STOR HELSEGEVINST: Å gå tur er mer enn bare hygge. Det er spesielt ett grep som får fart på forbrenningen din. Foto: Doidam 10 / Shutterstock / NTB Scanpix
STOR HELSEGEVINST: Å gå tur er mer enn bare hygge. Det er spesielt ett grep som får fart på forbrenningen din. Foto: Doidam 10 / Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Trening

Kvitt deg med flere kalorier på bare en halv time

De enkle grepene som må til.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Går du tur regelmessig, vil det påvirke blant annet risiko for tidlig død, hjerte- og karlidelser, diabetes type 2, muskel- og skjelettplager, luftveissykdommer, psykiske lidelser og noen krefttyper.

Det sier Bjørge Herman Hansen, postdoktor ved seksjon for idrettsmedisinske fag, Norges Idrettshøgskole.

Regelmessige gåturer reduserer også risikoen for mer enn 25 kroniske sykdommer med opptil 30 prosent, ifølge Hansen.

Ni gode grunner til å gå tur Bidrar til å nå de 150 minuttene i uken med moderat fysisk aktivitet som helsemyndighetene anbefaler.Reduserer risiko for hjerte- og karsykdommer som redusert risiko for forhøyet kolesterol, diabetes, fedme, og inflammasjon i blodårene.Reduserer risiko for mage-tarmkreft.Bidrar til vedlikehold av våre kognitive egenskaper.Reduserer risiko for mentale lidelser som demens og depresjon.Reduserer mentalt stress.Kan føre til sosialt samvær som er viktig for den totale helsa vår.Det er hyggelig, og en distraksjon fra en hektisk hverdag.Frisk luft!

Kilde: Christine Sundgot-Borgen

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn