ÅRETS OVERRASKELSE: Mens Norge har svettet seg gjennom sommeren, har Coop hatt 70 prosent økning i bestilling av kaker som denne. Foto: Tom E. Østhuus.
ÅRETS OVERRASKELSE: Mens Norge har svettet seg gjennom sommeren, har Coop hatt 70 prosent økning i bestilling av kaker som denne. Foto: Tom E. Østhuus.Vis mer

Salgstopp i sommervarmen:

Matbutikkene skjønner ingenting: Brått selger dette som aldri før

Klarer du å gjette hva som plutselig har solgt stort i sommervarmen?

De vet ikke helt om de tør å stole på sin egen statistikk på Coops hovedkontor. At den varme sommeren får flere til å kjøpe kalde drikker overrasker ingen, at iskrem går unna er heller ingen sensasjon. At salget av marsipankaker har skutt i været i takt med gradestokken er vanskeligere å forklare. Om sommeren pleier det å være nedgang i salget.

FIKS FERDIG: Mange har betalt for at andre har bakt for dem denne varme sommeren. Illustrasjonsfoto: Quanthem / Shutterstock / NTB scanpix
FIKS FERDIG: Mange har betalt for at andre har bakt for dem denne varme sommeren. Illustrasjonsfoto: Quanthem / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

- Vi har hatt en økning på 70 prosent på bestillingskaker fra bakeriet vårt, forteller en smått forfjamset kommunikasjonssjef Lise Mette Kjellberg i Coop.

At nordmenn finner på å bestille mektige kaker i rekordvarmen er forbløffende, men Kjellberg forklarer det slik:

- Det er tydeligvis mange som inviterer til sommerfester. Vi selger marsipankaker i mange størrelser, forteller hun.

Ostesjokk

Varmen har også gitt andre, uventede utslag på salgstallene.

- Det har tatt helt av!

Eli Strand, kommunikasjonsrådgiver hos Meny, forteller at hetebølgen har gitt nordmenn en voldsom appetitt på mozzarella - den italienske ferskosten.

FORBLØFFET: Salget av bøffelmozzarella tar av. Foto: NTB Scanpix
FORBLØFFET: Salget av bøffelmozzarella tar av. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Generelt er økningen på 98 prosent. Ser vi på vår butikk Ringnes Park alene, er økningen på hele 347 prosent, sier hun.

Det er særlig bøffelmozzarella som går unna. Osten som nordmenn flest forbinder med pizza, er blitt en yndet ost i blant annet salater.

- Stadig flere bruker mozzarella sammen med rucola, avokado, rødløk og kanskje noe søtt som melon eller bær, sier Strand.

ENKELT: Kaken skal ikke stekes. Du lager den på 1-2-3 og pynter med deilige sommerbær! Video: Per Ervland og Aase Dotterud Vis mer

Bøffelmozzarella er laget av bøffelmelk. Den har ofte mer smak og en mykere tekstur og regnes som den gjeveste av mozzarrellaostene.

En mulig forklaring er at flere har laget salat og pizza i sommer, kanskje som resultat av forbud mot engangsgrill.

Jubel hos iskremprodusentene

Foruten kaker og mozzarella, har det vært tidenes iskremsommer. REMA 1000 har solgt 100 prosent mer av sin egen kroneis, og butikkene har generelt hatt 25-40 prosent økning på is i hetebølgen.

TROPEVARME: Temperaturrekorder over hele landet, og vi spiser is som aldri før. Men hvilken is smelter egentlig først i sommervarmen? Video: Malene Storrusten / klipp: Frida Andersen Vis mer

Flerpakkene, særlig med kroneis, selger best i dagligvarebutikkene, men også nyheter som vegan-kroneis får bein å gå på i varmen.

- Mange koser seg med is, sier Kjellberg.

Måtte forandre reklame

Tropenetter og skogbranner var ikke det matkjedene forestilte seg da reklamefilmene for grilling ble laget før sommeren. Plutselig ble det ikke lenger gangbart å ivre for grill, uansett vær.

Ifølge Kampanje har dagligvarekjeden Lidl tatt grep og fjernet ordet «grill» helt fra sine sommerkampanjer, mens Rema 1000 har justert sin kampanje for å vise ansvarlighet i tråd med grillforbudet.

Ferdig grilla

De grilla pølsene i parken har måttet utebli. Det synes på statistikken. Pølsesalget hos Meny hadde et oppsving før sommeren, men fikk en bråstopp med grillforbudet. Unntaket er økologiske pølser. Særlig pølseprodusenten Grøstad kan glede seg over pen vekst i sommer.

Butikken fant raskt sin vri på forbudet. De grillet, kundene betalte.

- Spareribs fra butikkgrill har økt med 197 prosent. En klar sammenheng med grillforbudet, sier Eli Strand hos Meny.

GJØR JOBBEN: Når hetebølgen forhindrer grilling ute, påtar butikkene seg jobben inne. Ferdiggrilla er sommerens salgssuksess. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB scanpix,
GJØR JOBBEN: Når hetebølgen forhindrer grilling ute, påtar butikkene seg jobben inne. Ferdiggrilla er sommerens salgssuksess. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB scanpix, Vis mer

Kjærligheten til grillmat har imidlertid ikke latt seg stoppe. Salget av gassgriller har økt, og mange har grillet på forsvarlig måte hjemme. Eller brukt stekeovnen eller stekepanna, slik vi nøyer oss med resten av året.

Skalldyr er alltid et kjærkomment alternativ. Frosne reker har i sommer økt med 31 prosent hos Meny.

POPUL'ÆRT: Bringebær selger stadig bedre. Foto: NTB Scanpix
POPUL'ÆRT: Bringebær selger stadig bedre. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Bringebærrekord

Jordbær selger mest i volum, men størst økning har bringebær. Bringebær har allerede fått betegnelsen «årets bær».

- Coop har solgt 45 prosent mer bringebær i juli i år enn i fjor, sier Kjellberg.

Også melon har fått et kraftig oppsving. Butikkene rapporterer om rundt 20 prosent økning.

Vann, både med og uten smak og kullsyre, har gått unna i varmen. Alkoholfritt øl og lettøl har også hatt en stor økning. Enkelte butikker har solgt nærmere 40 prosent mer enn normalt.