor døra.

- Maten ble satt rett på teppet i små poser eller på brett, på et relativt skittent gulv.

MATEN ER SERVERT: Maten ble satt rett på gulvet, uten noen beskjed. Foto: Ann-Christin Sayed
MATEN ER SERVERT: Maten ble satt rett på gulvet, uten noen beskjed. Foto: Ann-Christin Sayed Vis mer

De fikk heller ikke beskjed når maten ble levert, annet enn at den ville bli servert innenfor ulike tidsintervall på en time.

- Det skjedde i all stillhet, så med mindre vi åpnet døra hvert femte minutt for å sjekke, så kunne den bli stående der på gulvet en stund.

Så i tillegg til at maten var ugjenkjennelig og smakløs var den også ofte kald, naturlig nok.

- Det går virkelig ikke an. Det er så uverdig å bli behandlet på den måten.

Også dette skal ha vært en misforståelse hotellet har beklaget.

- Karantenegjestene får informasjon om tidspunktene for matservering ved ankomst, og i de tilfellene det er varmmat, skal våre ansatte banke på døren. Vi har fått gode tilbakemeldinger på de mange måltidene vi har servert karantenegjestene her på Scandic Helsfyr, og spesielt populær har frokosten vært, sier hotelldirektør Ravnå.

SERVERT: Her er noe grønnsaker, men igjen var middagen hovedsakelig ganske ... beige. Foto: Ann-Christin Sayed
SERVERT: Her er noe grønnsaker, men igjen var middagen hovedsakelig ganske ... beige. Foto: Ann-Christin Sayed Vis mer

Sayed stusset også over frokosten, som kom i en pose. Det vil si, det begynte bra.

- Den første dagen var det bra, en yoghurt, juice, smør og diverse pålegg som kaviar, kjøttpålegg, ost og makrell i tomat. Så ble det fjernet litt etter litt, og den siste dagen fikk jeg bare ost å ha på skiva.

Hun utelukker ikke at det kan ha skjedd noe, for eksempel at andre gjester hadde rukket å forsyne seg fra hennes pose, siden hun ikke var klar over når den kom utenfor døra.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer