FROKOST: Studier har vist at det er lavere forekomst av overvekt blant dem som spiser frokost kontra dem som dropper frokost. Å droppe frokosten kan derfor være gunstig for deg som vil ned i vekt, men passer ikke for alle, mener kostholdsekspertene. Foto: Shutterstock / NTB scanpix
FROKOST: Studier har vist at det er lavere forekomst av overvekt blant dem som spiser frokost kontra dem som dropper frokost. Å droppe frokosten kan derfor være gunstig for deg som vil ned i vekt, men passer ikke for alle, mener kostholdsekspertene. Foto: Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Droppe frokosten

Kvinneopprør mot professorens slankeråd: Nekter å følge frokosttrikset

Enkel måte å spare kalorier på, men bør man skippe dagens første måltid?

Er du blant dem som helst ikke spiser frokost, enten på grunn av manglende matlyst eller fordi du slanker deg?

En ny undersøkelse fra Norstat på oppdrag for matkjeden Kiwi viser at ni av ti kvinner er uenige i at det er effektivt å droppe frokosten for å gå ned i vekt - slik professor Birger Svihus anbefaler.

ANBEFALER FROKOST: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Foto: Anita Sælø
ANBEFALER FROKOST: Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør. Foto: Anita Sælø Vis mer

- For noen kan det å kutte frokosten være en enkel måte å spare kalorier på. Mange erfarer likevel at de blir sultne før lunsj, og ender opp med å småspise usunn snacks, sier Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved avdeling for endokrinologi, sykelig overvekt og forebyggende medisin ved Oslo universitetssykehus.

Ifølge Sundfør er det det totale antall kalorier i løpet av døgnet som avgjør om du går ned i vekt, i tillegg til hvor aktiv du er. Nøkkelen er ikke om du kutter ut frokosten eller ei, mener hun.

- Det er en myte at forbrenninga settes i gang ved å spise frokost, så man må ikke på død og liv presse i seg en loffskive med Nugatti bare for å få i seg noe.

Studier har vist at det er lavere forekomst av overvekt blant dem som spiser frokost kontra dem som dropper frokost. Men de studiene som er gjort, viser ingen årsakssammenheng og det er sannsynlig at de som spiser frokost også har andre gode vaner som påvirker vekta, som mer aktivitet og lavere sukkerinntak, ifølge Sundfør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Det er en myte at forbrenninga settes i gang ved å spise frokost» Tine Sundfør

Droppe frokosten

Sju av ti voksne spiser frokost. Like mange oppgir at de liker å spise frokost. Men hvor viktig er det egentlig å spise frokost?

Professor Birger Svihus ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet mener at det er først og fremst de som ønsker å gå ned i vekt som bør vurdere å droppe frokosten.

- Mange erfarer at de ikke er sultne om morgenen, og ved å droppe frokosten gir man dermed kroppen en gyllen anledning til å fortsette den fettforbrenningen kroppen har satt i gang i løpet av natta, sier han.

TYDELIG: Professor Birger Svihus anbefaler å droppe frokosten, dersom man ønsker å gå ned i vekt. Foto: Lars Eivind Bones
TYDELIG: Professor Birger Svihus anbefaler å droppe frokosten, dersom man ønsker å gå ned i vekt. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

Svihus understreker at personer som begynner dagen med hard fysisk aktivitet over lengre tid, og personer som sliter med å få i seg nok energi og næringsstoffer, bør spise frokost.

- Inntil for få år siden var det å spise frokost en viktig del av Helsedirektoratets kostholdsråd, så det er ikke rart om mange fremdeles tror at frokosten er viktig. Imidlertid er fagmiljøet nå enig i at frokosten ikke er et spesielt viktig måltid, og derfor er ikke det å spise frokost lenger en del av kostholdsrådene, sier han.

Påfyll om morgenen

Brød er fortsatt frokostfavoritten, men kvinner varierer mye mer enn menn. Langt flere menn enn kvinner spiser brød til frokost. Kvinnene velger vel så gjerne knekkebrød, yoghurt og grøt. Betydelig høyere tall enn for menn, viser Norstat-undersøkelsen.

- Frokosten er et viktig måltid for å skape gode måltidsrutiner for resten av dagen. Slurves det med frokost, er det lettere at resten av dagen også får en ujevn måltidsrytme, sier klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik.

Hopper du over frokosten for å spare litt tid om morgenen, er dette en dum idé, mener hun.

- De som hopper over frokosten kompenserer ofte ved å spise mye, og usunt, seinere på dagen. I tillegg viser flere studier at de som spiser frokost får i seg en mer tilfredsstillende mengde av både energigivende næringsstoffer, vitaminer og mineraler i løpet av dagen, sier Skjølsvik.

ANBEFALER FROKOST: Klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik. Foto: Annette Larsen
ANBEFALER FROKOST: Klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik. Foto: Annette Larsen Vis mer

Frokosttips

Undersøkelsen Norstat har utført, viser også at makrell i tomat er den frokostmaten nordmenn mener er sunnest. Kun halvparten mener melk er sunt. På nedre del av skalaen finner vi blant annet juice, salami og peanøttsmør. Kvinner rangerer produkter som sunnere enn menn.

Er du matlei på morgenen, kan variasjon bidra til å øke matlysten ifølge Skjølsvik.

- Smoothie, havregrøt eller kjøleskapsgrøt med bær, fruktbiter og nøtter er gode eksempler på matvarer som kan friste litt ekstra. Dersom du overhodet ikke orker mat så tidlig, kan det være lurt å ta med litt mat til å spise de første timene på skole eller jobb. Mange opplever at matlysten kommer seg litt etter hvert, og det er ofte lenge å vente helt til lunsj med å spise noe, sier hun.

Tine Sundfør fraråder barn og unge å droppe frokosten:

- Både fordi de kan utvikle et dårlig forhold til mat, men også fordi man ser at barn som spiser frokost får i seg mer vitaminer og mineraler. I tillegg skal barn og unge lære noe nytt hver dag, og studier viser at en bra sammensatt frokost ser ut til å ha positiv effekt på hukommelsen og læring, sier hun.