BOLLETRIKSET: Kunden slår inn den billigste hvetebollen til 9,90 kroner, men kjøper en dyrere kanelbolle, eller et wienerbrød, som her, til 18,90. Svinn: 9 kroner, eller knappe 50 prosent.
BOLLETRIKSET: Kunden slår inn den billigste hvetebollen til 9,90 kroner, men kjøper en dyrere kanelbolle, eller et wienerbrød, som her, til 18,90. Svinn: 9 kroner, eller knappe 50 prosent.Vis mer

Svindel i selvbetjeningskassene:

Lurer butikkene med bolletrikset: - Det verste jeg har sett

Og bollesvindelen er bare forbokstaven. Sjekk skrekkeksemplene.

Da de selvbetjente kassene ble rullet ut i matbutikkene et par år tilbake, meldte bekymringene seg raskt: Blir det ikke litt vel enkelt å spasere ut av butikken, uten å gjøre ordentlig opp for seg?

En Spar-butikk i Oslo-området advarer nå mot et sleipt triks:

IKKE ØKT SVINN: Hos Meny har de ikke merket økte svinn fra butikker med selvbetjente kasser, forteller Nina Horn Hynne. Foto: Meny
IKKE ØKT SVINN: Hos Meny har de ikke merket økte svinn fra butikker med selvbetjente kasser, forteller Nina Horn Hynne. Foto: Meny Vis mer

Tilsynelatende ærlige kunder taster inn varer og betaler, men i stedet for å slå inn de varene de faktisk kjøper, velger de rimeligere alternativer.

Det gjelder særlig skoleelever som kjøper dyre boller eller bagetter men betaler for billige hveteboller og rundstykker.

Også Meny-kjeden opplever tidvis større problemer med svinn fra butikker med ungdomsskoler og videregående skoler i nærheten, forteller Nina Horn Hynne, informasjonssjef i Meny.

- Det varierer veldig, men i de butikkene der vi opplever problemer, setter vi inn tiltak, som økt bemanning, og hyppigere kontroller, sier Horn Hynne til Dagbladet.

Ifølge informasjonsansvarlig i Kjøpmannshuset, kjeden som rommer Spar, Joker og Nærbutikken, Anette Grønby Rein, er dette ikke et utbredt problem i deres butikker med selvbetjeningskasser.

- Unntaket er tilfellet i den ene butikken dere refererer til - og her er det iverksatt ekstra tiltak for å få bukt med problemet, som å samarbeide med skole, foresatte og politi.

De kjenner ikke til noen store forskjeller i svinn på butikker med og uten selvbetjeningskasser.

Ikke bare skoleelever

Horn Hynne presiserer at dette selvsagt ikke gjelder alle elever - og at det også er andre kundegrupper de opplever problemer med.

- Det gjelder ikke bare skoleelever, det kan være alle som handler, forteller Knut Olimb, driftsleder Spar Øst.

Det er også flere måter å lure seg gjennom selvbetjeningskassene på, ifølge Olimb. Som de som tar med seg seks øl, men bare betaler for fem.

- Det handler om frihet under ansvar. Det er fort gjort for enkelte.

Kjøpte full middag, betalte for en pose

- Å slå inn en dyrere bolle i stedet for en hvetebolle er jo ikke så ille!

Da vi var innom vår lokale Meny for å ta et illustrasjonsfoto til denne artikkelen, fortalte kasseverten på Meny om en langt frekkere og mer lukrativ måte å bruke selvbetjeningskassene for å stjele.

Hun forteller om kunder som slår inn epler eller bananer med rimelig kilopris i stedet for nøtter som fort koster ti - eller tjue - ganger så mye.

- Det verste jeg har sett er en kunde som handlet hele middagen, men bare slo inn én vare, samt handleposen, sier hun.

- Det er ikke alltid like lett for oss å se akkurat hva folk slår inn på kassen, men det er lettere å oppdage om noen tar med seg to fulle bæreposer, men bare slår inn et par varer.

- Stjeler ikke mer enn før

Selv om det forekommer tyverier fra selvbetjeningskassene, er det ikke selvbetjeningskassene som er årsaken, ifølge Nina Horn Hynne, informasjonssjef i Meny. Det totale svinnet har ikke økt etter at de rullet ut

IKKE MER SVINN: Det er ikke forskjell på svinn i butikker med og uten selvbetjeningskasser, sier Harald Kristiansen. Foto: Coop
IKKE MER SVINN: Det er ikke forskjell på svinn i butikker med og uten selvbetjeningskasser, sier Harald Kristiansen. Foto: Coop Vis mer

- Vi merker ikke noen stor grad av forskjell i svinn fra butikker med og uten selvbetjeningskasser, og svinnet har ikke økt etter at vi fikk selvbetjeningskasser.

Det samme gjelder for Coop.

- Vi opplever ikke noe økt naskeri med selvbetjente kasser, sier Harald Kristiansen i Coop.

- De som vil stjele gjør det uansett kasseløsning.

- Kundene slurver

Heller ikke i Coops butikker har de opplevd store problemer med selvbetjeningskassene, forteller Harald Kristiansen.

- I de fleste tilfellene handler dette om at kunden ubevisst har trykket feil, for eksempel har vi jo tre ulike prisgrupper for bananer, og vi opplever her for eksempel at noen trykker den billigste selv om de kanskje har tatt med økologiske bananer, sier han til Dagbladet.

Selvbetjente kasser er også såpass nytt at ikke alle er helt rutinerte. For eksempel skal man slå inn tre produkter ved 3-for-2-kampanjer.

- Her opplever vi at kundene noen ganger tror de bare skal skanne et produkt, men du må skanne alle, rabatten sørger systemet for.

Tiltakene for å få bukt med tyveri fra selvbetjeningskassene er felles for de aller fleste kjedene; flere og lett tilgjengelige ansatte som kan bistå om noen trenger hjelp - men også følge med og utføre stikkprøver.

Stjeler ikke fra Rema?

Hos Rema 1000 er situasjonen en helt annen, skal vi tro informasjonssjef Frederik Jahr.

- Vi har bare to butikker med selvbetjente kasser, og har ikke opplevd svindel, sier Jahr til Dagbladet.