I ENDRING: Lokale bensinstasjoner vil forsvinne, hevder Sjuve i kommentaren. Foto: Google
I ENDRING: Lokale bensinstasjoner vil forsvinne, hevder Sjuve i kommentaren. Foto: GoogleVis mer

Kommentar: Veikro-kjeden forlater Norge

Marché ut av Norge: - Bensin­stasjoner vil aldri bli det samme igjen

Artikkelforfatteren mener kjeden gir seg på et dumt tidspunkt.

Marché ut av Norge: - Bensin­stasjoner vil aldri bli det samme igjen

(Dagbladet): Så kom nyheten om at Marché trekker seg ut av Norge. Den sveitsiske Veikro-kjeden skulle ta Norge med storm, med god mat tilberedt av kokker.

Kjeden tok over alle de 15 godt etablerte utsalgsstedene til By the Way i 2006. Etter 12 år må de nå kaste inn håndkle. Hvorfor det?

Det er mye godt å si om konseptet. Kjeden lanserte seg med brask og bram og gikk straks til frontalangrep på frityrgrytene som lenge hadde vært enerådende langs norske veier. Ut skulle friterte rødspetter, løvbiff og svineschnitzler. Velkommen til store, friske og grønne salater, nystekt torsk og økologisk kylling.

Problemet?

Det er helt umulig å forstå hvordan systemet fungerer. Det eneste som er sikkert er at det er dyrt.

Aldri fortrolig med konseptet

Nordmenn, meg selv inkludert, ble aldri fortrolig med det nonchalante konseptet fra kontinentet. - Bare plukk og forsyn deg, så betaler du i kassa, fikk man beskjed om. Og det hadde vært greit, om man ikke hver gang gruer seg til å høre hvor mye koster. Og man kan jo ikke like godt legge tilbake det man hadde lasset på sin tallerken...?

Navnet gjordet heller ikke kjeden noen tjeneste. Vi kvier oss alltid for å uttale franske navn. Se for deg familien i bilen, hvor kona skal til å spørre om de skal spise: - Skal vi stoppe på M... Ma... March%#*...skal vi kjøpe noen boller?

Så var det timingen, da. Nå er vi midt oppi en gedigen revolusjon som vil snu opp-ned på hvordan vi bruker bilen - og det inkluderer i høyeste grad maten vi spiser langs veien. Vi nærmer oss med stormskritt 200 000 el-biler her i landet. Og man skal være bra kørka for ikke å se at det blir flere av dem. Og dét kjapt.

Nå endres bensinstasjonene for alltid

Biljournalister vil fortelle deg at 2020 blir det første året hvor det vil selges flere el-biler enn fossil-biler i Norge.

En kjent fortelling fra teknologihistorien handler om gutta på Sognsvann som skar ut isblokker som folk kjøpte for å holde matvarene kalde. De trodde de var i isblokk-bransjen. Da kjøleskapet kom maktet de ikke å omstille seg, men fortsatte å skjære ut isblokker. Geskjeften gikk selvsagt dukken. Hadde de forstått at de var i nedkjølingsbransjen hadde de sett annerledes på saken.

AVOKADOSTEIN: Mat: Christopher Sjuve Foto/klipp: Per Ervland Prosjektleder og grafikk: Håkon Eikesdal Vis mer

Om bensinstasjonene tror de er i bensin-bransjen, tar de like feil som gutta på Sognsvann. De er i service-langs-veien-bransjen. El-bilister har et helt annet bruksmønster enn fossilbilene. Hver morgen våkner man opp med full-ladet bil. Folk vil ikke ha behov for de lokale «bensinstasjonene» lenger. (Har du en sånn? Selg!).

Men, service-stasjoner langs veiene blir desto viktigere. Og her vil folk bruke mer tid. De skal nemlig lade bilen.

Det var enkelt å se inn i framtiden i sommer. På Teslas superladestasjon på E18 utenfor Porsgrunn var det flust med folk (inkludert de som fyller bensin på Circle K) - på vei til og fra Sørlandet. Det var proppfullt av folk på Burger King.

I denne sammenhengen er problemet at fast food går for fort. Man har spist opp maten før bilen er ferdigladet. Velkommen til de som vil servere store, friske og grønne salater, nystekt torsk og økologisk kylling. Men, fortell hva det koster. Og gi meg et navn som kona kan uttale.

Det er Mövenpick som eier Marché. Kanskje de burde hatt mer is i magen?