OVERTOK SOM LEDER: Jan Paul Bjørkøy tok over ledelsen da den profilerte Kiwi-sjefen, Per-Erik Burud, (innfelt) omkom i en båtulykke i 2011. Ikke alle trodde at den grønne dagligvarekjeden ville klare å holde posisjonen, forteller Bjørkøy i dette intervjuet. Foto: Kiwi
OVERTOK SOM LEDER: Jan Paul Bjørkøy tok over ledelsen da den profilerte Kiwi-sjefen, Per-Erik Burud, (innfelt) omkom i en båtulykke i 2011. Ikke alle trodde at den grønne dagligvarekjeden ville klare å holde posisjonen, forteller Bjørkøy i dette intervjuet. Foto: KiwiVis mer

Kiwi, bortgangen til Per-Erik Burud

Kiwi-profilens død ble et vendepunkt for den nye sjefen: - Aldri har vi vært nærmere å oppfylle hans drøm

Dagligvaretopp Jan Paul Bjørkøy vokste opp bak foreldrenes landhandlerdisk. Nå leder han lavpriskjeden som ypper seg mot Rema om å være størst i Norge.

Lierstranda (Dagbladet): - Våre medarbeidere er kjedens største verdi. Alle 12 500 av dem. Vi spiller på det samme laget, og vi gjør hverandre gode.

Han påstår at han har grønt blod i årene, Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy (63). Få kan uansett skilte med en lengre og mer konsistent karriere i norsk dagligvarebransje enn den opprinnelige åndalsnesingen.

Denne uka har det vært heftige diskusjoner om rammebetingelsene for landets tre store matvarekjeder. På Høyres landsmøte nå i helga er temaet oppe til debatt.

Kiwis toppsjef er skeptisk til regjeringspartiets forslag om at alle kjedene skal ha lik innkjøpspris på samme varer:

- Et slikt tiltak ville virket mot sin hensikt og ført til høyere matvarepriser i Norge. Fri konkurranse er positivt for kundene og bidrar til lavere priser, sier Bjørkøy til Dagbladet.

Uavhengig av utfallet av denne diskusjonen gjør han det han kan for at Kiwi, som neste år fyller 40 år, skal dytte Ola og Kari mot et sunnere og grønnere liv - blant annet gjennom en bonusordning knyttet til kjøp av frukt og grønt.

Får kritikk for rabatt og bonus

- Forbrukerrådet er kritisk til dagligvarekjedenes lojalitetsprogram og rabattordninger, som Trumf og Kiwi Pluss. De mener at dette gjør det vanskeligere for kunden å skaffe seg oversikt over prisene. Hvordan svarer du på denne kritikken?

NY BUTIKK: Toppsjefen og noen av hans ansatte på åpningen av miljøbutikken på Dalgård i Trondheim. Foto: Kiwi
NY BUTIKK: Toppsjefen og noen av hans ansatte på åpningen av miljøbutikken på Dalgård i Trondheim. Foto: Kiwi Vis mer

- Vårt inntrykk er at kundene er veldig fornøyde med Kiwi Pluss. Vi har 1,1 millioner Kiwi Pluss-kunder, og bare i fjor sparte våre kunder over 600 millioner kroner i Trumf-bonus. Bonusen kommer på toppen av markedets laveste priser. Ordningen gir oss også mulighet til å kommunisere direkte med kundene, blant annet gjennom ukentlige nyhetsbrev, der de blant annet får oppskrifter og tips til hvordan de kan leve litt sunnere og grønnere. Bonusordningen er en viktig kanal i dette arbeidet, sier Bjørkøy.

Dagbladet møter Bjørkøy på Kiwis servicekontor på Lierstranda ved Drammen, dit han ukependler fra hjemmet på Lillehammer.

Bjørkøy har i løpet av de siste 24 åra vært innom et betydelig antall lederstillinger i Kiwi, dagligvarekjeden som stadig spiser markedsandeler fra konkurrentene.

- Hva vil du si til dem som mener at Kiwis suksess går på bekostning av utvalget, for eksempel på lokalmat?

- Kunden er sjefen, og vi er opptatt av å ha de varene kundene vil ha, til markedets laveste priser. Norsk Kundebarometer 2017 viste at Kiwi har de mest tilfredse og lojale lavpriskundene i Norge, så det tyder jo på at kundene er fornøyd med både utvalget og prisene.

Fikk et godt råd

For sju år siden gikk han inn i rollen som toppsjef for NorgesGruppens grønne billigkjede, etter at hans forgjenger, Kiwi-profilen Per-Erik Burud, omkom i en båtulykke sommeren 2011.

- Jeg hadde gleden av å jobbe sammen med Per-Erik i mange år. Han var en svært synlig lederskikkelse, og hadde en sjelden og svært inspirerende energi, kommenterer Bjørkøy.

- Du uttalte til mediene den gangen at du skulle fortsette i hans ånd?

- Ja, og jeg tror han ville ha vært veldig fornøyd med det vi har oppnådd. Hans mål var at kjeden skulle vokse og en dag bli størst. Dette er vi på god vei til. Akkurat når vi blir nummer én vet jeg ikke, for dette er et arbeid som må legges sten for sten. Vi må levere det kundene vil ha. Hver eneste dag.

AVKOBLING: Lange fjellturer er det beste som finnes, synes Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy. Foto: Privat
AVKOBLING: Lange fjellturer er det beste som finnes, synes Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy. Foto: Privat Vis mer

Det beste rådet Bjørkøy noen gang har fått, kom akkurat på det tidspunktet da han plutselig og uforberedt måtte ta over styringen av det grønne kjedekonseptet:

- Noen oppfordret meg da til å være meg selv, i stedet for å forsøke å kopiere ham som var borte. Alle har ulik lederstil. Jeg har min.

Motbeviste dystre spådommer

I ettertid ser Bjørkøy at det var til stor hjelp for ham at han allerede var på fornavn med kulturen og verdiene i Kiwi. Han er også rask til å understreke at han bare var, og er, en av flere som styrer skuta.

- Dette har hele tiden handlet om et kollegium og et fellesskap. Vi er et tett lederteam som kjenner hverandre godt. Alle vet hva den enkelte gjør. Mange i organisasjonen har vært med veldig lenge, noe som er et tegn på at dette er et godt sted å jobbe.

Ikke alle trodde at Kiwi-kjeden skulle klare å holde posisjonen etter at den populære og svært synlige næringslivspersonligheten, Per-Erik Burud, ble borte.

- Noen tvilte nok på at vi ville klare å takle situasjonen som oppsto den gangen. Men fordi vi sto sammen som et lag, motbeviste vi disse spådommene. Vi bestemte oss for at dette skulle vi klare. Og det gjorde vi.

YTE, SÅ NYTE: - Kiwi-kulturen er åpen og folkelig. Vi skal ha det gøy på jobb, men yte før vi nyter, sier Jan Paul Bjørkøy. Foto: Kiwi
YTE, SÅ NYTE: - Kiwi-kulturen er åpen og folkelig. Vi skal ha det gøy på jobb, men yte før vi nyter, sier Jan Paul Bjørkøy. Foto: Kiwi Vis mer

- Hva er de største forskjellene på Kiwi i dag og Kiwi da du tok over roret i 2011?

- Vi har videreført og videreutviklet Kiwi-konseptet. Den største forskjellen er at vi har blitt flere butikker, og at omsetningen har vokst med over 60 prosent i disse åra. I 2011 omsatte vi for 21 milliarder. I 2017 var tallet 35 milliarder.

Burud er på ingen måte glemt i kjedeapparatet, forteller Bjørkøy:

IKKE ALT ER LOV: De fleste butikker har overvåkingskameraer, men det er strenge regler for hvordan disse bildene kan brukes. Video: Marie Røssland / Foto: Coop Vis mer Vis mer Vis mer

- Han er i høyeste grad med oss fremdeles. Vi snakker om ham rett som det er. Per-Erik er absolutt ikke glemt.

Vokste opp i butikk

Bjørkøy nærmest vokste opp bak en butikkdisk, avslører han. Barndommen og ungdommen på 1960- og 70-tallet tilbrakte han i foreldrenes butikk, først på Åndalsnes, og deretter nord for Lillehammer, der de drev Hunder Landhandleri. Hit kom lokalbefolkningen for å handle melk og brød, garn og glidelåser, glass og stentøy. Og masse lutefisk.

- Det var et familieforetak, og det var forventet at alle måtte hjelpe til. Både jeg og min storebror, Aril, tro til etter skoletid og i ferier. Jeg fylte på varer, vasket gulv og solgte vel også slikt jeg egentlig ikke skulle selge før jeg var 18 år, humrer Bjørkøy.

- Lærte du noe som ung i dine foreldres butikk, som du har dratt nytte av siden?

- Ja, det gjorde jeg. Jeg lærte at hver enkelt kunde er viktig, og at jeg måtte gjøre alt jeg kunne for å skaffe kundene varer. Dette ligger nå i blodet mitt. Målet er at vi ikke skal være utsolgt på noe i Kiwi. Kunden er sjefen!

UNICEF: Kiwi har bygget skoler på Madagaskar sammen med Unicef. Her er Bjørkøy bøssebærer for Unicef hjemme på Lillehammer. Foto: Privat
UNICEF: Kiwi har bygget skoler på Madagaskar sammen med Unicef. Her er Bjørkøy bøssebærer for Unicef hjemme på Lillehammer. Foto: Privat Vis mer

Foreldrene lærte ham også at man måtte ta godt vare på det man hadde i disken. Minst mulig skulle kastes. Matsvinn var et tema også på den tiden, selv om man ikke brukte dette begrepet.

Bakgrunnen fra barndommens familievirksomhet har gjort ham nøktern og realistisk.

- Å komme fra noe mindre, gå til noe større og så til noe veldig stort har jeg hatt enorm glede av, sier Bjørkøy, som etter utdannelsen på Kjøpmannsinstituttet har vært innom flere ulike dagligvarekjeder.

- Hva har du fått til hvis vi møtes igjen om ett år?

- Da er Kiwi enda større. I dag har vi 652 butikker. Om ett år har vi enda flere.

Forventer å bli sett i butikken

Hva legger en proff dagligvaretopp merke til når han går inn i en norsk matbutikk? Veldig mye, skal vi tro Bjørkøy. Antennene er fininnstilte allerede når han lukker bildøra på parkeringsplassen. Er det ryddig og rent? Er fasaden i orden? Hvordan er det med plakatene? Søppelbøttene?

- Jeg behøver ikke komme lenger enn innenfor døra før jeg kan slå fast om atmosfæren er god og butikken er på stell. Jeg ser umiddelbart hvorvidt det er ryddig og velfylt. Blir jeg sett av han som står og fyller på varer, blir jeg ekstra glad. Du kommer langt med et hei og et smil, sier Bjørkøy, som ofte underviser kjedeansatte på alle nivåer på det som kalles for «Kiwiskolen».

FRILUFTSLIV: Bjørkøy henter gjerne nye krefter på telttur i fjellheimen, eller på hytta på Kvitfjell. Foto: Privat
FRILUFTSLIV: Bjørkøy henter gjerne nye krefter på telttur i fjellheimen, eller på hytta på Kvitfjell. Foto: Privat Vis mer

Frukt og grønt er plassert slik i Kiwi-butikkene at dette er det første kundene møter innenfor døra. Ser varene fristende og fine ut i denne avdelingen, gjenspeiler som regel dette tilstanden i resten av butikken også, tipser sjefen.

- Dette er en varegruppe som krever veldig mye jobb. Jeg blir i skikkelig godt humør når jeg kommer inn i en fin og bugnende frukt- og grøntavdeling. Dette er et godt tegn, og ofte en pekepinn på at resten av butikken også er som den skal være.

- Britiske dagligvarekjeder skal nå rapportere åpent om hvor mye de kaster. Når skal Kiwi gjøre tilsvarende?

- Av konkurransehensyn går vi ikke ut med svinntall. Kiwi har satt som mål å halvere eget matsvinn innen 2025, og vi er på god vei. Fra 2015 til 2017 har vi hatt en nedgang på 30,8 prosent, og det er vi glade for. Men vi har fortsatt en jobb å gjøre. Å kaste mat er både etisk og moralsk galt, og det er dårlig butikk for oss, sier Bjarkøy, og legger til at det er i alles interesse å få ned matsvinnet.

Han viser også til at Kiwi ikke kjører kvantumsrabatter, av den grunn at kjeden ikke vil bidra til at folk kjøper mer enn de trenger. Hvis en konkurrent lokker med «3 for 2» eller «5 for 100», setter Kiwi heller ned enhetsprisen tilsvarende eller mer, ifølge Bjarkøy.

Enkeltmennesket viktig

- GODT KJØPMANSKAP: Forsker ved Sifo, Arne Dulsrud, mener kjennskapen til lokale markeder og kundegrupper er en av Kiwis suksessfaktorer. Foto: Eivind Røhne/OsloMet
- GODT KJØPMANSKAP: Forsker ved Sifo, Arne Dulsrud, mener kjennskapen til lokale markeder og kundegrupper er en av Kiwis suksessfaktorer. Foto: Eivind Røhne/OsloMet Vis mer

Du skal ikke ha snakket lenge med Kiwi-sjefen før han vrir samtalen inn på firmakulturen. Den handler i det store og det hele om å se enkeltmennesket, forteller han.

- Hver enkelt medarbeider er viktig. Hvis ikke en varepåfyller, eller en «flaskis», som vi kaller det, gjør jobben sin, så blir ikke du som kunde fornøyd. Da fungerer ikke butikken.

Dyktige medarbeidere og et godt konsept er også hovedgrunnene til at Kiwi for tiden ligger på popularitetstoppen på Yougovs merkevareindeks foran over 250 andre norske merkevarer som finn.no og Vipps, mener Bjørkøy.

Påske på Kvitfjell

Får han selv bestemme, blir det fisk til middag så ofte som mulig.Gjerne på hytta på Kvitfjell sammen med kjæresten. Et glass vin hører med. Ukependleren jobber lange dager, men er flink til å sette ned tempoet når han har fri.

Aller helst tilbringer han fritida på fjellet. Om vinteren kjører han ski, og om sommeren går han turer.

- Jeg gikk en kjempetur i Trollheimen for ei tid tilbake. Da opplevde jeg å gå i tre hele dager uten mobildekning. Helt herlig!