Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Gatekjøkkenbransjen:

Kebabkrisa: Mattilsynets grep overrasker

Tekster videoer på engelsk, vietnamesisk og arabisk.

FLERE SPRÅK: Mattilsynet har lansert instruksjonsvideoer som er tekstet på ulike språk for å bedre forholdene i restaurantbransjen. Video: Mattilsynet Vis mer

Skitne kjøkken, skittent utstyr, skadedyr og ekskrementer, manglende kjøling og temperaturkontroll og generell mangel på hygiene.

VIL GJØRE DET LETTERE: Det skal være enkelt å finne ut av regelverket, sier Inger Marie Øymo i Mattilsynet.
VIL GJØRE DET LETTERE: Det skal være enkelt å finne ut av regelverket, sier Inger Marie Øymo i Mattilsynet. Vis mer

Det skal være trygt å spise ute i Norge. Men Mattilsynets gjentatte kontroller av gatekjøkkenbransjen viser at skuffende mange virksomheter ikke klarer å følge regelverket.

- Vi har spurt oss selv, etter så mange kontroller, veiledning og kampanjer: Hvorfor er det ingen bedring? sier Inger Marie Øymo, fungerende avdelingssjef for Mattilsynet avdeling Oslo, Asker og Bærum.

En mulig årsak er utfordringer med kommunikasjonen, tror Jila Nami, seniorinspektør i Mattilsynet. Regler, rutiner og skjema kan fortone seg uoverkommelig selv for Ola nordmann, og er ekstra vanskelig om man ikke er helt fortrolig med språket.

Nå har Mattilsynet laget en startpakke for nye matvirksomheter som skal gjøre det litt lettere.

Tekster video på arabisk

På Mattilsynets nettsider har det lenge fantes veiledere for dem som skal åpne - eller drive en restaurant. I tillegg tilbyr Mattilsynet personlig veiledning, noe mange benytter seg av. Men fortsatt kan noe forsvinne i oversettelsen.

I Mattilsynets veileder for nye virksomheter har de derfor laget fem videoer som enkelt skal forklare hvilke regler som gjelder. Lover, regler og skjema kan imidlertid fortone seg vanskelig for mange, kanskje spesielt for fremmedspråklige.

Mattilsynet har nå laget enkle instruksjonsvideoer som forklarer hovedpunktene. Videoene er på norsk, men for at flere skal forstå er de tekstet på fire språk: Norsk, engelsk, vietnamesisk og arabisk.

- Språkproblemer har alltid vært et hinder for å kunne kommunisere effektivt med driftsansvarlig og ansatt fra andre deler av verden. Men filmene vi har er enkle og instruktive, og vil gi et godt begrep om hva som kreves, selv om man ikke snakker perfekt norsk.

På Altinn finnes det også veiledere for dem som skal starte egen virksomhet i restaurantbransjen både på norsk og engelsk.

Sender tilbud

Når Mattilsynets avdeling får melding om en ny virksomhet sender de en e-post med lenke til startpakken og informasjon om at de tilbyr personlig veiledning.

- Vi kommer til å sende ut tilbud om veiledningsmøter til alle nye matbedrifter, sier Øymo.

- På tilsyn deler vi ut en liten brosjyre som også er på engelsk om startpakken og muligheten for å bestille veiledning.

Tilbudet begrenser seg heller ikke til nye virksomheter, også andre Mattilsynet ser behovet hos vil få tilbud om slik veiledning.

- Det vil bli et skreddersydd opplegg, som tar utgangspunkt i det bedriften har bruk for, og hva innehaveren ønsker.

- Bra for hele industrien

Jaime Docherty, eier og daglig leder av Silk Road, både gatematboden på Oslo Street Food og restauranten på Skillebekk har hatt stor nytte av Mattilsynets startpakke.

- Vi åpnet gatematboden i februar og restaurant for tre måneder siden, og har benyttet oss av veilederen begge ganger. Jeg visste litt om mathygiene fra før, men er ingen kokk, og det var veldig grundig informasjon, sier Dockerty til Dagbladet.

De brukte veilederen i arbeidet med å utforme egne rutiner og retningslinjer.

Selv om han skjønner noe norsk er han engelsktalende, så det at videoene var tekstet på engelsk gjorde det mye lettere å forstå.

- Ikke bare for meg, men også for kokkene våre. De er alle utdannet, og kan det med mathygiene, men ikke alle er norske, så det å få informasjon med engelsk tekst var veldig nyttig, og en positiv overraskelse.

- Dette tiltaket er bra for hele industrien. Jeg har jobbet her i flere år og mer enn halvparten av kokkene jeg har jobbet med er ikke fra Norge, og det er nok spesielt bra for dem som er nye i Norge og som ikke er oppdatert på det norske regelverket.