MIDDAGSABONNEMENT: Arne Brimi og Arne Hjeltnes lanserte middagskassen Mattid i dag. Foto: Mattid
MIDDAGSABONNEMENT: Arne Brimi og Arne Hjeltnes lanserte middagskassen Mattid i dag. Foto: MattidVis mer

Mattid - ny matkasse:

Mattid: Middagskasse fra Arne Brimi og Arne Hjeltnes på døra

Satser på lokalmat, Trøndelag først ut.

Titusener av nordmenn abonnerer på middag. Nå vil Arne Brimi og Arne Hjeltnes gi dem konkurranse med kassen Mattid.

Oppskriftene skal være enkle og råvarene lokale - så langt det er mulig.

SMAK VIKTIGST: Arne Brimi tror det viktigste er at folk rundt i landet får mat som smaker godt, ikke at alle får akkurat den samme maten. Foto: Mette Møller
SMAK VIKTIGST: Arne Brimi tror det viktigste er at folk rundt i landet får mat som smaker godt, ikke at alle får akkurat den samme maten. Foto: Mette Møller Vis mer

- Jeg har brukt hele livet på å prøve å inspirere til å få til det som ligger som en stor forventning hos folk i dag, mat med identitet, det vil si lokal- og regionalprodusert mat, sier Arne Brimi til Dagbladet.

- Når jeg så fikk mulighet til å være med på dette, så er det fryktelig spennende!

Mange kjenner nok igjen kokk Arne Brimi fra Gutta på Tur-programmene, sammen med blant annet Arne Hjeltnes, han driver gourmetgården Vianvang i Jotunheimen, er medeier i restauranten Vaaghals, har skrevet en rekke kokebøker - og annen hver uke deler Brimi oppskrifter og tips med Dagbladets lesere.

- Skal bli riksdekkende

Matkassen lanserer i Trøndelag, og det er innbyggerne her som først kan bestille kassen.

Videre går ferden til Møre og Romsdal i november, så til Gudbrandsdalen, Nordland - og til Oslo rundt påsketider, ifølge Arne Hjeltnes.

- Det skal bli riksdekkende, men vi tar en landsel av gangen, så ikke vi gaper over for mye, sier Hjeltnes til Dagbladet.

Når Mattid satser på lokale råvarer, var Trøndelag et naturlig valg. Ikke bare er gründer Erik Lidahl fra Trondheim, men regionen har lykkes med å satse på lokalmat, og har mer enn to hundre lokale matleverandører.

- Mattid kommer til å lage regionale pakkesentraler, slik at vi slipper å frakte poteter fra Oslo til Tromsø, forklarer Hjeltnes.

Det er heller ikke bare opprinnelsen som kan variere mellom de ulike regionene.

- Jeg tror ikke det er så viktig for folk at det skal være likt over hele landet. De er opptatt av at det skal være godt, sier Brimi.

Spesialkasser

De to største leverandørene, Godtlevert og Adams Matkasse, har etter hvert bygget opp et stort sortiment av middagskasser.

Det er kasser for små familier, store familier og enslige. Nettmat leverer helt ferdige middager du kan sette i mikrobølgeovnen. Nykommeren Matkomfort lar deg velge nøyaktig antall personer.

Det er kasser for allergikere, det er kasser for de travle, det er kasser for de ekstra travle, og det er ekstra rimelige kasser. Kolonihagen.no har spesialisert seg på økologiske råvarer.

Kokkeløren som holder til i Oslo satser også på lokalmat - men henter inn råvarer fra hele landet, mens Mattid nå satser enda mer lokalt, der matkassene vil gjenspeile de ulike regionene.

Med så mange aktører - er det plass til flere?

- De fleste i Norge har ikke prøvd ennå. 60-70.000 husstander har prøvd, av 1,8 millioner, så det er jo noen igjen, sier Hjeltnes.

Mattid tilbyr fire varianter i sitt sortiment: Student (299 kroner), Singel (399 kroner), Duo (685 kroner) og Familie 795 kroner.

Den første, studentkassen, er den rimeligste kassen på markedet i dag.

Milliardbusiness

Matkasser er ikke bare praktisk, det er millionindustri - på vei til å bli milliardindustri.

De to største aktørene, Godtlevert og Adams Matkasse, omsatte for henholdsvis 420 og 303 millioner i 2015, ifølge Dagens Næringsliv.

I tillegg kommer de mindre aktørene som Kolonihagen, Matkomfort, Nettmat og Kokkeløren.

Kolonial.no, som riktignok også selger vanlige dagligvarer, omsatte for 75 millioner samme år, men har siden den gang utvidet, og fått en konkurrent, Marked.no.

Våre matkassetester:

Vi har testet en rekke matkasser de siste årene, her kan du se hva vi synes om dem: