Burgerkundene raser mot miljøvennlige sugerør

Klagestorm mot McDonald's: - Smaker papp

McDonald's i hardt vær etter innføring av miljøvennlige sugerør.

20 MILLIONer: McDonald's bruker cirka 20 millioner sugerør i året i sine 72 norske restauranter. Foto: NTB Scanpix
20 MILLIONer: McDonald's bruker cirka 20 millioner sugerør i året i sine 72 norske restauranter. Foto: NTB ScanpixVis mer

Overgangen fra plast- til papirsugerør på McDonald's har fått en trang start. Kritikken av de nye, miljøvennlige sugerørene hagler i sosiale medier.

Irriterte hurtigmatkunder raser over at sugerørene går i oppløsning, og mener at rørene setter pappsmak på brusen, shaken, frappen og flurryen.

Det var for rundt halvannen måned siden at McDonald's byttet ut plastsugerørene med 100 prosent nedbrytbare sugerør av papir. Dette ble gjort i samtlige 72 filialer i Norge. Også plastposer og plastlokk på McFlurry-desserter er historie.

Selskapet opplyser at hurtigmatkjedens kunder i løpet av et år stikker cirka 20 millioner sugerør i drikker, shakes og desserter i sine norske restauranter.

KLARE MELDINGER: Eksempler på Facebook-reaksjoner på de nye sugerørene til McDonald's. Foto: Skjermdump fra Facebook
KLARE MELDINGER: Eksempler på Facebook-reaksjoner på de nye sugerørene til McDonald's. Foto: Skjermdump fra Facebook Vis mer

- Vi innser at det kan være litt rart å bruke de nye sugerørene for første gang, men kundene våre sier at de venner seg til det, sier Kristina Johansen, kommunikasjonssjef i McDonald's Norge, i en kommentar.

Underskriftskampanje

I Norge er temperaturen spesielt høy på hurtigmatkjedens Facebook-side. Her får McDonald's klar beskjed om at produktet suger.

UNDERSKRIFTSAKSJON: I England er det startet en underskriftsaksjon for å få tilbake plastsugerør på McDonald's. Skjermdump fra Daily Mail.
UNDERSKRIFTSAKSJON: I England er det startet en underskriftsaksjon for å få tilbake plastsugerør på McDonald's. Skjermdump fra Daily Mail. Vis mer

I England har McDonald's-kundene ifølge avisa Daily Mail gått så langt som til å starte en underskriftsaksjon for å få tilbake plastsugerørene. Aksjonen har i skrivende stund knapt 40 000 underskrifter.

- Den klare majoritet av kundene våre synes det er bra at vi tar grep og jobber for å minimere vår innvirkning på miljøet. I begynnelsen fikk vi en del tilbakemeldinger på de nye sugerørene, men vi fikk faktisk mye positiv respons også, uttaler Johansen.

Kan få nye sugerør

Kommunikasjonssjefen opplyser at kjeden har som mål at all emballasje skal være fornybar, resirkulert eller fra sertifiserte kilder innen 2025. Utskiftning av plastsugerørene er ett av tiltakene som skal hjelpe McDonald's å nå dette målet.

- De nye sugerørene var nøye testet før de ble lansert og vi valgte de, etter vår mening, beste alternative sugerørene på markedet, sier Johansen.

FRUSTRASJON: Mange er positive til satsingen, men ikke fornøyd med funksjonen til de nye rørene. Foto: Skjermdump fra Facebook
FRUSTRASJON: Mange er positive til satsingen, men ikke fornøyd med funksjonen til de nye rørene. Foto: Skjermdump fra Facebook Vis mer

Hun opplyser at de nye sugerørene er testet på alle kjedens ulike drikker, og i flere restauranter i løpet av høsten i fjor.

- Det er fullt mulig å drikke opp brusen eller andre drikker med dem. Det man derimot ikke kan gjøre med de nye sugerørene er å tygge på dem. Da kan de etter hvert gå i oppløsning.

Johansen utelukker ikke at kjeden i framtida kan få nye bærekraftige sugerør.

- Vi jobber til enhver tid mot våre leverandører for å utbedre våre produkter og emballasje. Dette er en kontinuerlig prosess.

Frivillig på Burger King

Reduksjon av engangsplast er et viktig fokusområde også for den konkurrerende kjeden, Burger King.

Markedssjef Heidi Moss opplyser at kjeden jobber med å finne gode løsninger på området, uten at hun vil røpe noe om framtidige tiltak.

MILJØVENNLIG: Sugerør i papir er nå standard på McDonalds, til manges fortvilelse. Foto: NTB Scanpix
MILJØVENNLIG: Sugerør i papir er nå standard på McDonalds, til manges fortvilelse. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Burger Kings praksis i dag er å ikke gi ut plastlokk og -sugerør ved bestilling av brus.

- Det er fremdeles tilgjengelig hos oss dersom våre gjester ønsker dette. Vi ser at dette grepet har en svært positiv effekt på mengden av engangsplast som brukes.

Hurtigruten kuttet 32 tonn

Også Hurtigruten har jobbet målrettet det siste året med å redusere bruken av engangsplast om bord i sine 15 skip, og i hotellene selskapet eier.

I likhet med Burger King, fokuseres det her på å kutte plast, mer enn å finne alternativer til materialet.

- Det viktigste for oss var ikke om vi byttet fra plastsugerør til sugerør i papp eller metall. Det viktigste var å få ned selve bruken av sugerør og andre engangsartikler, sier Rune Thomas Ege, kommunikasjonssjef i Hurtigruten ASA.

KUTTER UT SUGERØR: En million sugerør årlig er blant plastmengdene som er i ferd med å forsvinne fra Hurtigruten, som har kuttet engangsplast og redusert bruken av sugerør generelt. Her, konsernsjef Daniel Skjeldam og hotellsjef Kristian Skar på MS Richard With i Kirkenes, under fjorårets presentasjon av rederiets miljøsatsing. Foto: Ørjan Bertelsen
KUTTER UT SUGERØR: En million sugerør årlig er blant plastmengdene som er i ferd med å forsvinne fra Hurtigruten, som har kuttet engangsplast og redusert bruken av sugerør generelt. Her, konsernsjef Daniel Skjeldam og hotellsjef Kristian Skar på MS Richard With i Kirkenes, under fjorårets presentasjon av rederiets miljøsatsing. Foto: Ørjan Bertelsen Vis mer

Han opplyser at Hurtigruten fra juli i fjor til juli i år estimerer reduksjonen i bruk av engangsplast til hele 32 tonn.

- Ofte handler det om gamle vaner. Det er ikke så ofte du faktisk trenger et sugerør. Det går fint an å drikke det aller meste rett fra glasset, sier Ege.

Gammel oppfinnelse

Papirsugerør er slett ingen nymotens oppfinnelse, forteller Philip André Reme, administrerende direktør ved Rise PFI AS (tidligere Papir- og fiberinstituttet AS) i Trondheim.

PAPIREKSPERT: - Det er viktig med en viss styrke på papiret, påpeker Philip André Reme i Papir- og fiberinstituttet. Foto: Privat
PAPIREKSPERT: - Det er viktig med en viss styrke på papiret, påpeker Philip André Reme i Papir- og fiberinstituttet. Foto: Privat Vis mer

Produktet var vanlig i bruk fra slutten av 1800-tallet og til langt opp på 1900-tallet.

- Faktisk var det ikke før på 1960-tallet at plasten begynte å ta over. I dag er det et sterkt fokus på å erstatte oljebaserte produkter med mer bærekraftige alternativer. Da er det naturlig at industrien kikker seg tilbake til gamle løsninger og produkter, for å videreutvikle disse, sier Reme.

Han opplyser at grunnprinsippet for framstilling av papirsugerør ikke har endret seg veldig, selv om hastigheten på produksjonen har økt. Man bruker tynt papir, som spiralformes og limes sammen i flere lag.

- Det er viktig med en viss styrke på papiret, både mens papiret er tørt, og når det utsettes for fuktighet, såkalt «våtstyrke».P

Høy våtstyrke er viktig for å unngå at papiret går i stykker, dersom det eksponeres for væske, påpeker eksperten. Akkurat slik kundene på McDonald's har opplevd i det siste.

- Det finnes flere produsenter av papirsugerør, og det er nok også forskjellige kvaliteter blant disse, tipper Reme.

Dialog med leverandørene

Han vil nødig gi noe råd direkte til McDonald's angående deres sugerørdilemma, men kommer gjerne med et generelt tips:

- Ha en god dialog med leverandørene. Med dagens miljøutfordringer står vi i dag overfor store endringer. Emballasjebrukere og emballasjeprodusenter viser stor interesse for bærekraftige alternativer til oljebasert plast. Her kan nye materialer som kan lages fra trær spille en viktig rolle. Alt som kan lages av olje, kan man også lage fra trær, er det noe som heter.

Reme understreker at instituttet han representerer ikke har foretatt noen tester av sugerør.

- Men det kunne vi absolutt ha gjort. Nå ble jeg egentlig veldig nysgjerrig. Kanskje jeg må ta meg en tur på McDonald's?