Kiwi, bortgangen til Per-Erik Burud

Kiwi-profilens død ble et vendepunkt for den nye sjefen: - Aldri har vi vært nærmere å oppfylle hans drøm

Dagligvaretopp Jan Paul Bjørkøy vokste opp bak foreldrenes landhandlerdisk. Nå leder han lavpriskjeden som ypper seg mot Rema om å være størst i Norge.

OVERTOK SOM LEDER: Jan Paul Bjørkøy tok over ledelsen da den profilerte Kiwi-sjefen, Per-Erik Burud, (innfelt) omkom i en båtulykke i 2011. Ikke alle trodde at den grønne dagligvarekjeden ville klare å holde posisjonen, forteller Bjørkøy i dette intervjuet. Foto: Kiwi
OVERTOK SOM LEDER: Jan Paul Bjørkøy tok over ledelsen da den profilerte Kiwi-sjefen, Per-Erik Burud, (innfelt) omkom i en båtulykke i 2011. Ikke alle trodde at den grønne dagligvarekjeden ville klare å holde posisjonen, forteller Bjørkøy i dette intervjuet. Foto: Kiwi Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Lierstranda (Dagbladet): - Våre medarbeidere er kjedens største verdi. Alle 12 500 av dem. Vi spiller på det samme laget, og vi gjør hverandre gode.

Han påstår at han har grønt blod i årene, Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy (63). Få kan uansett skilte med en lengre og mer konsistent karriere i norsk dagligvarebransje enn den opprinnelige åndalsnesingen.

Denne uka har det vært heftige diskusjoner om rammebetingelsene for landets tre store matvarekjeder. På Høyres landsmøte nå i helga er temaet oppe til debatt.

Kiwis toppsjef er skeptisk til regjeringspartiets forslag om at alle kjedene skal ha lik innkjøpspris på samme varer:

- Et slikt tiltak ville virket mot sin hensikt og ført til høyere matvarepriser i Norge. Fri konkurranse er positivt for kundene og bidrar til lavere priser, sier Bjørkøy til Dagbladet.

Uavhengig av utfallet av denne diskusjonen gjør han det han kan for at Kiwi, som neste år fyller 40 år, skal dytte Ola og Kari mot et sunnere og grønnere liv - blant annet gjennom en bonusordning knyttet til kjøp av frukt og grønt.

Får kritikk for rabatt og bonus

- Forbrukerrådet er kritisk til dagligvarekjedenes lojalitetsprogram og rabattordninger, som Trumf og Kiwi Pluss. De mener at dette gjør det vanskeligere for kunden å skaffe seg oversikt over prisene. Hvordan svarer du på denne kritikken?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer