Lettøl:

Lanserer norsk «folköl»

Svenske tilstander? Ringnes håper nylansering av lettøl kan gi Norge sitt eget folköl.

LETTØL: Etter mange års stillstand i lettølkategorien, relanserer Ringnes lettøl fra Lysholmer. Photo by Kilian Munch
LETTØL: Etter mange års stillstand i lettølkategorien, relanserer Ringnes lettøl fra Lysholmer. Photo by Kilian Munch Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Utvalget av øl i norske butikker har aldri vært større, men vi må se oss slått av våre söta naboer i øst på ett område: Øl med svakere alkoholstyrke, populært kalt folköl.

Der svenskene har et stort utvalg folköl i butikk, øl med maks 3,5 prosent alkohol, er det langt mellom alkoholsvakt øl i norske butikker. De siste åra har nordmenn kunnet velge mellom Lettøl fra Hansa og Ringnes, og i mai lanserte Ringnes Lysholmer lys pils, en lettere øl med 2,5 prosent.

- Vi synes markedet er overmodent for en norsk versjon, og satser nå hardt på øl i klasse B, også kjent som lettøl, sier Henrik Lund, ansvarlig for Ringnes’ satsing på alkoholfritt og alkoholsvakt øl, til Dagbladet.

- Dette segmentet har ikke fått oppmerksomheten det fortjener, hverken når det kommer til synlighet eller innovasjon. Det har stort sett stått stille de siste ti åra.

Salget av alkoholfritt øl i butikker har økt med nesten 20 prosent bare de siste tre åra, mens lavalkohol-markedet har stått på stedet hvil.

- For å sette det litt i perspektiv: Klasse D, det vanlige butikkølet, selger godt over 200 millioner liter i året. Klasse A (alkoholfritt øl, red. anm.) selger 12-13 millioner liter i året, mens klasse B (lettøl) står for rundt to millioner liter. Dette er et lite segment vi mener er litt glemt, og som vi tror det er et godt potensial i, sier Lund til Dagbladet.

Se lenger ned for nærmere forklaring på klassifiseringen.

Vil ha smaken, ikke alkoholen

NOLO-trenden, no eller low alcohol, drikke uten eller med lav alkoholstyrke, har vært en voksende trend de siste åra. Men selv om både salget og utvalget av alkoholfritt øl har økt de siste åra, har det skjedd lite med lettølsegmentet.

- Vi vet at forbruker ønsker den gode smaken av øl, men ikke alltid rusen som følger med, og det er her lettølsegmentet passer bra. Med litt alkohol får du den gode ølsmaken, uten rusen som følger med vanlig butikkøl, sier Lund.

På den andre siden av fjellet, hos Hansa Bryggerier, har de sett en økning i salg av øl uten, eller med svakere, alkoholstyrke.

- Sammenliknet med 2020 ser vi en vekst på rundt 10 prosent for Hansa Lettøl, og dette er før sommersesongen er skikkelig i gang, sier Stina Kildedal-Johannessen, leder for kommunikasjon og bærekraft i Hansa Borg Bryggerier til Dagbladet.

- NOLO-trenden har nådd Norge og vi ser at salget av både alkoholfritt øl og lettøl, klasse B, øker i Norge. Vi kjenner NOLO-forbrukeren godt og vet at de i dette segmentet ønsker seg drikker som er forfriskende, har mindre bitterhet, mer smak og som også er noe annet enn bare øl.

Det er likevel en helt annen øltype med svak alkoholprosent som har stått for den største veksten, radler, en blanding av øl og brus. Hansa har både alkoholfri radler, og en med 2,4 prosent. Ringnes lanserte en alkoholfri radler i fjor, og følger opp med en Lysholmer radler i lettølsegmentet i år.

Hansas Radler Grapefrukt var den første lavalkohol-radler i markedet sommeren 2020, i utgangspunktet som et sesongprodukt. Det ble så populært at fra februar i år kom den tilbake og inn i bryggeriets faste sortiment.

Et lettere folköl

Å kalle lettøl for folköl er ikke helt presis. Svenskene har litt andre grenser enn nordmenn - øl som selges i butikk kan ikke inneholde mer enn 3,5 prosent alkohol, og det er dette ølet som kalles «folköl» på folkemunne.

I Norge er går grensa for øl som kan selges i butikk på 4,7 prosent, og klassifiseringen er litt annerledes:

  • klasse A: 0–0,7%
  • klasse B: 0,7% – 2,75%
  • klasse C: 2,75% – 3,75%
  • klasse D: 3,75% – 4,75%
  • sterkøl: 4,75 % og over.

Lettøl, altså øl i klasse B, faller utenfor alkohollovens virkeområde, med unntak av at man må være 18 år for å selge og kjøpe lettøl. Det kan selges på linje med alkoholfritt øl – også fra kiosk og bensinstasjoner

Det har altså vært mulig å servere gjennom skjenkeforbudet, men hverken tilgang eller etterspørsel har vært noe særlig å snakke om.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer