FISK PÅ BORDET: Gjennom en ny kampanje tar Kiwi til ordet for å kutte moms på fiskeprodukter. Foto: Kiwi
FISK PÅ BORDET: Gjennom en ny kampanje tar Kiwi til ordet for å kutte moms på fiskeprodukter. Foto: KiwiVis mer

Kiwi kutter «momsen» på fisk

Kutter pris på sunne varer: Kiwi og Extra i heftig priskrangel

Kiwi utfordrer regjeringen til momskutt: - Denne regningen tar vi.

Myndighetene oppfordrer til å spise mer fisk, og har satt seg et mål om å øke forbruket av fisk med 20 prosent fra 2017 til 2021. Utviklingen går i stikk motsatt retning. Etter flere år med fall i konsum av fisk og sjømat falt det med hele ti prosent i 2017, ifølge Norsk Sjømatråd.

BURGER AV LAKS: Du trenger ikke kjøpe ferdig lakseburger. Hakk opp laksen i småbiter og stek den på panna. Vis mer Vis mer

Dette er det mange som ønsker å gjøre noe med. Nå kutter Kiwi 15 prosent, tilsvarende merverdiavgift eller «momsen», på all fisk i seks uker.

- Målet er å få en like stor økning i salget som politikerne har som mål i en femårsperiode. Vi vil bruke dette for å vise politikerne at momsen på fisk må kuttes, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi til Dagbladet.

Høy pris = lavt konsum

Til tross for at vi spiser mindre og mindre fisk, viser en undersøkelse Kantar TNS har gjort for Kiwi at seks av ti ønsker å spise mer fisk. I samme undersøkelsen svarte 83 prosent at det er bedre å sette ned prisen på sunne varer enn å øke prisen på de usunne.

GULROT, IKKE PISK: Kiwi stunter priskutt på fisk for å vise regjeringen hvordan man får nordmenn til å sopise mer fisk, forteller Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi
GULROT, IKKE PISK: Kiwi stunter priskutt på fisk for å vise regjeringen hvordan man får nordmenn til å sopise mer fisk, forteller Kristine Aakvaag Arvin. Foto: Kiwi Vis mer

- Hvis forbruket av fisk skal opp, må prisen ned, og da er det her myndighetene må sette inn støtet, sier Arvin.

- At lave priser øker salget er jo ingen overraskelse. I høst kuttet Extra prisen på en rekke fiskeprodukter og ferske skalldyr med 40 prosent, og fikk et enormt løft, sier Harald Kristiansen, informasjonssjef i Coop.

Extras høstkutt ga en tresifret prosentvis økning i antallet solgte produkter. Produktene med aller størst økning var bacalao, med 251 prosent, fiskepinner med 324 prosent og skalldyr med 521 prosent.

VELKOMMEN ETTER: Harald Kristiansen i Coop ønsker Kiwi velkommen etter når de nå setter ned prisene på fisk. - Vi kuttet med 40 prosent i august, sier han til Dagbladet.
VELKOMMEN ETTER: Harald Kristiansen i Coop ønsker Kiwi velkommen etter når de nå setter ned prisene på fisk. - Vi kuttet med 40 prosent i august, sier han til Dagbladet. Vis mer

Fiskemomskuttet er heller ikke ulikt Kiwis momskutt på frukt og grønt, en ordning som også startet som en kampanje i 2007, men nå har vart i over ti år.

Også her mener Kiwi regjeringen må på banen og kutte momsen.

- Vi oppfordrer politikerne til å kutte momsen på sunne matvarer som fisk, frukt og grønt - som et viktig virkemiddel for å dreie kostholdet i ønsket retning, sier Arvin.

- Vi mener det vil lønne seg for samfunnet å forebygge heller enn å behandle, og vi heier på gulrot i stedet for pisk, sier Aakvaag Arvin.

Enn så lenge tar Kiwi regningen selv.

- Dette er et kostbart eksperiment for oss, men vi setter ikke opp noen andre varer for å dekke opp, dette er en planlagt kampanje.

Coops Extra, Rema 1000 og Kiwi følger hverandre tett, og både Rema og Extra har nå justert sine priser tilsvarende.

Denne kampanjen har riktignok et lavere priskutt, men her er all fisk, mellom 70 og 150 varer, satt ned i pris, ikke bare utvalgte varer. Alle varene har også like stor prisreduksjon.

Coop mener også regjeringa må på banen og bruke økonomiske insentiver for å bedre folkehelsa.

- En justering av moms på fisk og sjømat vil derfor øke konsumet. Dette vil ha en positiv effekt på folkehelsen. Tilsvarende hilser vi velkommen en debatt om justering av moms også på andre sunne produkter slik som frukt og grønt og grove kornprodukter.

Lav pris = lav kvalitet

Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring ved BI og Handelshøyskolen ved Universitetet i Tromsø, tror Kiwi har gjort et strategisk smart grep.

- Her har de definert varegruppen og definert tidsrommet, så konkurrentene vet akkurat hva de skal forholde seg til. Kiwi får den positive oppmerksomheten fordi de er først, samtidig som de unngår en priskrig, sier Silkoset til Dagbladet.

Hun tror ikke dette vil være en permanent ordning.

- Lav pris over tid vil gi lav kvalitet - og ingen ønsker å spise dårlig fisk! Fisk er et produkt som egner seg til å bli satt ned i pris i en kampanjeperiode, ikke på permanent basis.

- Det er to ting som er viktig for å øke salget av fisk. Det er først og fremst prisen, men det andre er å drive innovasjon, forteller Kristiansen.

Hos Coop har de hatt stor suksess med fiskeretter som kommer ovnsklar, med ulike sauser eller marinader.

Her har også premiumbutikkene i de ulike kjedene gjort en hederlig innsats, drevet av Meny. Blant annet var det Meny som var først ute med Salma og de andre fiskefiletene med sushi-kvalitet.

Kommunikasjonsdirektør i Rema 1000 Mette Fossum synes det er fint for bransjen at flere setter varegrupper som fisk og sjømat i fokus.

- Rema1000 selger hver fjerde fiskemiddag som serveres i norske hjem, og vi er stolte og glade over å kunne bidra til sunne og enkle middagsløsninger til bare lave priser. Den jobben skal vi fortsette med, og vi skal selvsagt ha de laveste prisene på fisk og sjømat.

Dette driver fiskeprisene

Prisbildet på fisk er komplisert, og det er ikke nødvendigvis så enkelt som at et momskutt vil gjøre fisken rimeligere.

- Våre utpriser henger sammen med råvareprisene. Det er en kompleks vare å prissette, men vi skal gjøre det vi kan for å redusere prisene, sier Kristiansen i Coop.

Råvareprisene i Norge er sterkt knyttet til de internasjonale, og vil også påvirkes av fiskekvoter - som igjen kan påvirkes av noe så uforutsigbart som piratfiske eller klima.