KONKURRANSE: En ny matkasse ønsker å utfordre lavpriskjedene med billig mat til hele uka levert på døra. (Illustrasjonsbilde/Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)
KONKURRANSE: En ny matkasse ønsker å utfordre lavpriskjedene med billig mat til hele uka levert på døra. (Illustrasjonsbilde/Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)Vis mer

Lanserer ny lavpris-matkasse:

Matkassegigant ypper til krig med lavpriskjedene: - Kan bli real utfordrer

(Dagbladet): Vi har sunne matkasser, raske matkasser, barnevennlige matkasser, gourmetmatkasser og økologiske matkasser. Nå kommer billig-matkassen, melder E24.no.

Den nye matkassen skal hete proviant.no, og koster fra 599 kroner per person for frokost, lunsj og middag i en hel uke.

Ifølge SIFOs referansebudsjett trenger en voksen kvinne 530 kroner i uka til mat og drikke, mens en mann bør beregne 660 kroner.

Har ikke skjedd siden Lidl

Forbruksforsker Runar Døving ved Høyskolen Kristiania synes det nye tilbudet er veldig interessant, ikke minst fordi det er så rimelig at det har potensial til å bli en real utfordrer til de de rimeligste matbutikkene.

EKSPERT: Professor Runar Døving ved Høyskolen Kristania.
EKSPERT: Professor Runar Døving ved Høyskolen Kristania. Vis mer

Billigkjedene har i dag den største andelen av det norske dagligvaremarkedet, og tendensen er stigende:

- Konkurransen på dagligvaremarkedet er svak, så alt som kan gjøre at det blir konkurranse på pris på dagligvaremarkedet må være hjertelig velkomment, sier Døving til Dagbladet.

- Da er det fint at det kommer en aktør og satser på pris. Det er det lenge siden noen har gjort, ikke siden Lidl har noen prøvd på dette i Norge.

- Vil utfordre

Forsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO applauderer nyheten – og mener at dette vil komme forbrukerne til gode:

- Vi trenger at nye aktører utfordrer det etablerte markedet. Mat og måltider er blitt fryktelig viktig for forbrukerne. De vil helst unngå ferdigmat, men mange sliter med dårlig tid i hverdagen – og med matkassene får de både oppskrifter og ingrediensene de trenger.

- I hvilken grad vil matkassene bli en konkurrent mot lavpriskjedene?

EKSPERT: Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge
EKSPERT: Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge Vis mer

- Selv om den nye matkasseleverandøren også en stund framover vil være ganske liten, er det klart at de vil utfordre handlemønsteret for en del mennesker. En internasjonal studie viste at folk som handler på nett, gjerne handler sunnere enn i butikken. Jeg tror det er avgjørende at man ikke lar helse og sunnhet vike for billig-stempelet. Samtidig er det helt naturlig at det nå kommer en lavpris-variant innen matkassemarkedet, hvor man fra før av har gourmet, slankekasser og varianter som appellerer til ulike forbrukere, medgir den anerkjente forskeren.

Trenger et maktskifte

Proviant. no har inngått en avtale med Orkla, som står for flere av middagene. Et smart grep, tror Døving .

- For 30 år siden var det produsentene som bestemte. Så flyttet makten seg til detaljistene, og det var en kjempefordel de første 20 åra, men nå har makten blitt for stor, sier Døving.

Det at produsentene nå går til forbruker utenom en av de store dagligvarekjedene tror han forbruker bare vil tjene på

- Den nye aktøren har valgt farge og stil som signaliserer at dette er billig. I tillegg har de en kvinne på chatten som heter Karoline og som ikke ser ut som om hun kommer rett fra en audition for Miss Unverse; det ser troverdig ut, mener han.

Den nye matkasseaktøren håper å utfordre Kiwi, Rema og Extra med sin lavpris-matkasse. Foreløpig er tonen svært så hyggelig, når Dagbladet spør i hvilken grad dette vil være en konkurrent:

- Vi i KIWI ønsker all konkurranse velkommen. Kampen om dagligvarekundene er beinhard, så vi må levere til kunden hver eneste dag. Vi gir oss aldri på pris, og skal fortsette å kjempe for lave priser, sunnhet til folket, et grønnere Norge og landets mest fornøyde kunder og medarbeidere, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop er enig i at det er spennende med nye konkurrenter og nye tjenester:

- Men fortsatt tror vi det er billigst å handle i en fysisk Extra-butikk. Fra våre egne undersøkelser vet vi at kundene ønsker å handle alt på ett sted, og det skjer enklest i en butikk, mener Kristiansen.

Rema 1000 har ikke besvart vår forespørsel.