FETTBOMBER: - De «hjemmebakte» knekkebrødene smaker godt, men er best til fest. De inneholder nemlig opptil 50 prosent fett, mener ernæringsprofessor Wenche Frølich. (Foto: Endre Vellene og Synnøve Dreyer)
FETTBOMBER: - De «hjemmebakte» knekkebrødene smaker godt, men er best til fest. De inneholder nemlig opptil 50 prosent fett, mener ernæringsprofessor Wenche Frølich. (Foto: Endre Vellene og Synnøve Dreyer)Vis mer

Fullt av kalorier

Matprofessor raser mot nytt knekkebrød: - Dette er godteri

Store mengder nøtter, frø, solsikke- og gresskarkjerner i de «hjemmelagde» knekkebrødene gir et altfor høyt fettinnhold, ifølge Wenche Frølich.

(Dagbladet): Å spise knekkebrød i stedet for brød er noe mange anser som et sunt valg. Velger du riktig knekkebrød får du i deg bra med fiber, noe som er bra for både fordøyelse, vekt og helse.

Men går du for den varianten produsentene kaller for «hjemmebakt», kan vekta snarere gå opp.

- Disse knekkebrødene er rene fett- og kaloribomber, nærmest godteribiter!

Det sier Wenche Frølich når Dagbladet ringer henne for å høre om de hjemmebakte knekkebrødene faktisk er ugunstige om man passer vekta.

Og dessverre; det er de, ifølge ernæringsprofessoren.

Sjokkerende høyt fettinnhold

De fleste tradisjonelle knekkebrødene som vi er vant til, inneholder lite fett. Men når knekkebrødene suppleres med nøtter, frø og kjerner vil fettinnholdet stige, men det er mest av typen umettet fett.

- Jeg blitt litt lei uttrykket «sunt fett», for det kan lett mistolkes, noe som fører til at man spiser for mye av dette fettet også. Man skal være påpasselig med umettet fett og, selv om det har masse positive egenskaper, sier Frølich.

I ernæringstesten Dagbladet utførte i fjor, ser man at flere av de hjemmebakte typene inneholder i opptil 30 prosent fett per 100 gram.

STORE FORSKJELLER: Knekkebrødene til venstre inneholder mye mer fett enn de tradisjonelle, vanlige knekkebrødene. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix)
STORE FORSKJELLER: Knekkebrødene til venstre inneholder mye mer fett enn de tradisjonelle, vanlige knekkebrødene. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix) Vis mer

- Legger man til andelen av mettet fett, viser det seg at disse knekkebrødene kan inneholde opptil 50 prosent fett. Det bør være til ettertanke for dem som tror de slanker seg når de spiser de «hjemmelagde» knekkebrødene, sier hun.

Fettrike nøtter

For å ta et eksempel, inneholder makadamianøtter 80 prosent fett. Det er like mye fett som i smør.

- Folk har altfor lite kunnskap om nøtter og tror at det er supersunt. Helsemyndighetene anbefaler kun 140 gram nøtter i uka, som vil si fem nøtter om dagen. Neve etter neve blir fort kalori- og fettrikt, sier Frølich.

Spiser du to-tre knekkebrød av den «hjemmebakte» typen, er du langt over dagsbehovet ditt når det gjelder fett.

Vil du passe vekta råder Frølich til å lese på næringsinnholdet, og ha oversikt over hvor mye fett knekkebrødene inneholder.

- Aller best er det å holde seg til de vanlige hverdags-knekkebrødene. De har ikke i nærheten så mye fett og kalorier som de hjemmebakte.

Utfordring for dem som vil ned i vekt

Eli Anne Myrvoll Blomkvist, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat i ernæring, sier seg enig i at de «hjemmebakte» knekkebrødtypene inneholder mye fett.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat i ernæring. (Foto: Privat)
Eli Anne Myrvoll Blomkvist, klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat i ernæring. (Foto: Privat) Vis mer

- Selv om fettet er at det sunne slaget så er det ikke til å komme bort fra at kalori- og fettinnholdet er høyt i disse knekkebrødene, noe som kanskje kan være en utfordring for dem som ønsker å gå ned i vekt, sier hun, og fortsetter:

- Uansett vil jeg kategorisere disse frøknekkebrødene som sunne og næringsrike. Mye frø kan dessuten virke regulerende på fordøyelsen da de gjør at maten går litt fortere gjennom tarmen.

«Vanlige» knekkebrød består stort sett bare av grovt mel, vann og salt, og vil derfor ha et betydelig lavere fettinnhold, ifølge Blomkvist.

- Det betyr ikke at de er sunnere enn frøknekkebrødene. Frøknekkebrødene inneholder mer umettet fett, men også noe bredere sammensetning av næringsstoffer ettersom de har flere ulike ingredienser, som frø og flere korntyper.

Hun presiserer at fordi noe er lavt på fett og kalorier er det ikke ensbetydende med «sunt», på lik linje som at noe som er fettrikt ikke er ensbetynde med «usunt», for eksempel olivenolje, nøtter og frø, som er svært fettrikt, men likevel bra for oss.

- Du må bare være litt påpasselig med mengden hvis du ikke vil risikere et veldig høyt kaloriinntak, råder Blomkvist.

Folk flest behøver nok ikke være så opptatt av dette da de fleste knekkebrødtypene er stort sett sunne, men vi bør ta en titt på saltinnholdet ettersom noen typer knekkebrød kan inneholde mye salt. Et saltinnhold på cirka 1 gram per 100 gram, eller gjerne lavere, vil være en fordel.

Mer fiber i «vanlige» knekkebrød

Mange knekkebrød er rike på fiber, men i motsetning til hva mange kanskje tror, så er det faktisk ikke slik at de «hjemmebakte» knekkebrødene inneholder mer fiber enn andre knekkebrød.

Tar du en titt på Bramat.no sin store test av knekkebrød fra i fjor, ser du at flere knekkebrød av typen Wasa, Leksands eller Ryvita faktisk inneholder mer fiber enn mange av de «hjemmebakte» typene.