SVINAKTIG SVAKT: Tulip Norge har ikke klart å gjøre veksten i salget av pulled pork om til overskudd. Foto: AP Photo/Matthew Mead.
SVINAKTIG SVAKT: Tulip Norge har ikke klart å gjøre veksten i salget av pulled pork om til overskudd. Foto: AP Photo/Matthew Mead.Vis mer

Pulled pork-produsent:

Lanserte ny, norsk livrett - så gikk det galt

Tulip Norge har ikke klart å tjene penger på pulled pork.

(Finansavisen): Tulip Norge lanserte i 2014 pulled pork i norsk dagligvare.

Veksten kom raskt for produktet som den gang ble betegnet som nordmenns nye livrett, men ikke resultatene, skriver Finansavisen.

2017-regnskapet viser at inntektene falt for tredje år på rad. 79,7 millioner var ned fra 85,5 millioner kroner året før.

Resultatet før skatt gikk fra minus 1,7 til minus 0,5 millioner kroner, men har ifølge avisen vært negativt gjennom hele perioden.

- Forvaltet ikke skatten

- Man fikk en økning i omsetning i 2014 fordi man lanserte pulled pork. Det tilførte selskapet vekst, men så har man ikke forvaltet den skatten godt nok, sier Tulip Norge-sjef Karol Partyka.

Resultatet ble ifølge Finansavisen at flere konkurrenter og dagligvarekjedene selv kom med konkurrerende produkter, deriblant Gilde, Rema og Coop.

Tulip har i dag 24 produkter inne i norske dagligvarehyller. Foruten pulled pork omfatter porteføljen bacon i flere varianter, dansk salami, salamichips og grov leverpostei av dansk type.

Dansk gigant står bak

Tulip eies av Danish Crown. Det danske samvirkeforetaket er ifølge seg selv verdens største eksportør av svinekjøtt og Europas største på kjøttforedling.

I Norge har selskapet åtte ansatte, skriver avisen.

Produksjonen er ifølge Finansavisen basert på norsk kjøttråvare, men foregår på kontinentet.

- Vi kjøper kjøttråvarene i Norge, og sender dem til Danmark og Tyskland til foredling, sier Partyka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nyheter er på vei

Overfor avisen varsler han en sterkere satsing mot food service, det vil si hoteller, restauranter og catering.

- Vi har ansatt en egen medarbeider for storhusholdning, og kommer til å lansere flere produkter innenfor sektoren nå i februar, og flere kommer i mai, sier Partyka.

Blant annet lanserer Tulip Norge ifølge Finansavisen pulled pork ferdig revet og klar til bruk nå.

- Dette er et genialt og enkelt produkt som kan brukes i pizza, supper, salat eller baguetter. I tillegg er pakningen fryst og kun på én kilo, så matsvinnet vil være minimalt, reklamerer Partyka.

Vil doble på fire år

Ifølge avisen er planen å doble omsetningen i Norge innen fire år.

- Vi kommer definitivt til å være en større aktør i Norge, og skal bli en fullverdig leverandør i alle kanaler, sier Tulip Norge-sjefen.

Andre økonominyheter:
Eks-toppalpinister har solgt hytter for 460 millioner​
Drar inn flere millioner på tabukomedie