Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

ZERoh!

Lerum: Ypper med brusgigant

Nå kommer Norges mest populære saft i brusform.

UTFORDRER: Den lille familiebedriften ønsker å utfordre brusgigantene med en ny sukkerfri brus: Sparkling ZERoh! Foto: Lerum
UTFORDRER: Den lille familiebedriften ønsker å utfordre brusgigantene med en ny sukkerfri brus: Sparkling ZERoh! Foto: Lerum Vis mer

ZERoh!, den sukkerfrie saften fra den lille norske produsenten Lerum i Sogndal, har på kort tid blitt en av Norges mest populære safttyper.

FIRE SMAKER: Peach and lemon, Strawberry and passion fruit, orange and mango og apple and lime. Foto: Lerum
FIRE SMAKER: Peach and lemon, Strawberry and passion fruit, orange and mango og apple and lime. Foto: Lerum Vis mer

I fjor kom den i frossen form, som Norges første kalorifrie iskrem. I år lanseres den som brus.

- Vi skal gjøre Norge enda mer sukkerfritt, heter det i en pressemelding fra familiebedriften i Sogndal, og annonserer at de ønsker å utfordre brusgigantene.

Målet er å selge en million flasker i 2020.

Coca-Cola Company ønsker konkurrenten velkommen:

- Å redusere folks sukkerinntak er en dugnad der alle mat- og drikkevareaktører må bidra, og ingen ting er bedre enn sunn konkurranse og flere sukkerfrie alternativer, sier Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef i Coca-Cola, til Dagbladet.

Laget egen brusmaskin

For å produsere brusen selv, har familiebedriften konstruert sin egen brusmaskin for å produsere Sparkling ZERoh!. Fabrikksjefen tok ansvar, og målet var klart: Han ønsket diskrete og behagelige bobler.

- Ikke sånne som rasper i halsen. Det har jeg ikke sansen for, sier fabrikksjef Magne Lund.

Brusen ble til etter idédugnad i familierådet. Den lille bedriften, som nå drives av fjerde generasjon Lerum, samlet alle generasjoner til idémyldring, og resultatet ble brus i friske og fine farger. Trine Lerum Hjellhaug, mor i huset og direktør for Lerum-fabrikken, stilte én betingelse: Den skulle være sukkerfri.

NOLO: Den nye Mozell light skal være et alternativ til rosévin eller rosa musserende. Foto: Ringnes.
NOLO: Den nye Mozell light skal være et alternativ til rosévin eller rosa musserende. Foto: Ringnes. Vis mer

- Vi vet at vi fremdeles drikker rekordmye sukkerfri brus her i landet. Det er et område hvor vi i Lerum kan bidra. Vi er jo kjent for de gode og naturlige smakene i saft og syltetøy, og brus har vi laget her tidligere. Da startet ballen å rulle, forteller Trine Lerum Hjellhaug.

Sukkerfrie nyheter

Markedet for sukkerfrie nyheter er i vekst, til tross for at også sukkerfri brus ble rammet av sukkeravgiften.

Ringnes lanserer en ny variant av sukkerfri Mozell i år, Mozell light med smak av pære og rips. Denne inneholder 18 prosent fruktjuice, og den rosa fargen gjør den til et fint alkoholfritt alternativ til rosévin eller rosa musserende. Dette passer også inn i den økende nolo-trenden - no eller low alcohol.

Orkla lanserer Fun light i to nye smaker; Cloudy apple og Bright, med smak av sitron og lime. Foto: Orkla
Orkla lanserer Fun light i to nye smaker; Cloudy apple og Bright, med smak av sitron og lime. Foto: Orkla Vis mer

Hovedkonkurrent Orkla kommer også med to nye smaker på sin Fun Light i år. Bright, med smak av lime og sitron og Cloudy Apple.

ZERoh! saft kommer i smakene Peach og Mango and lemon.

Vokser i et stagnerende marked

Ifølge Erlend Fuglum, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) er brussalget generelt i ferd med å stagnere. 2018 var det dårligste året siden BROD begynte med elektronisk registrering i 2009, og i 2019 økte brussalget med 0,2 prosent.

- Vi har mistet veldig mye brus-salg til shoppingsentrene over svenskegrensa etter avgiftsøkningen i 2018, sier Fuglum.

Det sukkerfrie segmentet er likevel inne i en spennende utvikling, forteller han. I 2019 økte salget av sukkerfri brus med 7,6 prosent, og andelen sukkerfritt er nå 56 prosent av det totale brussalget.

- Det er ny rekord og eksepsjonelt høyt. Norge har dermed ett av de sunneste brusforbrukene i verden, sier Fuglum og legger til:

- Vi tror markedet for sukkerfri brus kommer til å vokse videre. Litt fordi folk etterspør sunnere alternativer, men ikke minst fordi produsentene jobber godt med oppskrifter og nylanseringer.

Bygger på ZERoh! suksess

ZERoh! er et sterkt merkenavn, det var naturlig å videreføre. Den sukkerfrie saften ble lansert i 2013, og har vært en av Lerums største suksesser. I 2019 omsatte ZERoh! for 144 millioner kroner. Og den sukkerfrie saftisen som ble lansert i fjor solgte en million enheter og ble kåret til Årets Innovasjon 2019.