Mattilsynets fiskebutikk-kampanje:

Mattilsynet aksjonerte: Stengte fiskebutikker

- Her er det stort forbedringspotensial!

SJOKKERENDE: Mattilsynet var ikke veldig fornøyde etter inspeksjonene de gjorde i femten fiskehandlere i Oslo, Asker og Bærum. Bilde: Mattilsynet. Vis mer

To fiskebutikker måtte stenge på dagen. Ni fikk beskjed om å gjøre utbedringer.

Da Mattilsynets inspektører sjekket 15 fiskehandlere i Oslo, Asker og Bærum i vår, var det bare fire som fikk godkjent.

Fiskerester på kassaapparatet. For varm temperatur i kjøledisken. En vask full av gamle og skitne klær, og en oppvaskavdeling som var utilgjengelig, fordi den var blokkert av brukte fiskekasser.

LEVENDE: I en av fiskediskene fant Mattilsynets inspektører levende sjøkreps. Det er ikke lovlig. Foto: Mattilsynet
LEVENDE: I en av fiskediskene fant Mattilsynets inspektører levende sjøkreps. Det er ikke lovlig. Foto: Mattilsynet Vis mer

- Her er det stort forbedringspotensial! sier Heidi Stuve, fungerende seksjonssjef i region Stor-Oslo i Mattilsynet.

Det var store variasjoner i tilstanden til de ulike butikkene. Aller verst var anmerkningene på renhold og generell hygiene:

- Stengevedtakene gjaldt manglende rutiner for blant annet renhold. Når vi stenger er det såpass store mangler at det kan være fare for liv og helse. Dette er det strengeste virkemiddelet vi har, sier Stuve.

Lett bedervelig mat

På besøk sjekket Mattilsynet rutiner for merking, sporbarhet, kjøling, håndtering og forurensningsfare, personlig hygiene, renhold av utstyr, samt renhold- og vedlikehold av lokalene.

Heidi Stuve, fungerende seksjonssjef i Stor-Oslo i Mattilsynet. Foto: Mattilsynet
Heidi Stuve, fungerende seksjonssjef i Stor-Oslo i Mattilsynet. Foto: Mattilsynet Vis mer

- Fiskebutikker håndterer mye uemballert lett bedervelig mat, og det er en stor grad av hygienisk risiko knyttet til driften. Flere av virksomhetene har også produksjon av fiskemat, som krever spesielle hensyn.

Hensikten med kampanjen var å få en oversikt over bransjen. Det er flere år siden forrige kampanje rettet mot frittstående fiskebutikker.

- Det var på tide å gjøre opp status, vi var ikke oppdatert. Vi ser at det er en del flere frittstående fiskebutikker enn det vi trodde. Det kan tyde på at det har blitt mer populært igjen, sier Stuve.

Inspektørene merket seg også at det har vært et lite skifte i fiskebutikkbransjen. En del av de gamle traverne er byttet ut, og det har kommet nye med litt andre konsepter, flere i tilknytning til en restaurant.

Mattilsynet ønsker å ha denne type detaljistvirksomheter i fokus framover.

Dårlig merking og hygiene

Flest mangler og varsel om vedtak er knyttet til merking av sjømat i disk, dette gjelder hele elleve av de 15 Fiskehandlerne.

Åtte hadde ikke tilstrekkelig kjøling av sjømat i disk, mens sju hadde mangelfullt renhold og vedlikehold. Bare én virksomhet hadde ikke god nok sporing av sjømaten de solgte, mens fem av femten fikk anmerkninger på håndtering og forurensningsfare eller personlig hygiene.

- Fisk og sjømat er et lett bedervelig næringsmiddel og det er svært viktig å oppbevare den i riktig temperatur. Renhold og god hygiene er også helt avgjørende, sier Stuve.

Fisk som ligger uinnpakket i fiskedisken hos fiskehandleren skal holde samme temperatur som is som smelter.

Midt i tristessen var det fire lyspunkter: Oslo Fisketorg (Pipervika), Vinderen Sjømat og Delikatesse, Fiskeriet Youngstorget og Fjelberg fisk og vilt.

- Fire virksomheter fikk ingen reaksjon fra oss. Da har de ting på stell, og det er veldig bra. Hadde håpet det var flere, men bra at noen ikke har noe avvik. Da er det artig for inspektørene å være på tilsyn!, sier Stuve.

- Kom da køen sto ut av døra

Det kokte da Mattilsynet skulle inspisere Fjelberg fisk og vilt.

- De kom en dag i påska, på en litt uheldig dag, da det var kø ut av butikken. Vi var litt stresset fra før, og man blir jo ikke mindre stresset når Mattilsynet kommer, men det er jo bare å ta seg tid til dem, sier Christopher Bergman Lossius, daglig leder på Fjelberg fisk og vilt, til Dagbladet

Til tross for tidspunktet som var valgt, var inspeksjonen en positiv opplevelse.

- De var veldig høflige og ydmyke, og det er fint at de sjekker og at vi kan ha en hyggelig dialog. Tidligere, for mange år siden, hadde vi et litt trått samarbeid.

- Er det vanskelig å forholde seg til regelverket?

- Nei, det er ikke det. Her er vi kokker alle sammen, og er opptatt orden, sporbarhet og hygiene. Det er viktig for oss at kundene kan stole på oss, på maten og på det vi sier til dem, og da er det viktig å ha god kunnskap.

Kroken på døra for Grorud Fisk

To fiskehandlere ble stengt på dagen, Grorud fisk og vilt og Sjøveien Asker.

- Vi har skiftet ut og fornyet kjølemaskiner og utstyr og åpner 23.08, skriver Sjøveien Asker i en melding til Dagbladet.

Butikken på Grorud har stengt dørene for godt. Da Grorud fisk og vilt fikk dette vedtaket, besluttet eierne i våres å legge ned bedriften etter 57 års sammenhengende drift.

UHYGIENISK: I en av fiskebutikkene var det umulig å komme fram til oppvasken, som var blokkert av gamle fiskekasser. Foto: Mattilsynet
UHYGIENISK: I en av fiskebutikkene var det umulig å komme fram til oppvasken, som var blokkert av gamle fiskekasser. Foto: Mattilsynet Vis mer

Etter inspeksjonen krevde Mattilsynet øyeblikkelig stenging av fiskematkjøkkenet i kjelleren og en omfattende og kostbar ombygging for at produksjonen kunne tilfredsstille gjeldende krav.

- I utgangspunktet var kanskje fasilitetene for å drive et fiskematkjøkken i underetasjen for små, og Mattilsynets krav, som jeg for øvrig synes er helt hinsides, var spikeren i kista, uttalte Petter Berg Groruddalen.no. Han var den siste som fikk drive en fiskebutikken på Grorud senter som altså hadde vært i kontinuerlig drift siden 1962.

Anmerkning for «personlig hygiene»

Ni steder fikk «varsel om vedtak som strengeste virkemiddel», det vil si beskjed om at dersom de ikke rettet opp i feil eller rutiner, ville de kunne få omsetningsforbud for enkelte matvarer, eller i verste fall bli stengt.

- Det er snakk om mangler, men ikke så alvorlige at det er fare for liv eller helse, sier Stuve.

Det høres brutalt ut. Det kan det også være. Men ikke alt er like sjokkerende som det kan høres ut.

Anmerkning på personlig hygiene, for eksempel, er gjerne en indikasjon på at kranen på vasken ikke er handsfree, blokkert håndvask, eller manglende rutiner for vasking av klær.

Det betyr ikke at de ansatte ikke vasker seg på hendene eller har dusjet før de kommer på jobb, det er ikke noe Mattilsynet sjekker.

Oslo Fisk og Vilt på Bjølsen, som holder til i de gamle lokalene til Laksen, var en av de ni virksomhetene som fikk varsel om vedtak. Her gjaldt en av anmerkningene nettopp at de ikke hadde handsfree-armatur på vaskene.

- Det var snakk om små utbedringer som alle ble rettet opp innen fristen. Vi er nå helt friskmeldt, sier Anne-Britt Rage, styreleder i Oslo Fisk og Vilt.

- Mattilsynet hadde påpekt denne radiatoren før, men de forrige eierne hadde fått aksept for at denne radiatoren kunne dekkes med en voksduk, forteller Rage.

Det fikk ikke Oslo Fisk og Vilt, så radiatoren er nå fjernet.

Nils Pedersen hos Lambertseter fisk og vilt er positiv til Mattilsynets besøk.

- De var veldig ryddige folk som var her, og det var ikke noe tull. De gikk igjennom mye, og det eneste de fant var at jeg ikke hadde vært flink nok til å merke fisken, sier Pedersen til Dagbladet.

Dette har han gjort i etterkant, og alt skal være i skjønneste orden.

- Jeg skjønner Mattilsynets jobb, og det er viktig at de ivaretar både min og kundenes sikkerhet.

Også hos Gutta fra Havet skal alt nå være i skjønneste orden etter Mattilsynets anmerkninger. I tillegg har de engasjert et eksternt firma for ytterligere å bistå med internkontroll.

- Vi opplever det som positivt at Mattilsynet innimellom kommer på besøk og har en god dialog med dem. De var svært grundige i sin gjennomgang av butikken og generelt fikk vi gode tilbakemeldinger fra dem på driften. De positive aspektene kommer ikke med i vedtaket. Slik vi har opplevd det håndhever de regelverket på tilfredsstillende måte, sier Arne Austbø, daglig leder i Gutta fra Havet, til Dagbladet.

De fleste fiskehandlerne oppfatter Mattilsynets besøk som uproblematisk. Det samme bekrefter Georg A. Nilsen og Vulkanfisk.

- Mattilsynet gjennomfører sine kontroller, og forlater vel ikke noen steder uten noe å ha noe på blokken. Det som var i varselet er for lengst utbedret og godkjent av Mattilsynet, sier Kjell Jensvoll i Jensvoll Fisk.

- Vi opplevde Mattilsynets kontroll som veldig proff, og at de prøvde å hjelpe oss å få alt på plass, sier Billy Hjelte i Tjuvholmen sjømagasin.

Han forteller at Mattilsynet har kommet med nye retningslinjer for fiskebutikker, og var hjelpsomme med tilpasning og tilbakemeldinger.

FJERN SKINNET PÅ LAKSEN: Kokken Bård Greni viser deg hvordan du enkelt skjærer bort skinnet, og får fine laksefileter. Vis mer Vis mer

Stusser over krav

Hos Flyvefiskens eftf. på Grønland i Oslo stusser de litt over noen av kravene fra Mattilsynet.

- Jeg fikk en anmerkning fordi vi ikke hadde med hvilken kode i havet fisken var fisket i. Vi hadde skrevet fangstdato, navnet på hvilket havområde den var fisket i, holdbarhetsdato - men en av inspektørene insisterte på at vi måtte ha med områdekode, sier Walid Mahmoud, innehaver av Flyvefiskens eftf., oppgitt til Dagbladet.

Nå er imidlertid det også rettet opp og alt skal være i skjønneste orden.

- Flyvefisken er den reneste butikken i byen! Du kan gå på vår nettside, spør alle våre kunder, den forrige fiskeriministeren, ja mange politikerne og alle kjendisene - dine kollegaer i klassekampen og VG - de er mine kunder.