STORKONTROLL: Synet av kluter som ble tørket over emballasje på lagerrom var en av flere forhold Mattilsynet avdekket under sin kontroll av take-away-sushi i Oslo, Asker og Bærum. Foto: Mattilsynet
STORKONTROLL: Synet av kluter som ble tørket over emballasje på lagerrom var en av flere forhold Mattilsynet avdekket under sin kontroll av take-away-sushi i Oslo, Asker og Bærum. Foto: MattilsynetVis mer

Mattilsynets aksjon mot take-away sushi i Oslo, Asker og Bærum

Mattilsynet med sushi-aksjon i Stor-Oslo: Fire ble stengt på dagen

Mattilsynet har besøkt sushi-stedene som ikke omfattes av smilefjesordningen.

(Dagbladet): To av tre sushi take-away-restauranter fikk pålegg fra Mattilsynet for brudd på hygieneregelverket i en storkontroll av Mattilsynet i Oslo, Asker og Bærum tidligere i år.

TRANGT: På denne lille benken ble det både lagret og tilberedt mat. Foto: Mattilsynet Vis mer

Mattilsynet sjekket 29 virksomheter. Fire ble stengt.

Disse var Sushi og Thai på Lambertseter, Asian street food i Torggata, House of Sushi i Waldemar Thranes gate og Yu's Kitchen i Tollbugata.

- Vi ønsket å se på sushi-takeawayvirksomheter som ikke er omfattet av smilefjesordningen, sier Inger-Marie Øymo, seksjonssjef i Mattilsynet, region Stor-Oslo, avdeling Oslo, Asker og Bærum.

Vi gjør oppmerksom på at bildene i denne artikkelen er tatt av Mattilsynets inspektører i forbindelse med aksjonen. De er ikke stedsangitt og kan være hentet fra alle sushi-stedene som ble testet.

For dårlig orden og renhold

Mattilsynet er godt fornøyd med at en tredjedel av stedene de sjekket har god hygiene, men det er et stykke igjen til de er helt fornøyde.

- Det er nedslående at vi må stenge fire virksomheter og at halvparten av virksomhetene har for dårlig renhold. Orden og renhold er et av de grunnleggende forholdene på kjøkken hvor det lages mat, sier Øymo til Dagbladet.

HER TILBEREDES MAT: Mattilsynet var ikke tilfreds med renholdet i mer enn halvparten av virksomhetene de besøkte i en aksjon gjennomført i vår. Foto: Mattilsynet Vis mer

- Det er viktig at steder som faller utenom smilefjesordningen, følges opp videre, konkluderer Mattilsynet i rapporten.

- Vi stenger på grunn av helsefare

- Hva skal til for at dere stenger en restaurant?

ALVORLIG: – Vi stenger steder på grunn av helsefare, sier Inger-Marie Øymo, seksjonssjef i Mattilsynet i Oslo, Asker og Bærum Vis mer

- Vi stenger steder på grunn av helsefare. Men fatter også vedtak som går på rutiner etter at virksomheten har åpnet igjen.

Ingen av virksomhetene som måtte stenge i vår, holdt lukket lenge. De aller fleste fikk rettet opp feil og mangler i løpet av kort tid, og fikk Mattilsynets inspektør på oppfølgingsbesøk, slik at de kunne åpne.

Det blir imidlertid ingen videre eller ekstra kontroller av disse stedene framover, men Mattilsynet vil følge opp virksomheter på grunnlag av bekymringsmeldinger fra publikum, ifølge Øymo.

- Vi kommer til å jobbe med kampanjebasert tilsyn på de virksomhetene som ikke er omfattet av smilefjes. Vi har fulgt opp de stedene med avvik. Videre daglig drift er virksomhetens ansvar. Det er viktig at ansvarlige eiere er sitt ansvar bevisst og sørger for gode, praktiske rutiner i hverdagen.

TEMPERATUR: Flere av virksomhetene lagret ferdig mat ved for høye temperaturer. Foto: Mattilsynet Vis mer

Dette svarer restaurantene

Ifølge Inger-Marie Øymo i Mattilsynet ble alle virksomhetene stengt på grunn av dårlige hygieniske forhold. Alle stedene var tilbake i ordinær drift etter et døgn. Dette svarer restaurantene på kritikken.

House of Sushi Waldemar Thranes gate: Vi legger oss flat for kritikken vi fikk av Mattilsynet. Kokken og servitøren var begge ganske ferske og hadde ikke fullført hele opplæringen sin ennå, og var alene på vakt før oppfølgingen var 100 prosent ferdig. Det tar vi selvkritikk på.

ROT: Lagring og uorden på personaltoalett. Foto: Mattilsynet Vis mer

Vi ble stengt klokka fem på en torsdag og åpnet dagen etter klokka fire. Alle punkter utbedret og et løfte om å fullføre opplæringen før de fikk stå alene igjen. Kunnskapen var der, de hadde bare ikke lært alt ennå.

Yu's Kitchen: Det stemmer ikke at vi måtte stenge. Vi stengte frivillig en ettermiddag for å fikse opp i et par småting, og da vi fikk Mattilsynet på besøk igjen, fikk vi beskjed om at alt var greit. Vi var bare stengt en kveld.

Mattilsynets kommentar: Yu's Kitchen fikk fattet vedtak om stenging på grunn av dårlig renhold av kjøkken og utstyr 11. april i år. Vi var på oppfølging 12. april, og da ble det vedtatt åpnet igjen. De fikk litt lenger frist på å utbedre noen andre forhold.

D-san Asian Street food: For å kunne forhindre at dette skjer igjen trenger vi bedre rutiner på internkontroll og temperaturmåling.

MANGELFULLT RENHOLD: Flere av stedene måtte gi både lokale og kjøkkenutstyr en grundig vask etter Mattilsynets besøk. Foto: Mattilsynet Vis mer

Dagbladet har også vært i kontakt med Asian Street food og Sushi og Thai Lambertseter, men de har så langt valgt å ikke svare på vår henvendelse.

Frøs ikke ned fisken

De aller fleste manglene som ble avdekket var avvik for orden og renhold, varemottakskontroll, merking og sporbarhet. Mer enn halvparten av sushi-stedene som ble sjekket hadde ikke bra nok orden og renhold.

Tre av stedene som ble sjekket kjente ikke til kravet om tilberedning og lagring av sushi-ris.

Det var bare ett av stedene som ikke kjente til kravet om innfrysing av fisk.

Fisk som skal spises rå bør fryses ned, slik at den holder en kjernetemperatur på minus 20 grader i minst ett døgn, eller minus 35 grader i 15 timer.

Dette gjelder enten den skal graves, skal brukes i sushi, ceviche eller en form for fiskecarpaccio.

En tredjedel er bra! Eller?

Mattilsynet trekker fram at ikke alt bare er sorgen. En drøy tredjedel, elleve steder, hadde det meste i orden.

STORT FORBEDRINGSPOTENSIALE: Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet håper smilefjesordningen blir utvidet til også å omfatte kiosker og mindre serveringssteder. Foto: Ole Walter Jacobsen Vis mer

- Resultatene i Sushi-kampanjen var gjennomgående bedre enn da vi testet gatekjøkken, sier Øymo.

Fagdirektør for handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, synes ikke det holder.

- Vi må forvente bedre. Dette bekrefter viktigheten av at smilefjesordningen utvides til å omfatte kiosker og mindre serveringssteder, sier Instefjord til Dagbladet.