RYDDER PLASS: Konstituert butikksjef Anna Rød på Coop Extra Halden følger opp kjedens beslutning om å myke opp kravene til størrelse og form på grønnsakene. Foto: John Terje Pedersen
RYDDER PLASS: Konstituert butikksjef Anna Rød på Coop Extra Halden følger opp kjedens beslutning om å myke opp kravene til størrelse og form på grønnsakene. Foto: John Terje PedersenVis mer

Hylles av bøndene:

Matkjedenes nye krisegrep: Det er ikke lenger utseendet som teller

Uansett størrelse og form er langt flere enn før velkommen til frukt- og grønnsakdiskene.

- Det er mange som har spurt oss i Coop om hvordan vi ytterligere kan stille opp for bøndene, nå som tørken påvirker avlingene og vi ikke kan forvente å få fram like «pene og store» grønnsaker og frukt som til vanlig. Vi har derfor sagt ja til å myke opp våre krav til størrelse og form. Nå håper vi at også kundene er med å avhjelpe situasjonen, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

LIKE GOD INNI: Lavpriskjeden Bunnpris har i flere år solgt snåle grønnsaker til lavere pris. Nå har alle kjedene gjort plass for nye former og størrelser.
LIKE GOD INNI: Lavpriskjeden Bunnpris har i flere år solgt snåle grønnsaker til lavere pris. Nå har alle kjedene gjort plass for nye former og størrelser. Vis mer

Leder Lars Petter Bartnes i Norges Bondelag omtaler det «som musikk i våre ører» at de ulike matkjedene er så åpne for å selge frukt og grønnsaker som har en annen fasong enn vanlig.

- Dette er helt nødvendig tiltak for at forbruker skal få tilført nok norskproduserte grønnsaker i høst. Den høye temperaturen har for flere sorter medført at vekstsesongen blir kortere, og at sesongen dermed kommer tidligere. Jeg er glad for meldinger fra kjedene om at de bidrar med en ekstra satsing slik at vi raskt får bær og grønnsaker ut til publikum.

GLAD FOR HJELP: Leder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, hyller matkjedenes krisegrep. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
GLAD FOR HJELP: Leder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, hyller matkjedenes krisegrep. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer

- Hvilke produkter har hatt det mest krevende som følge av tørken?

- Det store bildet er at gulrot og potet – såkalte lagringsgrønnsaker – begynner å bli svært stresset av varmen og den vedvarende tørken. Det er i disse tider at knollene skal utvikle seg i stort volum, og da er det ditto behov for vann. Disse produsentene er derfor inne i en kritisk fase nå, medgir han. Produsentene av moreller, plommer og epler melder også om store variasjoner i forhold til muligheten for å vanne, noe som gir risiko for reduserte volum framover. Det ble en kortere sesong med bringebær og jordbær sammenliknet med tidligere år, men noen tall er ikke klare ennå, medgir Bartnes.

Har tett dialog

Lavpriskjeden Kiwi ønsker Coop velkommen etter:

GULROT: Frukt og grønnsaker med større avvik fra standardmål, blir solgt med First Price-merket i Norgesgruppens butikker.
GULROT: Frukt og grønnsaker med større avvik fra standardmål, blir solgt med First Price-merket i Norgesgruppens butikker. Vis mer

- Dette er ikke noe nytt. Kiwi tilpasser alltid kvalitetskravene etter sesongen, og dette skjer i tett dialog med produsentene. Dette gjorde vi senest med jordbær nå i sommer og norske epler i fjor høst, sier kommunikasjons-sjef Kristine Aakvaag Arvin.

Dagligvarekjeden Bunnpris har i flere år solgt produkter som avviker fra standarden under merket «Snål».

- Vi opplever at kundene tar godt imot «snålingene», som tross alt ikke skiller seg ut på kvalitet, men på størrelse og form. Vi tror kundene vil forstå at det meste kan bli litt snålt i år på grunn av tørken, og forhåpentligvis vil dette føre til at flere av oss blir mindre opptatt av utseende også i framtida, sier kjøpmann Christian Lykke til Dagbladet.

Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, forteller at kjeden allerede har gjort justeringer i samarbeid med bøndene som leverer til dem:

- Vi er selvsagt åpne for at det vil bli gjort ytterligere justeringer utover høsten for å avhjelpe bøndene. Det er tett dialog mellom partene, fremholder hun overfor Dagbladet.

Informasjonssjef Hanne Elisabeth Linnert i Bama konstaterer at det foreløpig ikke har vært utfordringer med grønnsaker som har krevd ekstraordinære tiltak:

FØLGER MED: Informasjonssjef Hanne Elisabeth Linnert i Bama.
FØLGER MED: Informasjonssjef Hanne Elisabeth Linnert i Bama. Vis mer

- Lavprisalternativene til våre kunder har alltid hatt grønnsaker som avviker fra standarden. Unntaket har vært isbergsalat, der noen partier har hatt avvik i størrelse. Disse er benyttet i produksjonene av ferskforedlede salater. Vi følger situasjonen nøye, i nært samarbeid med Gartnerhallen, understreker hun.

Frost på epler

Knut Amund Surlien – ansvarlig for frukt i Gartnerhallen – hyller de ulike kjedene for at de er veldig villige til å finne løsninger:

- I fjor opplevde vi frost på epler i forbindelse med blomstringen, og da var det lett for vår del å få avtale med Bama, Norgesgruppen og Rema – som alle åpnet for avvik. Mitt inntrykk er at matkjedene justerer seg etter virkeligheten. I år har vi tatt noen grep allerede som kundene knappest merker; at rask modning i varmt vær gjorde at jordbærene ikke ble så store som normalt. Det samme gjelder moreller, men kvaliteten er like god likevel. Det positive med all sola i sommer, er at smaken på produktene er optimal, sier Surlien.

Harald Kristiansen i Coop Norge medgir at han er spent på hvordan mottakelsen av de nye grønnsakene blir i butikken:

- Mange synes det er morsomt med snåle grønnsaker; samtidig vet vi at denne type varer også er dem som ofte blir liggende igjen i butikken. Når situasjonen er som den er, er det viktig at alle bidrar. Selv om gulroten i kassa ikke er den peneste du har sett, er smaken like god. Det viktigste er at vi bidrar til å støtte norske bønder, konkluderer han.