SMÅTT OG GODT: Single har vært forsømt. Det vill matkjedene nå gjøre noe med. Fremover vil du møte mindre pakninger i flere butikker. Foto: NTB Scanpix
SMÅTT OG GODT: Single har vært forsømt. Det vill matkjedene nå gjøre noe med. Fremover vil du møte mindre pakninger i flere butikker. Foto: NTB ScanpixVis mer

Mener single husholdninger har vært forsømt:

Kiwi og Coop på sjekker'n: Singelbrødet tar Norge med storm

Nå kommer porsjonspakkene med råvarer for deg som bor alene.

(Dagbladet): De er små og ferske og stadig flere legger dem i handlekurven. Matvarekjeden Kiwi selger mer enn 100 000 såkalte «singlebrød» i uka. Også Coop selger svært godt av sitt lille brød for små husholdninger. Nå kommer de ferske middagsalternativene i små pakninger for deg som spiser alene.

SMÅBRØD: Flere av kjedene har suksess med brød i liten størrelse. Brødene har samme kilopris som større brød. Foto: Kiwi
SMÅBRØD: Flere av kjedene har suksess med brød i liten størrelse. Brødene har samme kilopris som større brød. Foto: Kiwi Vis mer

- Single har vært en forsømt gruppe. Det vil vi gjøre noe med, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy til Dagbladet.

Henger etter

Du skal ikke lenger enn til Sverige, England eller Tyskland for å notere et stort utvalg av mat i små pakker. Nå hiver matvarekjedene seg på, vel vitende om at nesten en million nordmenn bor alene og at enda flere spiser alene i løpet av uka.

- Klokt, sier mesterkokk Bent Stiansen,.

- 67 prosent av norske husholdninger består jo av en eller to personer. Man må komme dem i møte.

Selv har han solgt svært godt av boka «Alene hjemme», en kokebok laget spesielt for single. Boka har blant annet slått an hos unge som nylig har flyttet hjemmefra og menn som er blitt alene.

Smått og ferskt

Kiwis nyhet til single er ni middagsalternativer i porsjonspakninger, fire kjøttprodukter, tre fiskeprodukter, et kyllingprodukt og et vegetarprodukt. Produktene suppleres med oppskriftshefter, som er på vei ut i butikkene nå.

Med lett tilgjengelige porsjonspakninger håper kjeden at færre single vil ty til brødskive som middag noen dager i uka. Utvalget av produkter vil justeres ut fra responsen hos publikum

- Jeg ser ikke bort fra at antall produkter vil øke etterhvert, sier Bjørkøy, som håper at tiltaket vil bidra til at folk kjøper den mengden de trenger og slippe å kaste mat.

MINDRE PAKKKER: Coop eksperimenterer med plukk og miks av frukt og grønt i mindre pakker for deg som bor alene. Foto: NTB Scanpix
MINDRE PAKKKER: Coop eksperimenterer med plukk og miks av frukt og grønt i mindre pakker for deg som bor alene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Han viser til at middagsprodukter i butikken ofte er tilpasset større husholdninger, og at det norske folk ifølge matvett.no hver uke kaster over 4000 tonn mat hjemme.

Småbarnsfamilier og unge voksne, som ofte lever alene eller i kollektiv, er ifølge Anne Marie Schrøder i Matvett.no gruppene med høyest svinn.

Plukk og miks

Også Coop er opptatt av små husholdninger. Kjeden satser på ferske ferdigretter for en person og eksperimenter med plukk-og miks av frukt og grønt i mindre pakninger.

- Erfaringene er gode i de Extra-butikkene hvor plukk og miks er under utprøving, forteller Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

Tiltaket kan muligens være et bidrag mot matsvinn. Ifølge matvett sliter mange single med å få spist opp nettopp frukt og grønnsaker.

Kjedens vegetarmat i små pakker selger også svært godt.

- Burgerne kommer i to-pakk, men single er nok blant kundene her. Det som ikke spises kan fryses, sier Kristiansen.

Rødbeter på fremmarsj

Det ene vegetarproduktet Kiwi lanserer som middagsalternativ for single er rødbetburger. Rødbeter vil du se i mange varianter hos kjedene framover. Coop lanserer i februar to nye påleggsprodukter, pålegg «pepper» og en vegansk rødbetsalat. Vegetarmatinteressen øker i alle deler av befolkningen.

VEGANSK: Rødbeter er i vinden, som pålegg og i burgere. Denne salaten finner du snart i butikkene. Foto: Coop
VEGANSK: Rødbeter er i vinden, som pålegg og i burgere. Denne salaten finner du snart i butikkene. Foto: Coop Vis mer

Ifølge kommunikasjonssjef Harald Kristiansen har Coop nå en markedsandel på 63 prosent innen vegetarsegmentet.

«Coop vegetardag» ble lansert for to år siden og har vært tatt godt imot hos publikum. Målet er nå nye vegetardagprodukter ved hver lansering.

- Med de nye påleggsortene har salget skutt fart, spesielt hos Extra, som er ledende på vegetarmat, forteller Kristiansen.

Satser på spiseklart

Ifølge IPSOS MMI er under halvparten av norske middager laget fra bunnen av. Det betyr gode dager for dem som satser på ferdigmat.

KAFFETØRST: Mange får slukket tørsten en tidlig morgen på Shell på Ryen i Oslo. Men hva hadde de gjort uten morgenkaffen? For noen kan det være vanskelig å forestille seg. Video: Lise Rafaelsen Vis mer

Coop hadde i 2017 en vekst på 13 prosent på spiseklare retter og lanserer i februar fire nye retter under merket «Henriette», inspirert av husholdningslærer og kokebokforfatter Henriette Schønberg Erken.

Nyhetene er storfegryte, storferagu, lapskaus og gulasjgryte.

Bestselgerne innenfor spiseklare retter er grøt og kjøttkaker, ikke ulikt bestselgerne til Fjordland: lapskaus og kjøttkaker. ​Fjordland har de siste årene hatt en årlig vekst på rundt 11 prosent.

Ferdigmat for en milliard

Nordmenn kjøper nå ferdigmat for rundt en milliard kroner i året. Produsentene kan i stor grad takke single og eldre for inntektene. 44 prosent av Fjordland-omsetningen kommer ifølge Horecanytt fra folk over 60 år.

Menys nye middagsløsninger ligger tettere opp mot matkassene og tradisjonell takeaway. «Heat and Eat», det konseptet som er nærmest ferdigmat, har oppvarmingsklare porsjonspakninger for single. Også det såkalte «Take Away»-tilbudet er tilpasset single.

- Dette gjelder selvfølgelig også ferskvaredisken og salatbaren. Der kan folk velge eksakt mengde selv, påpeker Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver i Norgesgruppen.

FIKS FERDIG: Meny legger seg tett opp mot matkassene og ferdigmat, her mat som bare kan varmes. Mange av produktene er tilpasset dem som bor alene. Foto: Erik Ruud
FIKS FERDIG: Meny legger seg tett opp mot matkassene og ferdigmat, her mat som bare kan varmes. Mange av produktene er tilpasset dem som bor alene. Foto: Erik Ruud Vis mer

For dem som helst lager maten selv, er «ukens middag på under 20 minutter» et nytt konsept i slekt med matkassene. I en egen kjølehylle ligger ingredienser, diverse ferdige delretter og tilbehør som settes sammen valgfritt. Kjeden foreslår to middager og du plukker det du trenger fra hylla.

Porsjonspakninger med frukt og grønt klatrer også oppover på salgsstatitikken hos Meny. Shakere med blåbær har på litt over et år blitt det tiende mest solgte produktet i frukt- og grøntavdelingen.

Trenger inspirasjon

De fleste av oss ønsker å spise sunt og variert. Statistikken viser imidlertid at mange av oss bare varierer mellom 10 middagsretter i løpet av et år.

Er man alene, kan det være ekstra vanskelig å finne på noe nytt.

- Matlaging for en person vil komme mer og mer. Alle tall forteller oss det, sier Bent Stiansen, som har kjæresten i Danmark og selv lever alene når han er i Oslo.

«Kjøp inn få ingredienser, da slipper du å kaste», er Stiansens råd til single matlagere.

Selv legger han gjerne en god biff på en seng av stekt løk, stekte poteter og cherrytomater. Øverst troner en lun eggeplomme.

- Jeg later som den er bearnaise. Veldig enkelt og veldig godt.

Red.anm. Rema 1000 er spurt om å bidra til denne reportasjen, men hadde ikke anledning.