Nye matvarer:

Kutter aspartam fra lettbrus

Nå kutter Lerum sukkererstatningen fra sin sukkerfrie brus.

UTEN SUKKER: Lerum kutter aspartam fra sin sukkerfrie brus. Foto: Produsenten
UTEN SUKKER: Lerum kutter aspartam fra sin sukkerfrie brus. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nordmenn drikker nå mer sukkerfri brus enn brus med sukker. Norges mest solgte brus, uansett kategori, er sukkerfrie Pepsi Max.

Det mest populære søtningsstoffet i drikke er aspartam, et stoff som har vært mye diskutert. Søtstoffet har vært omstridt, men bred forskning har konkludert med at stoffet er trygt. Nå velger likevel Lerum å kutte søtstoffet i sin Zeroh!-brus.

- Vi har fått god hjelp hos matforskningsinstituttet Nofima med å konkludere med at den nye søtmiksen har lavere utslag på de uønskede bismakene fra søtstoffene, og at den sensorisk sett rett og slett likner mer på smaken av ekte sukker, sier Ronny Solvik markedssjef i Lerum.

Hensynet til smaken har veid tungt, ettersom ikke alle er like glad i bismaken fra søtningsstoffene.

Den nye blandingen i Zeroh!-brusen består av sukralose og stevia. Sukralose er framstilt av søtningsstoffet sukrose, og er flere hundre ganger søtere. Stevia er et naturlig søtningsmiddel, men heller ikke denne sukkererstatningen har falt i smak hos alle.

- Ikke aktuelt å bytte

Det ser foreløpig ikke ut til at andre produsenter vil følge etter.

Ringnes, som produserer Pepsi Max på lisens fra PepsiCo har ingen planer om å kutte aspartam fra verken Pepsi Max eller annen lettbrus, forteller Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes.

- Aspartam er et av de søtningsstoffene som fungerer best i drikkevarer etter vår erfaring. Det har vært forsket på aspartam siden 1980 - og det er konkludert med at det er helt trygt å drikke, så vi ser ingen grunn til å ikke fortsette å bruke det, sier Bruusgaard til Dagbladet.

Etter usikkerhet rundt aspartam et tiår tilbake ga likevel PepsiCo etter for press og kuttet aspartam fra en av sine lettbruser, Pepsi Light. Denne brusen finnes ikke i Norge.

- Aspartam har nok fått et litt ufortjent dårlig rykte, og vi vet at enkelte forbrukere er skeptiske til dette søtstoffet. Hensynet til disse forbrukerne har vært med oss når vi har jobbet med forbedringene våre som bare har vært knyttet til smak, presiserer Solvik.

De bruker fortsatt aspartam i Zeroh!-saften og isen, men også her vil det bli fjernet i løpet av de neste ukene.

- God smak og mattrygghet vil alltid være det viktigste for oss. Endringene vi nå gjør handler først og fremst om at vi har lyktes med å lage noe som rett og slett smaker enda bedre enn tidligere.

Det store sukkerkuttet

Å kutte nordmenns inntak av sukker har vært et uttalt mål både for landet og næringsmiddelbransjen det siste tiåret.

Helsedirektoratets rapport «Utviklingen i norsk kosthold» viser at hver nordmann reduserte bruken av sukker med 19 kg i året fra 2000 til 2018.

I 2018 innførte regjeringen en «sukkeravgift», som har vært meget omstridt, ikke minst fordi den også slo ut på sukkerfrie varer. Etter økt grensehandel og sterkt trykk fra bransjen ble disse avgiftene revurdert, og nå er avgiften for alkoholfri drikke endret, slik at den øker jo mer sukker drikken inneholder.

NYE AVGIFTER: Med den nye ordningen vil avgiftene på en halvliter Pepsi Max bli redusert med 48 øre, mens avgiftene øker med 4 øre for en halvliter Coca-Cola. Foto: Produsentene
NYE AVGIFTER: Med den nye ordningen vil avgiftene på en halvliter Pepsi Max bli redusert med 48 øre, mens avgiftene øker med 4 øre for en halvliter Coca-Cola. Foto: Produsentene Vis mer

Utviklingen av sukkerfrie varer har vært markant det siste tiåret. Det er ikke bare lettbrus som er populært. Zeroh! startet som en konkurrent til den sukkerfrie saften FunLight, og har siden blitt til både is og brus. Også FunLight finnes nå i frossen form.

Meieriprodusentene har også gjort en formidabel innsats, og utvalget av sukkerfri yoghurt og ulike dessertprodukter øker år for år.

«Sukkerfrie» nyheter

Blant de rundt 2000 dagligvarenyhetene som rulles ut i butikk de neste ukene, er det en rekke sukkerfrie nyheter. Det er også en rekke såkalte «uten»-produkter, produkter med naturlig sukkerinnhold, men der det ikke er tilsatt sukker.

Fra Tine finner vi to GoMorgen-yoghurter på stor klemmepose, en Biola-variant, og i tillegg kommer to nye YT proteinbarer uten sukker. Deres Uten-vaniljesaus får nå selskap av en bringebærgelé uten tilsatt sukker.

SUKKERKUTT: Tines nye produkter uten tilsatt sukker.
SUKKERKUTT: Tines nye produkter uten tilsatt sukker. Vis mer

Q-meieriene kommer med en yoghurtmousse med lime, og Skyr med smak av banan og pasjonsfrukt.

Orklas FunLight-saft kommer i to nye varianter i vår: jordbær og pasjonsfrukt. Vi tipper for øvrig at produksjonen av FunLight med smak av julebrus også snart setter i gang, for å unngå utsolgtproblematikken fra i fjor, da brusen var utsolgt en rekke steder allerede i midten av november.

Fra Lerum kommer Zeroh! saften med smak av jordbær og rabarbra, samt pasjonsfrukt og guava.

Også Coop kommer med en egen sukkerfri saft i år: Friii. Denne har smak av melon og guava.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer