KREVER ENDRING: - Vi håper det blir bedre forhold framover. Arbeidskulturen hos Pascal må endres, sier Vera Suvorovskaya (t.v) og Sophia Aronsen (t.h). Sammen med "Cecilie" i midten har de erfaring fra flere avdelinger av «Pascal». Foto: Lars Eivind Bones
KREVER ENDRING: - Vi håper det blir bedre forhold framover. Arbeidskulturen hos Pascal må endres, sier Vera Suvorovskaya (t.v) og Sophia Aronsen (t.h). Sammen med "Cecilie" i midten har de erfaring fra flere avdelinger av «Pascal». Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Nå innføres tariffavtale

Klager på arbeidsforholdene hos konditorstjerna Pascal

Hverdagen hos konditor Pascal Dupuy er langt fra TV-serien, hevder nåværende og tidligere ansatte.

Vera (34) jobber deltid. Sophia (21) har sagt opp. «Cecilie» (22) er i ferd med å komme til hektene etter ett års sykmelding som hun mener skyldes psykisk press fra arbeidsgiver. Alle har flere års erfaring i bedriften til den franske konditoren, som åpnet sitt første konditori i Oslo i 1995.

Kvinnene deltar ikke i tv-programmet «Pascals Konditori», men har tatt imot den økende strømmen av kunder som kommer inn døra, noen i håp om et glimt av konditoren selv. De tre mener bildet som vises på TV er feil. To av kvinnene har over tid arbeidet for endringer internt.

- Tv-serien Pascals Konditori viser et glansbilde langt fra virkeligheten, sier Sophia Aronsen.

Fellesforbundet: Behov for opprydning

Pascal Dupuy undertegnet torsdag ettermiddag tariffavtale for de fagorganiserte ved sin avdeling i Ullevålsveien. Kravet ble stilt for en måned siden, og ble først avvist av Pascal. Avtalen kom i stand etter press fra de ansatte - og fra Dagbladet - ifølge Vera Syrovatskaya, som var med på forhandlingene.

FORNØYD: At Pascal Dupuy har signert en tariffavtale, gir høyere lønn og flere rettigheter, sier Merethe Solberg, leder i Fellesforbundets avdeling 10. Foto: Fellesforbundet
FORNØYD: At Pascal Dupuy har signert en tariffavtale, gir høyere lønn og flere rettigheter, sier Merethe Solberg, leder i Fellesforbundets avdeling 10. Foto: Fellesforbundet Vis mer

Dagbladet ble kjent med saken i slutten av oktober og har siden intervjuet konditoren, nåværende og tidligere ansatte.

- Vi gratulerer arbeidsgiver med å ha tatt et riktig valg og håper dette kan gi oss en tryggere hverdag, sier Vera Syrovatskaya, servitør ved Pascals avdeling i Ullevålsveien.

Høyt tempo, lav lønn

Kvinnene Dagbladet har møtt den siste tida beskriver et arbeidsmiljø med høyt tempo, lav lønn, stor gjennomtrekk og patriarkalsk lederstil.

De hevder også at ansatte får kjeft, blir usikre og redde for å gjøre feil, en beskrivelse i tråd med det som kom fram i 2010, da Pascal mistet retten til å ha lærlinger etter angivelig å ha kastet en kake i ansiktet på en lærling. Pascal Dupuy benekter at det var dette som skjedde. Han har fortsatt ikke lærlinger.

OMDISKUTERT: Pascal Dupuys lederstil. Foto: NTB Scanpix
OMDISKUTERT: Pascal Dupuys lederstil. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ansatte, særlig ledere, skal også ha vært presset til å gå på jobb selv om de er syke. Dagbladet har sett en tekstmelding som bekrefter dette.

Dupuy er blitt forelagt alle anklagene fra kvinnene, og tror det bare er de tre som opplever virkeligheten slik.

Fellesforbundet mener at et større antall enn de Dagbladet har snakket med, vil kunne bekrefte beskrivelsene.

- Avstanden mellom ansatte og ledelse om hva det vil si å ha det bra på jobb er ennå stor. Med en avtale på plass, tror jeg vi i fellesskap skal kunne forstå hverandre bedre, sier Syrovatskaya.

Mindre bismak

- Vi har presset på lenge for å få ryddet opp i en krevende situasjon med et utfordrende arbeidsmiljø og truede rettigheter. Kakene til Pascal vil ha mindre bismak etter dette, sier Merethe Solberg, leder for avdeling 10 i Fellesforbundet. Hun er overrasket over at bedriften først avviste kravet om tariff.

- Dette er helt normalt og ikke vanskelig å få på plass andre steder, sier hun.

Solberg håper at enda flere ansatte nå ser verdien av å organisere seg.

KONDITORKUNST: Kakene til Pascal vil ha mindre bismak etter dette, mener Fellesforbundet.Foto: JØRN H. MOEN
KONDITORKUNST: Kakene til Pascal vil ha mindre bismak etter dette, mener Fellesforbundet.Foto: JØRN H. MOEN Vis mer

- Dette er en seier, men dersom det ikke skjer endringer, og folk forsvinner i samme tempo, kan tariffavtalen forsvinne like fort som den kom. En tariffavtale forutsetter en visst antall organiserte, sier Sophia Aronsen.

Pascal Dupuy skriver til Dagbladet at bedriften ønsker ryddige og ordnede arbeidsforhold og en god dialog med de ansatte. Dette skal også skal være fokus framover.

Kultur som trenger endring
De tre kvinnene understreker at de ikke har noen konflikt med konditoren og ikke noe hevnmotiv. Målet deres er «normale, norske arbeidsforhold». Aronsen har sluttet, Syrovatskaya har representert de ansatte under forhandlingene. «Cecilie» har ikke lenger noen rolle i bedriften og heter i virkeligheten noe annet.

«Kakene til Pascal vil komme med mindre bismak» Merethe Solberg, Fellesforbundet

- Arbeidskulturen trenger forandringer. Grunnleggende rettigheter skal ikke diskuteres. De skal respekteres. Det forventer vi framover, sier Syrovatskaya.

BEDRE: Vera Suvorovskaya tror ansatte og ledelse framover vil lære å forstå hverandre bedre. Foto: Tine Faltin
BEDRE: Vera Suvorovskaya tror ansatte og ledelse framover vil lære å forstå hverandre bedre. Foto: Tine Faltin Vis mer

Den nye avtalen vil gi de ansatte bedre tillegg og pensjon, og i underkant av 14 kroner mer pr. time. Avtalen vil også gi de ansatte større medvirkning og innflytelse på sin egen arbeidsplass.

Imponerer faglig
Dupuy er regnet som en av verdens beste konditorer. Han har utgitt en rekke kokebøker og vært dommer på TV. Han har også vært med i «Skal vi danse». De tre kvinnene berømmer franskmannens eksepsjonelle arbeidskapasitet og faglige dyktighet. En av dem sier det er «en stor opplevelse» å se ham i arbeid. Hun har i perioder opplevd ham som en blanding av mentor og farsfigur.

Bedriften har de siste åra hatt en svært positiv utvikling, med store overskudd. Matkurs, take away og sesongartikler som julekalendere bidrar til det gode resultatet.

Utskiftningen av ansatte skal imidlertid være langt høyere enn i bransjen for øvrig, ofte bare 6-12 måneder. Pascal Dupuy viser til at mange er studenter, og at gjennomtrekk er vanlig.

- Noen slutter for å gå på skole, noen flytter. Det er ikke noe unormalt med det, sier han.
Syrovatskaya håper på mindre gjennomtrekk framover.
- Vi ønsker oss en kunnskapsbedrift hvor folk får lønn etter ansiennitet og blir lenge, sier hun.
Pascal sier alt han gjør handler om «helse til bedriften».

SUKESS: Pascal har stor sukess med sin julekalender som i år sendes ut i rundt 4000 eksemplarer. Foto: Tine Faltin
SUKESS: Pascal har stor sukess med sin julekalender som i år sendes ut i rundt 4000 eksemplarer. Foto: Tine Faltin Vis mer

- Jeg driver Norges mest eksklusive konditori, ikke en kebab-butikk. Du ser hva jeg har klart. Folk kommer fra hele landet. De skal to ting, på konsert og til Pascal. Mens andre går konkurs, har jeg suksess. Tror du jeg hadde klart det om jeg var en forferdelig sjef?

- Kjefter ikke

«Don't discuss. I am the boss. I decide», sier franskmannen på TV. Kvinnene mener arbeidsmiljøet er patriarkalsk. Pascal opplever det ikke slik.

Dagbladet har snakket med flere tidligere ansatte som opplyser om motstridende beskjeder og reprimander. Dupuy tilbakeviser dette.

- Jeg er streng og tydelig. Jeg kjefter ikke, sier han.

FORNØYD: Kjøkkensjef Yngve Gynnild har vært hos Pascal i nesten 20 år. Foto: Tine Faltin
FORNØYD: Kjøkkensjef Yngve Gynnild har vært hos Pascal i nesten 20 år. Foto: Tine Faltin Vis mer

- Det er mitt navn som står på døra, mitt navn på produktene. Hvis folk ikke forstår etter to-tre ganger, sier jeg fra. Jeg går ikke på akkord med kvaliteten.

Kjøkkensjef Yngve Gynnild på Pascals avdeling i Henrik Ibsens gate tok fagbrev som konditor hos franskmannen i år 2000 og har med et kort avbrekk, tilbrakt over 20 år i bedriften. Han opplever kvinnenes beskrivelse av arbeidsforholdene som krass. Selv opplever han at sjefen gir ham tillit og rom for selvstendighet og mener de ansatte har det bra.

Under samtalen med Pascal Dupuy på konditoriet i Tollbugata blir flere medarbeidere invitert bort til bordet for å uttale seg som arbeidsmiljøet og sjefen. Snill, empatisk, varm og omsorgsfull er ord som går igjen. Flere sier han er løsningsorientert.

«Lønnsøkning» var minstelønn

De fem ulike avdelingene har et sekstitall ansatte, de fleste i deltidsstillinger. De med lang erfaring ble i fjor forespeilet lønnsøkning fra nyttår. Det viste seg lønnsøkningen besto av minstelønnen som ble innført i bransjen fra januar 2018. Dupuy sier at folk lønnes godt hos ham dersom de er dyktige, viser positivitet og følger hans linje.

- Når jeg ser noen som oppfører seg fint mot kundene og selv finner arbeidsoppgaver i stille perioder, da sier jeg «den personen skal opp i lønn, sier han.

- Tvunget på jobb
Som avdelingsleder opplevde «Cecilie» et tapt anrop en frihelg. At hun ikke svarte, skal ha ført til kjeft og sterk kritikk.
- Jeg «stempla» aldri ut etter det, sier kvinnen, som mener det psykiske presset gjorde henne usikker og redd og tappet for energi. Hun ble etter hvert 100 prosent sykmeldt av legen.

Beskjeden fra arbeidsgiver var å komme på jobb likevel. Budskapet ble gjentatt i en tekstmelding, som Dagbladet har sett.

«Cecilie» brøt sammen på jobb og sa opp samme dag. Hun var sykmeldt i oppsigelsestida og ble friskmeldt for noen måneder siden. I stedet for å fortelle bedriften om årsaken til sykemeldingen, valgte hun å ikke si noe.

- Det viktigste for meg der og da var å få en god attest, sier hun.

Pascal Dupuy sier at han er ukjent med historien og er sjokkert over det han hører. Sykdom er respektert, sier han.

- Feil forventninger

Verneombud Joakim Sondre Huseby Marthinsen er ikke helt ukjent med kritikken som reises, men kan ikke gå god for beskrivelsene. Han viser til at det nylig er gått en vernerunde og tror hyppigere personalmøter ville kunne løst mye.

Solberg i Fellesforbundet mener Pascal har en ryddejobb å gjøre.

- Den nye avtalen viser villighet til å ta de ansatte på alvor. Jeg er sikker på at Pascal som varemerke vil komme styrket ut av dette, sier hun.