OVER TIL GRØNT: -Rydd i matskapet og lær deg å lage plantebasert, naturlig mat, oppfordrer kokebokforfatter Carina Hultin Dahlmann. FOTO NTB Scanpix
OVER TIL GRØNT: -Rydd i matskapet og lær deg å lage plantebasert, naturlig mat, oppfordrer kokebokforfatter Carina Hultin Dahlmann. FOTO NTB ScanpixVis mer

Kostholdsekspert Carina Hultin Dahlmann: - Kast posematen og lev grønt!

- Kast posematen og lev grønt!

- Vis meg ditt kjøkken og jeg skal fortelle deg hvordan helsen din er, lover kostholdsekspert Carina Hultin Dahlmann.

Vi er mer og mer opptatt av helse og meningene er delte når det kommer til ferdigmat. Helseministeren og ernæringsekspertene har ulikt syn på saken.

Kast posematen og gå over til plantebasert og hjemmelaget, naturlig mat, er hovedbudskapet i Carina Hultin Dahlmanns nye bok, «Carinas sunne kjøkken». Dahlmann har tidligere gitt ut flere bøker om juicing, men nå er det vegansk mat som gjelder for henne.

Sørlendingen er utdannet ernæringsrådgiver fra Universitetet i Agder. I sin jobb som kostholdsveileder har bokaktuelle Dahlmann ofte møtt folk som tror de lever sunnere enn de i virkeligheten gjør.

GRØNT ER SKJØNT: Speltmel er favoritten til kokebokforfatter Carina Hultin Dahlmann. FOTO / MONA NORDØY
GRØNT ER SKJØNT: Speltmel er favoritten til kokebokforfatter Carina Hultin Dahlmann. FOTO / MONA NORDØY Vis mer

- Når jeg tar en titt i skuffer og skap hjemme i kjøkkenene deres, dukker det opp både det ene og det andre som ikke akkurat påvirker helsen i gunstig retning, forteller hun.

På Dahlmanns liste over det du ikke bør fylle skapet ditt med, står først og fremst ferdigmat som posesupper og -sauser.

- Dette er industrimat som ofte er endret fra sin opprinnelige tilstand eller tilsatt kjemiske, billige og unødvendige tilsetningsstoffer og ingredienser. Ofte inneholder det mye salt også. Man bør spise mat som er mat, og ikke matlignende varer som også består av mye annet, sier Dahlmann, som også er utdannet innen plantebasert matlaging, og som personlig trener.

- Lag heller naturlig mat fra bunnen av. Det er både sunnere og smaker mye bedre.

Hun nevner mettende blomkål- og linsesupper som eksempler på middager hun ofte lager til egen familie.

Sukkerholdig mat og drikke, bakst av hvetemel, samt meieriprodukter bør det heller ikke være for mye av i skapet:

- Selv drikker jeg aldri brus eller sukkerholdig drikke. Dette er ren gift, og gir meg bare tomme kalorier. Smaker godt synes jeg heller ikke at det gjør, sier Dahlmann.

Hun er også opptatt av hva slags fett man steker maten i. Selv bruker hun hovedsakelig kokosolje og olivenolje.

- Kokosolje har et høyt innhold av mettet fett, som gjør den stabil. Slik tåler den en høy temperatur uten å bli omgjort til helseskadelig transfett.

Meieriprodukter er det flere gode grunner til å unngå, mener hun.

- Vi mennesker er den eneste arten som drikker melk fra en annen art. 75 prosent av jordens befolkning mangler genetiske anlegg for å kunne fordøye melkeprodukter. Det sier litt om hvor unaturlig det egentlig er for oss å spise og drikke meieriprodukter, påpeker hun, og forteller at hun selv utelukkende sverger til nøttemelk.

- Jeg har alltid enten selvlaget eller innkjøpt mandel- eller cashewmelk i kjøleskapet.

Dahlmanns hovedfilosofi er enkel: Spis mest mulig naturlig mat.

Helseministeren om ferdigmat

Debatten om ferdigmat vil neppe legge seg med det første. En fersk nordisk kostholdsundersøkelse viser at de fleste synes det er greit å bruke halvfabrikata. Vi spurte helseminister Bent Høie om hans forhold til ferdigmat.

- Ja, jeg spiser ferdigmat av mange forskjellige slag, innrømmer helseminister Bent Høie overfor Dagbladet.

PIZZA OG SAUS: Helseministeren spiser ferdigmat. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix
PIZZA OG SAUS: Helseministeren spiser ferdigmat. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix Vis mer

Han bekrefter slik at han er helt på linje med flertallet av de spurte nordmennene i Orkla/Kantar TNS’ nye, nordiske kostholdsundersøkelse.

8 av 10 norske forbrukere mener at det er greit å bruke ferdigmat og halvfabrikata. Statsråden antar at hans forbruk av ferdigmat er som for nordmenn flest. Høie nevner ferdigpizza og ferdigsaus som eksempler på det han spiser.

- I en travel hverdag er det ikke alltid tid til å lage mat fra bunnen av, noe jeg tror er tilfellet for de fleste av oss, fastslår Høie.

- Men halvparten av de spurte i undersøkelsen tror ikke ferdigmat og halvfabrikata er like sunt som hjemmelaget mat?

- Her er det helt klart utfordringer knyttet til produkttilsetninger som salt, sukker og mettet fett, ja. Dette er også grunnen til at helsemyndighetene har etablert et samarbeid med den norske matindustrien. Som helseminister er jeg opptatt av at maten de fleste av oss velger i hverdagen skal bli sunnere. Jeg vil også tro at matvareindustrien er interessert i at forbrukerne skal ha et positivt syn på maten de produserer, sier Høie.

- Skremselspropaganda, sier ernæringsekspertene

- Carina Dahlmann driver med skremselspropaganda, sier klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius og ernæringsbiolog Lise von Krogh i en kommentar.

- NEGATIVT: - Dahlmann bør heller drive positiv kommunikasjon, synes ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius. Foto: Dagbladet
- NEGATIVT: - Dahlmann bør heller drive positiv kommunikasjon, synes ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius. Foto: Dagbladet Vis mer

- Vi tror at utsagn som «kast posemat», «lag all maten selv», og at all maten skal være «naturlig», bare gjør folk enda mer frustrerte og usikre i forhold til hva som er sunt og ikke, sier de to, som driver nettstedene Bramat.no og Sunn&Sprek.no.

Borchsenius og von Krogh er helt med på at de fleste gjerne kan spise mer plantebasert, og at det er supert å lage mat fra bunnen av.

- Men det er ikke farlig å bruke posemat og ferdigmat. I motsetning til hva mange tror, så er det faktisk ikke slik at matvareprodusentene er ute etter å putte mest mulig farlige stoffer i maten vår. Det finnes også ferdigmatprodukter som er bra sammensatt, og som du kan spise med god samvittighet.

De stiller seg kritisk til at Carina Dahlmann oppfordrer til å droppe kumelk.

SKEPTISK: Ernærings-biolog Lise von Krogh er skeptisk til Dahlmanns budskap.  Foto: Nina Hansen/Dagbladet
SKEPTISK: Ernærings-biolog Lise von Krogh er skeptisk til Dahlmanns budskap.  Foto: Nina Hansen/Dagbladet Vis mer

- Et litt oppbrukt tema. Melk inneholder jo veldig mange bra næringsstoffer, og det er mye forskning som tyder på at meieriprodukter ikke er skadelig for vekt og helse, snarere tvert imot, sier Borchsenius og von Krogh, og viser til at melk ifølge forskning også kan redusere risikoen for utvikling av ulike kreftformer.

- Mange som anbefaler vegetariske alternativer til melk glemmer at de da velger bort en viktig kilde til sporstoffet jod. Her er kvinner en sårbar gruppe, og jodmangel kan påvirke fosteret negativt.

De to oppfordrer Dahlmann til å drive positiv kommunikasjon rundt kosthold, snarere enn å skremme folk og gjøre listene med «nei-mat» enda lengre.

- Fokuser heller på alt vi gjerne kan spise mer av, istedenfor å gi folk dårlig samvittighet for alt de bør kutte ut og spise mindre av.

Vanskelig med kostholdsråd

- Mange synes det er vanskelig å vite hvilke kostholdsråd de skal velge. Det finnes mange motstridende filosofier og trender der ute. Noen går også for hardt ut, og venter stor endring i løpet av kort tid. De glemmer at det er snakk om en livsstilsendring, forteller Dahlmann.

Hun snakker av egen erfaring. Dahlmann har selv brukt over ti år på å finne fram til kostholdet som er riktig for akkurat henne.

NY KOKEBOK: Carina Hultin Dahlmann gir ut kokebok om sunn mat. 
NY KOKEBOK: Carina Hultin Dahlmann gir ut kokebok om sunn mat.  Vis mer

- Jeg elsker mat, men har hatt mye problemer med helse, overvekt og matintoleranse. Derfor har jeg lenge jobbet med å finne et optimalt kosthold. Dette er utgangspunktet for den nye boken min, forteller hun.

Alle oppskriftene i den nye kokeboken er veganske, altså helt uten animalske ingredienser, som kjøtt, fisk og meieriprodukter.

Deltidsvegetarianer

- Jeg er deltidsvegetarianer. Men mitt forhold til kjøtt er krystallklart. Alle bør kutte ned på, eller helst kutte helt ut bearbeidet kjøtt som bacon, speket mat, kjøttpålegg, pølser, medisterdeiger og lignende. Skal du først spise kjøtt, bør det være rent og uten tilsetninger, og gjerne økologisk.

Men joda. Også kostholdseksperten har sine «guilty pleasures». Noe hun koser seg ekstra med, som kanskje ikke er helt stuerent for en bevisst dame av hennes kaliber:

- Pizza! Men også denne kan gjøres sunnere, slik jeg viser i boka. For eksempel kan bunnen lages med spelt eller blomkål. Slik kan du spise din pizza med litt bedre samvittighet, mener Dahlmann.

Les mer:

- Viktigere å kutte kjøttforbruket enn å spise økologisk

Nå kommer de kjøttfrie restaurantene