Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Marsipangris seks ganger dyrere: - Hårreisende

Marsipangrisene koster det seksdobbelte av ribbekjøttet. - Konkurranse, sier bransjen. - Manglende respekt, sier leder i miljøorganisasjon.

SVINDYRT: Mens man allerede kan se ribbepriser under 70 kroner kiloen, selges marsipangris gjerne for over 400 kroner per kilo. Det får miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender til å reagere.
SVINDYRT: Mens man allerede kan se ribbepriser under 70 kroner kiloen, selges marsipangris gjerne for over 400 kroner per kilo. Det får miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender til å reagere. Vis mer

En rask prissjekk avslører at marsipangris er lang dyrere enn gris av kjøtt og blod.

Dobbelt så dyr?

Tre ganger så dyr?

Tro om igjen. Det er ikke vanskelig å finne priser i en og samme butikk hvor en marsipangris er både fem og seks ganger dyrere enn ribbekjøtt.

IKKE DYR: Marsipangriser er uvanlig dyre til ikke være dyr. Noen ganger seks ganger så dyre per kilo som ekte julegris. Foto: Jessica Gow / SCANPIX
IKKE DYR: Marsipangriser er uvanlig dyre til ikke være dyr. Noen ganger seks ganger så dyre per kilo som ekte julegris. Foto: Jessica Gow / SCANPIX Vis mer

På Menys hjemmesider får du «svin tynnribbe» til 70 kroner per kilo. En marsipangris (uten sjokolade!) koster 398 kroner kiloen.

Med andre ord er kiloprisen nesten seks ganger så mye for malte mandler og sukker, som for en gris som er alet opp, fôret og slakta, oppstykket, pakka og sendt til butikken.

På spørsmål til marsipanprodusenten Nidar (eid av Orkla) om det er kjøttet som er billig, eller marsipan som er dyrt, ble vi henvist til butikkene som «setter pris mot forbruker».

Hårreisende

- Det er helt hårreisende at det er dyrere å kjøpe et produkt av oppmalte mandler enn en gris av kjøtt og blod, som det har krevd store mengder arealer, fôr og omsorg å ale opp, sier Anja Bakken Riise i miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender.

FINN EN BONDE: Anja Bakken Riise foreslår at folk finner en bonde og betaler en skikkelig pris for gris. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
FINN EN BONDE: Anja Bakken Riise foreslår at folk finner en bonde og betaler en skikkelig pris for gris. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix Vis mer

- Dagligvarekjedene selger råbillig kjøtt som lokkevare for å få deg inn i butikken, og så dytter de kostnadene over på andre produkter. Dette fører til at vi spiser mer kjøtt enn vi bør, og fører antakeligvis også til mer matsvinn, mener Bakken Riise.

- Det viser en manglende respekt for den jobben bøndene gjør, og det gir oss som forbrukere et feilaktig inntrykk av hvor mye arbeid som ligger bak en svineribbe.

Bakken Riise har også et tips til alle som vil ha ribbe til jul:

- Dagligvarekjedene må sette prisen på kjøtt, slik at det faktisk reflekterer de reelle kostnadene. Inntil de gjør det, kan du sikre at bonden får godt betalt ved å kjøpe juleribba direkte fra bonden. Enten gjennom en REKO-ring eller på Bondens marked.

- Epler og pærer

Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne, mener dette er som å sammenlikne epler og pærer.

- Men, på generelt grunnlag synes vi ekstrem prisdumping på landbruksvarer er svært trist, for dette handler om både å verdsette god mat og gi anerkjennelse til alle dem som har vært involvert i å produsere maten, sier Horn Hynne og peker på at ensidig kniving på pris også skaper andre problemer:

- Det enorme prisfokuset gjør det også betydelig vanskeligere for små, norske lokalprodusenter å bygge seg et marked.

- Når det er stor prisdumping på volumvarer fra de store leverandørene, blir prisgapet til de mindre for stort, noe som fører til at flere Pkunder velger varenes deres bort. Dette er beklagelig da det i ytterste konsekvens fører til at vi får smalere utvalg og et utvalg som i mindre grad løfter fram kvalitetsdimensjonen og de små leverandørene, sier Horn Hynne og legger til:

- Ekstrem prisdumping fører også til hamstring, som har flere uheldige konsekvenser. Det blir trolig økt matkasting i hjemmet og vi kan få en utsolgt-situasjon hvor ikke alle kundene får sine julefavoritter.

- Beinhard konkurranse

Kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Arvin Aakvaag peker på at knivingen mellom kjedene presser prisene ned.

VIKTIG MED RIBBE: Kristine Arvin Aakvaag mener at prisen på ribbe er viktig i kampen om julekundene. Foto: Kiwi
VIKTIG MED RIBBE: Kristine Arvin Aakvaag mener at prisen på ribbe er viktig i kampen om julekundene. Foto: Kiwi Vis mer

- Det er beinhard konkurranse om julekundene, og noen produkter er ekstra konkurranseutsatt. Ribbe er et svært viktig produkt for mange kunder i ukene før jul.

- Kiwi skal være billigst, uansett om det gjelder fisk, frukt og grønt, eller ribbe og julemarsipan.

- Vi ønsker å inspirere våre kunder til et sunt og variert kosthold, og dette året har vi fokusert spesielt mye på fisk, og selvfølgelig også frukt og grønt som er vår viktigste varegruppe.

- Matsvinn er en enorm miljøutfordring. Kiwi ønsker å hjelpe kundene med å kaste mindre mat, og i oppskriftsheftet får man tips til hvordan man kan lage deilige retter av restene fra både ribbe- og pinnekjøttmiddagen.

FØLGER MARKEDET: Calle Hägg i Rema peker på at ribbeprisene faktisk har økt.
FØLGER MARKEDET: Calle Hägg i Rema peker på at ribbeprisene faktisk har økt. Vis mer

- Vi følger markedet tett på alle julevarer, også ribbe. Riktignok er vi enige i at det er en utfordring her, da ribbe historisk har vært veldig lavt priset, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema1000.

- Sånn sett har det vært en positiv utvikling de siste årene hvor ribbeprisene faktisk har økt.

- Det er avgjørende for oss at produsenter tar vare på dyrene, miljøet og sine ansatte, og det har vært flere gode tilfeller i det siste hvor bransjen har jobbet sammen for å sikre ansvarlig matproduksjon.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media