Svenske Matsmart tar opp kampen om norske kunder som vil handle billig og bekjempe matsvinn.
I disse dager lanserer den svenske nettbutikken egen nettside for nordmenn.
Butikken tilbyr alt fra frokostblandinger og tørrvarer til kosmetikk og godteri - varer som ellers ville blitt kastet. Pålegg og annen ferskvare får du ikke.

Den svenske overskuddsmaten får du med 50-90 prosent rabatt, på svenske priser.
Hittil har varehuset Holdbart.no i Vestby vært alene om salg av overskuddsdagligvarer i Norge.
Den norske butikken startet i november i fjor og regner med å omsette for 35 millioner kroner i 2016.
Hent - eller vent
Matsmarts nettsider beregnet på nordmenn lanseres i disse dager. Butikken inviterer foreløpig til å handle på nett og hente varene på nærmeste postkontor over svenskegrensa. I tillegg til prisen, må du betale frakt.
Det mest økonomiske er å fylle esken slik at den blir tilnærmet 20, 40 eller 60 kilo tung. Varene skal kunne hentes i løpet av to til fem arbeidsdager.
Venter du til 1. oktober vil selskapet ha et opplegg klart for å sende varene til Norge.

Matsvinn: Even Ramsviks tips til restemat
- Jeg kan ikke gi detaljer nå, men opplegget er klart. Maten kan du få hjem til deg eller til nærmeste postkontor (i Norge, red.anm.), alt etter hva du selv ønsker, sier administrerende direktør Karl Andersson til Dagbladet.
Startskuddet mot det norske markedet er timet opp mot skolestart.
Holdbart.no møter konkurransen med stor ro.
- Vi vil fortsette å selge norsk overskuddsmat. At vi får konkurrenter er helt ok, sier gründer Trond J. Laeng til Dagbladet.
Tredobler salget
Svenske Matsmart ble etablert vinteren 2014 og omsatte i fjor for 25 millioner svenske kroner. Selskapet vokser i rekordfart og vil ifølge Andersson mer enn tredoble omsetningen i år. Nå står Norden for tur.

Overskuddsmaten er det ikke noe i veien med. Maten finner veien til butikken fordi den for eksempel har feil innpakning, produsenten skal bytte design på emballasjen eller maten har fått feil form, men samme smak, i løpet av produksjonen.
Det meste i butikken har god margin til best-før datoen. Du finner blant annet kaffe som går ut på dato i februar neste år.
- Ytterst lite av det vi selger har gått ut på dato, sier Andersson, som nå har et seksti-talls ansatte.
Typiske kampanjevarer er frokostmat som økologisk granola til ti kroner (minimumskjøp to pakker) og Cheerios til 15 kroner (minimum tre pakker). Holdbarheten varierer fra midten av september til 31.oktober.

Triksene som gjør at du alltid får brukt opp brødet
- Endel kunder sier at de opplever oss som luksusbutikk. Med de store rabattene kan de handle varer de ellers ikke har råd til, sier Andersson.
Er du villig til å spise frokostblanding som gikk ut på dato i juli, får du Kellogg's spesial for ti kroner (minimum to pakker) og middagsmat for noen få kroner.
Tror på Norge
Matsmart hentet nylig inn 30 millioner kroner i frisk kapital, med tanke på å ekspandere til resten av Norden.

- Med pågangen vi har fra nordmenn, er vi sikre på at dette vil slå an i Norge, sier Karl Andersson, som både er administrerende direktør og en av selskapets tre gründere.
Andersson ser ingen betenkeligheter med å eksportere svensk overskuddsmat over grensa.
- Det viktigste er å bekjempe matsvinnet. Vi er også interessert i å selge overskuddsmat fra norske leverandører. Det vil minske transporten, sier han.
