MUGGEN MAT OG SKITNE VERKTØY: Ett sted ble det avdekket muggen mat. Til høyre en skitten blender som Mattilsynet kom over på en av sine mange kontroller av cateringsbransjen den siste tida. Foto: Mattilsynet
MUGGEN MAT OG SKITNE VERKTØY: Ett sted ble det avdekket muggen mat. Til høyre en skitten blender som Mattilsynet kom over på en av sine mange kontroller av cateringsbransjen den siste tida. Foto: MattilsynetVis mer

Mattilsynet med storaksjon mot cateringbransjen: Én måtte stenge på dagen

Mattilsynet fant avvik hos 80 prosent av cateringbedriftene.

(Dagbladet): Det står dårlig til med renhold og rutiner på norske cateringkjøkken. Da Mattilsynet undersøkte 35 virksomheter i Oslo, Asker og Bærum i høst, avdekket de store mangler og avvik i hele 80 prosent av de undersøkte selskapene.

FOR DÅRLIG: Inger-Marie Øymo synes det er for dårlig at bransjen, totalt sett, ikke har hatt en mer positiv utvikling.
FOR DÅRLIG: Inger-Marie Øymo synes det er for dårlig at bransjen, totalt sett, ikke har hatt en mer positiv utvikling. Vis mer

- Vi er ikke fornøyd med at så mange har mangler ved renhold, mangelfull nedkjøling av varm mat, og vi har funnet at det er fare for forurensning av mat, sier Inger-Marie Øymo, seksjonssjef for Mattilsynet i Stor-Oslo, til Dagbladet.

Det var særlig renhold av utstyr, innredning og lokaler, fare for forurensning og rutiner for nedkjøling av mat som ikke var bra nok.

Hos Norway Catering sto det så ille til at Mattilsynet så seg nødt til å stenge virksomheten på dagen på grunn av svært dårlig hygiene og renhold.

INTERVJU MED MATTILSYNET: Dagbladets Christopher Sjuve snakker med Inger-Marie Øymo, seksjonssjef for Mattilsynet i Stor-Oslo om storkontrollen de har gjort i cateringbransjen. Video: DagbladetVis mer Vis mer

- Når vi stenger en virksomhet, er det fordi vi vurderer at hygienen er så dårlig at det ikke er trygt å spise maten, sier Øymo.

Norway Catering selv mener det beror på misforståelser.

- Det er bra at man har kontroller, og tar prøver, men vi følte det var litt kommunikasjonsvansker mellom kokken som var på jobb og kontrollørene som kom. Det var litt uheldig, sier Erling Jansen, daglig leder i Norway Catering, til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ble litt sjokkert

Han peker også på at de kom etter at produksjonen var stengt for dagen, og nedvasking av kjøkkenet var påbegynt, men ikke ferdig.

Selv om feilene som ble avdekket ble vurdert som så grove at stedet måtte stenge, var det likevel ingen stor operasjon å rydde opp.

TEMPERATUR: Flere steder var kjølevarer ikke oppbevart kaldt nok. Foto: Mattilsynet
TEMPERATUR: Flere steder var kjølevarer ikke oppbevart kaldt nok. Foto: Mattilsynet Vis mer

- Bortsett fra det vi måtte ha hjelp fra håndverkere til å fikse, ble alle feil og mangler ryddet opp i samme kveld, forteller Jansen, som forteller at han også reagerer på hva som ble kontrollert:

- Kjøkkenet vårt ble bygget i 2000, og da de kom og mente at vi burde bytte tak, ble vi litt sjokkert.

Et annet punkt de ikke tilfredsstilte, var allergimerking. Dette skyldtes delvis at ny hjemmeside var under utvikling, noe de også opplyste om.

Nå skal imidlertid rutinene være på plass igjen.

- Virksomheten som ble stengt, er åpnet igjen. Vi har vurdert forholdene som så trygge at de får lov til å servere mat, sier Øymo.

Artikkelen fortsetter under faktaboksen

Ingen bedring

Selv om Norway Catering nå har ryddet opp, er det ingen stor grunn til å tro at bransjen generelt har skjerpet seg, og gjør det i det lange løp.

SKITTEN: Blenderen var ikke vasket godt nok på innsiden.
SKITTEN: Blenderen var ikke vasket godt nok på innsiden. Vis mer

- Det har ikke skjedd en positiv bedring siden sist vi kontrollerte, sier Øymo.

I en kontroll av 66 cateringfirma i 2013, stengte Mattilsynet fire virksomheter, så de aller mest alvorlige avvikene er ryddet unna. Men tendensen er klar, en like stor andel av bedriftene hadde for dårlige rutiner.

Årsaken til at færre firma ble kontrollert denne gangen er ikke at bransjen er halvert, men at Mattilsynet kun kontrollerte de bedriftene som ikke også har servering, og derfor kommer inn under smilefjesordningen.

21 av virksomhetene som ble kontrollert nå, ble også kontrollert i 2013. Noen har hatt endringer i navn eller eierstruktur.

- Etter dette tilsynet har vi fått tilbakemeldinger fra de enkelte virksomhetene at de har tatt tak i problemene og rettet dem opp, men det er viktig at det holdes på et godt nok nivå over tid.

Øymo tror den største utfordringen for bransjen er å ha gode, praktiske rutiner for å holde det rent, og sørge for hurtig og riktig nedkjøling av mat.

- Det er viktig at den som er leder i virksomheten er bevisst ansvaret sitt og sørger for at rutinene blir fulgt.

IKKE VASKET: Utstyr som kommer i direkte kontakt med mat.
IKKE VASKET: Utstyr som kommer i direkte kontakt med mat. Vis mer

Alt er likevel ikke bare sorgen. Cateringvirksomhetene som ble kontrollert i kampanjen hadde totalt få mangler og hovedsakelig gode rutiner for områdene personlig hygiene, kjølelagring i virksomheten, varmholding av mat og bruk av emballasje.

- Annerledes Brød og Sirkus, Essens Catering, Frognerkilens selskapsmat / Madicken AS og Stunt Squad har hatt en positiv utvikling fra 2013. Solglimt Catering & Crew har hatt gode rutiner og få eller ingen mangler både i 2013 og 2017.

Slurver med allergener og papirarbeidet

Et nytt punkt på kontrollista var allergener. Dette ble opplyst og veiledet om sist, men ikke kontrollert på samme måte. Likevel bommet omtrent halvparten.

- Dette er viktig for allergikere og dem som får allergikere på besøk, både før man bestiller maten, og at det følger med god informasjon ved levering.

DÅRLIG TILRETTELAGT: Mangelfullt renhold og en oppbevaringsløsning som gjør det vanskelig å vaske skikkelig.
DÅRLIG TILRETTELAGT: Mangelfullt renhold og en oppbevaringsløsning som gjør det vanskelig å vaske skikkelig. Vis mer

Et annet området det også slurves mye på, er papirarbeidet. Mange har skiftet eier, flyttet eller lagt ned, uten at de har informert om dette.

Når man slurver med så grunnleggende detaljer, hva så med resten av rutinene?

Aller flest avvik fant Mattilsynet ved renhold, forurensningsfare, kjølelagring og transport, nedkjøling og allergenmerking.

Tips ved bestilling

Til tross for undersøkelsene har ikke dette stoppet Øymo fra å bestille catering ved et par anledninger.

SKITTENT: Mangelfullt renhold av sluk på kjøkken.
SKITTENT: Mangelfullt renhold av sluk på kjøkken. Vis mer

Hun har følgende råd til dem som lurer på hvordan man kan sørge for at man bestiller catering fra et sikkert selskap.

- Man bør være bevisst, og undersøke litt mer enn bare å se på prisen og økonomien. Still spørsmål om når de lager maten, om utkjøring, og hvor virksomheten ligger i forhold til hvor maten skal leveres. Transportveien bør ikke bli for lang.

Hun anbefaler også å sjekke nettsidene, og høre med andre du kjenner, om deres erfaringer med ulike cateringfirma.

- Jeg ville også vært kritisk når jeg fikk maten; at den er godt emballert, og at den kalde maten er kald, og den varme maten ordentlig varm.

- Er alt på stell, er det jo ikke noe problem

Seks cateringvirksomheter hadde det meste i orden. Her var både rutiner og hygienen tilfredsstillende. Hos Essens Catering, et av firmaene som kom godt ut av undersøkelsen, er kjøkkensjef Peter Hatcher glad for at de utfører slike kontroller.

- Det finnes mange useriøse aktører i vår bransje, og dette er en måte kundene kan være trygge på at det er sikkert å bestille mat fra oss, sier Hatcher til Dagbladet.

Selve kontrollen ble utført midt i julerushet, og det var stor aktivitet på kjøkkenet.

- Selvfølgelig er den en stressfaktor at de kommer på en travel dag, men har du systemer på plass når de kommer, skal det ikke være noe problem. Systemene skal jo fungere også når det er mye å gjøre.

Peter Hatcher, kjøkkensjef Foto: Essens Catering
Peter Hatcher, kjøkkensjef Foto: Essens Catering Vis mer

De brukte en times tid, sjekket det de skulle, og lot Essens fortsette med det de holdt på med: Lage mat.

- Er alt på stell, er det jo ikke noe problem å få Mattilsynet på besøk.