Innovasjon i matbutikken:

Kritiserer Coops mobilbetaling: - Bedre å «tæppe»

Ny løsning lar Coops medlemskunder betale med mobilen.

BETAL MED MOBIL: Coops nye app lar deg betale for handleturen med mobilen. Foto: Coop
BETAL MED MOBIL: Coops nye app lar deg betale for handleturen med mobilen. Foto: CoopVis mer

I dag lanserer dagligvarekjeden Coop mobilbetaling i alle sine butikker, Coopay. Løsningen er testet av de ansatte i sommer, og nå rulles det ut også for alle medlemmene.

FORNØYD: Coops nye betalingsløsning gjør butikkturen litt lettere, mener Harald Kristiansen. Foto: Coop
FORNØYD: Coops nye betalingsløsning gjør butikkturen litt lettere, mener Harald Kristiansen. Foto: Coop Vis mer

- Jeg har brukt Coopay i flere måneder nå, og det fungerer som rakker'n, sier er strålende fornøyd Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

Alt i én app

Mobilbetalingen er integrert i Coops app for medlemmer, og man må være medlem for å benytte seg av muligheten. Nytt er også at man kan betale og registrere bonus i én operasjon.

Tidligere har man måttet registrere seg for bonusopptjening med app eller medlemskort i tillegg til å betale.

Hos konkurrentene Rema 1000 og NorgesGruppen har dette vært langt enklere. Her knytter man betalingskort til fordelsprogram, og så registreres rabatter og bonuser automatisk når man betaler.

Rema 1000 var først ute med mobilbetaling i butikk, MobilePay, i samarbeid med Danske Bank i av 2015, men avviklet denne muligheten i januar 2018. I den samme perioden kunne man også betale med mCash hos Bunnpris. Dette ble avviklet i 2017. Begge betalingsløsningene ble solgt til Vipps.

NorgesGruppen klar på nyåret

Coopay-løsningen er utviklet av Aera Payment & Identification, et selskap som Coop og NorgesGruppen eier sammen.

Per i dag er det ikke mulig å betale med mobil i NorgesGruppen, men det er ikke langt unna, ifølge Kine Søyland, informasjonssjef i NorgesGruppen.

- Vi jobber kontinuerlig med nye løsninger, og det er et viktig fokusområde hos oss. Utviklingen går rivende fort, det gjenstår bare å henge med.

Savner wow-faktor

Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen (NHH) er dempet entusiastisk. Han peker på at det er særlig tre faktorer som er viktige ved innovasjon, og her leverer Coop bare ordentlig på ett av dem.

RIKTIG GREP: Coop viser at de er i front innovasjonsmessig. Det kan de tjene på, tror professor i innovasjon, Tor W. Andreassen. Foto: NHH
RIKTIG GREP: Coop viser at de er i front innovasjonsmessig. Det kan de tjene på, tror professor i innovasjon, Tor W. Andreassen. Foto: NHH Vis mer

- Forenkler det hverdagen min? Jeg tror ikke det. Her må du låse opp telefonen, åpne en app, og så betale. Jeg ville foretrekke at det holdt å «tæppe» mobilen, sier Andreassen til Dagbladet.

Tæppe er et uttrykk for kontaktløs betaling med kort.

Det andre er imagebygging for kundene. Da Apple Pay kom med muligheten for å betale med mobilen eller klokka, var det noe som ga status, noe som ifølge Andreassen er en stor del av Apple Pays suksess.

- Det de lykkes med, er å gi inntrykk av at Coop er i bevegelse innovasjonsmessig. Det er nok den store gevinsten her: Imagebygging for Coop. De har lansert butikk med kun selvbetjeningskasser, de har døgnåpen butikk som er ubemannet på natta - og nå denne betalingsordningen.

- Det gir inntrykk av at Coop er i ferd med å børste støv av jakkeslaget.

Andreassen peker på at innovasjon rettet mot kundene mangler generelt i norske matbutikkene.

- Ifølge data fra norsk innovasjonsindeks ser vi at få, om noen, har vist mye innovasjon til kundene. De store innovasjonene har skjedd i de bakenforliggende aktivitetene. Derfor mener jeg at selv om denne løsningen ikke er perfekt, er den på vei mot noe.

- Dette vil være med på å framstille Coop som mer innovative i kundenes hode og dermed gjøre dem mer attraktive.