<strong>VEKSTEN STOPPER IKKE:</strong> Hjemleveringstjenesten fikk et naturlig oppsving i vår, men nå viser tallene at de stadig vokser i et forrykende tempo. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
VEKSTEN STOPPER IKKE: Hjemleveringstjenesten fikk et naturlig oppsving i vår, men nå viser tallene at de stadig vokser i et forrykende tempo. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Leverer coronasuksess:
- Tredobler salget

For hjemleveringstjenestene peker fortsatt pilene rett i været.

Publisert

Da pandemien brøt ut i vår, ble det travelt for hjemleveringstjenestene. Kolonial var en av dem som merket veksten sterkest. Nå viser det seg at trykket bare øker:

<strong>BIKKET EN MILLIARD:</strong> Kolonial har allerede omsatt for over en milliard i år, forteller Louise Fuchs. Foto: Kolonial
BIKKET EN MILLIARD: Kolonial har allerede omsatt for over en milliard i år, forteller Louise Fuchs. Foto: Kolonial Vis mer

- Ja, veksten har vedvart, forteller Louise Fuchs, kommunikasjonsdirektør i Kolonial.

- Vi vokser fortsatt. Det som er ekstra gledelig for oss er at vi ser hvordan folk tok med seg de nye vanene på ferie, forteller Fuchs og utdyper:

- I sommer åpnet vi for flere hytteleveringer i populære hytteområder som Kragerø, Risør, Sjusjøen og Hafjell. Og det resulterte i en vanvittig boom. Faktisk ble økningen i juli større enn i april - om vi måler mot fjoråret. Det sier ikke så rent lite.

- Alt i alt ser det ut til at vi doblet omsetningen på dette feltet.

Kolonials omsetning passerte en milliard tidlig i august. Det betyr at de allerede har passert fjorårets omsetning. Og det er lite som tyder på at det stopper her.

400 søkere på en stilling

- Da vi lyste ut en stilling som lagerarbeider på fryselageret var det 400 som søkte. Det forteller oss nok at mange er på jobbjakt, men forhåpentligvis også at vi sees på som en attraktiv bedrift. Mange tenker kanskje på oss som en stor aktør, men i dagligvaresammenheng er vi fortsatt en miniputt, sier Fuchs som forteller om hvordan det er å jobbe i en bedrift som utvider i en voldsom fart:

- Da jeg kom tilbake på jobb etter sommeren, var sikkert halvparten nye ansikter! Nå er vi så mange som 36 nasjonaliteter og har gått over til engelsk som internspråk.

Bedriften ligger an til å vokse med 70 prosent i år.

- Leveringer grytidlig om morgenen ble raskt populært. Når folk vil ha varer mellom 0500 og 0700 betyr det effektiv levering uten køer for oss, så det er vi veldig fornøyde med.

Travelt for Morgenlevering

Kolonial er langt fra den eneste aktøren som merker at hjemlevering har blitt stort under corona-krisen. Morgenlevering har spesialisert seg på å levere bakevarer og annet gjennom de tradisjonelle avisbudene. Kategorisjef Håkon Kavli forteller også om formidabel vekst:

<strong>UVANLIG HØYE TALL:</strong> Håkon Kavli i Morgenlevering forteller at også de har det travelt og forventer enda mer å gjøre i høst. Foto: Morgenlevering
UVANLIG HØYE TALL: Håkon Kavli i Morgenlevering forteller at også de har det travelt og forventer enda mer å gjøre i høst. Foto: Morgenlevering Vis mer

- Vi nådde allerede 2019-omsetningen (86,27 MNOK) i starten av juni. Den underliggende veksten akselererte markant da pandemien slo til i mars og hele Norge ble stengt ned, forteller han til Dagbladet.

- Vi ser at tallene har holdt seg uvanlig høye gjennom sommeren. Det henger nok sammen med at de aller fleste har hatt ferie hjemme i Norge, kombinert med at mange har forstått at vi også leverer til hytter. Vi har i tillegg jobbet mye med utvidelser av sortimentet vårt, og det er hyggelig at også nye kunder som tester oss ser ut til å sette pris på tilbudet, sier Kavli. I tillegg til salg av brød til travle familier, gir pandemien også andre utslag:

- Vi ser en kolossal vekst i gavesalget. Det har nok vært spesielt aktuelt å sende ferske bakevarer som en hyggelig oppmerksomhet til venner og kjente i denne perioden.

I tillegg har mange bedrifter brukt Morgenlevering til å sende en oppmerksomhet til ansatte på morgenkontor.

- Flere kreative ledere har også arrangert online hjemme-seminarer med frokostlevering fra oss i forkant av møtet.

Med skolestart like om hjørnet er det ingenting som tyder på at veksten vil avta:

- For oss har pandemien gjort at mange har oppdaget oss og enkelheten vi tilbyr, uten kontakt med leveringsbudet. Det gjelder også nye segmenter som aldri har handlet på nett før – for eksempel eldre.

Meny tredobler

For dagligvarekjeden Meny har også pandemien fått følger.

- Vi hadde en stor økning i ukene etter at corona inntraff, bestillingstallene tredoblet seg. Vi så en dreining i kundemønsteret. Det var ikke lenger de mest typiske barnefamiliene som handlet, men alle aldersgrupper - og særlig flere eldre.

Selv om netthandelen økte jevnt og trutt før coronaviruset slo til, har det tatt helt av i sommer:

- Vi har fått to til tre ganger ganger så mange bestillinger sammenliknet med i fjor sommer, forteller Horne. Hun legger også merke til at forbruket dreies noe når folk handler på nett.

STOR ØKNING: Meny har tredoblet bestillingene på nett under coronakrisen, forteller Nina Horn Hynne Foto: Meny
STOR ØKNING: Meny har tredoblet bestillingene på nett under coronakrisen, forteller Nina Horn Hynne Foto: Meny Vis mer

- Netthandelskundene våre handler mer frukt og grønt, mer fersk fisk og mindre søtsaker, enn de fysiske kundene. De benytter seg også oftere av tilbudene.

- Vi ser også at de handler inn flere middager, noe som trolig skyldes at de planlegger bedre og lengre frem i tid. Ellers går det mye i melk og tunge varer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer