SMILEFJESORDNINGEN: En av tre Oslo-restauranter måtte nøye seg med strekmunn på plakaten etter Mattilsynets siste runde med uanmeldte besøk. Dette spisestedet hadde alt på det tørre, og ble belønnet med smilefjes. Foto: NTB/Scanpix
SMILEFJESORDNINGEN: En av tre Oslo-restauranter måtte nøye seg med strekmunn på plakaten etter Mattilsynets siste runde med uanmeldte besøk. Dette spisestedet hadde alt på det tørre, og ble belønnet med smilefjes. Foto: NTB/ScanpixVis mer

STORKONTROLL AV 7500 STEDER I NORGE:

Mattilsynet fant mangler ved én av tre Oslo-restauranter: - Her er det tryggest å spise

I hvilken landsdel er det aller størst sjanse for at hygienen er på topp når du går ut for å spise?

(Dagbladet): Ferske tall offentliggjort av Mattilsynet i dag viser at det er store geografiske forskjeller på hvor i Norge gjestene har størst grunn til å smile når de går ut for å spise.

Skitne lokaler, manglende håndvask og utrygg oppbevaring av mat er bare noe av det Mattilsynet slår ned på når de uanmeldt kommer på smilefjesinspeksjon i landets restauranter og kafeer.

SKREKKGARASJE: I en garasje i Oslo fant Mattilsynet store mengder uspiselig kjøtt. Kjøttet kunne spores til en butikk i sentrum av Oslo. Marit Kolle, avdelingsleder i Mattilsynet, forteller hvordan de oppdaget svindelen. Video: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

I dag publiserer Mattilsynet nye tall som viser at stadig flere serveringssteder får smilefjes ved første tilsyn.

Den ferske oppsummeringen av mer enn 20 000 smilefjesinspeksjoner viser at denne typen kontroller, med påfølgende offentliggjøring av resultatene, bidrar til en stadig bedre hygiene generelt i serveringsbransjen.

PÅVIRKER: Seks av ti spurte svarer at smilefjessymbolene påvirker deres valg av spisested. Foto: Mattilsynet
PÅVIRKER: Seks av ti spurte svarer at smilefjessymbolene påvirker deres valg av spisested. Foto: Mattilsynet Vis mer

En av tre fikk strekmunn

Oppsummeringen avslører samtidig at bransjen fremdeles har en vei å gå:

I området Stor-Oslo måtte så mange som ett av tre spisesteder (33 prosent) henge opp plakat med en litt småsur strekmunn etter Mattilsynets nyeste inspeksjonsrunde. Det lite ettertraktede symbolet angir at inspektørene har funnet regelbrudd av et eller annet slag i virksomheten.

65 prosent av restaurantene i samme geografiske område fikk tildelt smilefjes, mens to prosent måtte nøye seg med sur munn på plakaten.

- Vi er godt fornøyde med de nye tallene. De viser at smilefjesordningen fungerer etter hensikten, og at forbrukerne er fornøyde, sier Karina Kaupang, som er fungerende direktør for avdeling mat på Mattilsynets hovedkontor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FORNØYD: - Smilefjesordningen fungerer bra, sier Karina Kaupang i Mattilsynet. Foto: Mattilsynet
FORNØYD: - Smilefjesordningen fungerer bra, sier Karina Kaupang i Mattilsynet. Foto: Mattilsynet Vis mer

Hun påpeker at utviklingen har vært positiv helt siden ordningen ble lansert i 2016, og håper at trenden vil fortsette i årene framover. Mattilsynet avslutter i disse dager sin tredje runde med smilefjeskontroller:

- Stadig flere kafé- og restauranteiere erkjenner at de følger reglene nøyere enn før. Jeg har et klart inntrykk av at fokuset på mattrygghet og gode rutiner generelt har økt etter at ordningen trådte i kraft, uttaler Kaupang til Dagbladet.

Flest smil i Midt-Norge

Mens tre av ti spisesteder fikk strekmunn i Oslo-området, gjaldt dette bare ett av ti steder i Midt-Norge (Trøndelag og Møre og Romsdal). Under én prosent fikk sur munn, etter den siste runden med tilsyn.

Hele 88 prosent av de kontrollerte spisestedene i Trøndelag og Møre og Romsdal kunne glede sine gjester med en smilende plakat i vinduet.

Mattilsynet antar at årsaken til de gode tallene kan henge sammen med at denne regionen har vært prøvekanin for smilefjesordningen helt siden 2007.

Kaupang understreker at kafé- og restaurantbransjen i Oslo-området møter andre utfordringer enn i resten av landet:

- I Oslo påvirkes resultatene for smilefjesordningen av en bransje med hyppige eierskifter, og av og til språklige utfordringer i forhold til lover og regler. En eldre bygningsmasse kan også være av betydning for resultatene, påpeker hun.

- Oppløftende tall

Tallene på landsbasis er generelt oppløftende, synes Kaupang:

- Stadig flere serveringssteder, 79 prosent, får smilefjes ved første gangs tilsyn. Ved første runde, i 2016, var tilsvarende tall 68 prosent.

Manglende merking av allergener på menyer er noe av det Mattilsynet slår oftest ned på under sine smilefjesinspeksjoner. Deretter følger anmerkninger på hygienisk standard på lokaler og utstyr, rutiner for internkontroll, håndvask og utilfredsstillende oppbevaring av kjølevarer og lignende.

- Ordningen må utvides

- Tallene fra evalueringen går i riktig retning, og viser at smilefjesordningen fungerer etter hensikten, kommenterer Gunstein Instefjord, fagdirektør i Forbrukerrådet.

FORBRUKERRÅDET: - Bensinstasjoner, gatekjøkken og kebabsjapper bør med i smilefjesordningen, mener fagdirektør i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord. Foto: Ole Walter Jacobsen
FORBRUKERRÅDET: - Bensinstasjoner, gatekjøkken og kebabsjapper bør med i smilefjesordningen, mener fagdirektør i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord. Foto: Ole Walter Jacobsen Vis mer

Han mener det er på tide at smilefjesordningen blir mer omfattende:

- Det viktigste nå er at ordningen gjøres gjeldende også for bensinstasjoner, kebabsjapper og gatekjøkken. En kampanje Mattilsynet gjennomførte på slike serveringssteder i Oslo, Asker og Bærum i fjor sommer viste at dette er høyst påkrevet. Da ble ni steder stengt på dagen.

Karina Kaupang i Mattilsynet opplyser at dette blir et ressursspørsmål:

- Vi fører smilefjestilsyn med rundt 7500 virksomheter over hele landet. Smilefjesordningen binder opp en stor andel av våre inspektører. Hvorvidt ordningen skal utvides til også å omfatte andre typer serveringssteder blir et ressursspørsmål, som må vurderes over tid. Foreløpig utfører vi vanlige tilsyn med typene serveringssteder som Instefjord nevner, uten at de omfattes av smilefjesordningen, sier Kaupang.

Instefjord innrømmer at han selv alltid kaster et blikk på smilefjesplakaten, dersom den er hengt opp på forskriftsmessig måte på serveringsstedet.

- Den viktigste effekten av ordningen er at den virker preventivt, og at serveringsbedriftene gjennom jevnlige tilsyn og offentliggjøring av resultater oppmuntres til å følge reglene, sier Instefjord.