ANBEFALING: Professor Wenche Frølich er ikke i tvil om hvilken type brød som er best å spise - for helsas skyld: foto: Endre Vellene
ANBEFALING: Professor Wenche Frølich er ikke i tvil om hvilken type brød som er best å spise - for helsas skyld: foto: Endre VelleneVis mer

Grovest brød er best for helsa

Mattilsynet undersøkte 19 bestselgere: - Her er brødet som metter mest

Mattilsynet undersøkte næringsstoffene i en rekke brød, knekkebrød og frokostblandinger. Matprofessor er ikke i tvil om hvilket du bør spise.

(Dagbladet): På oppdrag fra Mattilsynet har NIFES (Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforsking) analysert 19 ulike brød, knekkebrød og frokostblandinger som har det til felles at de befinner seg på mange frokostbord Norge rundt.

I tillegg til å sjekke næringsstoffene, har man også analysert innholdet av tungmetaller, akrylamid og muggsoppgifter.

Konklusjonene - som ble kjent i går - er svært oppløftende. Resultatene fra samtlige analyser var under grenseverdiene som gjelder for arsen, bly, kadmium og kvikksølv i ulike matvarekategorier.

En ekstra bonus er at saltinnholdet har gått ned i de undersøkte korn-produktene, noe som er helt i tråd med bransjens og helsemyndighetenes klare mål. De ni grove brødene som er analysert i rapporten, inneholder fra 0,8 til 1 gram salt per 100 gram brød, alle innenfor nøkkelhullskravet på 1 gram per 100 gram

- Det er positivt at saltnivå har gått ned sammenlignet med tidligere analyser, og det samsvarer med Helsedirektoratets mål om saltreduksjon i «ferdig matvarer». Vi forventet at saltinnholdet hadde gått ned siden siste vi gjorde disse analysene da dette er i tråd med at matindustrien har jobbet med saltreduksjon i brød og kornvarer , sier seniorrådgiver Ellen Kielland i Mattilsynet.

LES: Ekspert avslører knepet som viser om det brune brødet er forkledd loff

GODT RÅD: - Valg brødene som metter mest, anbefaler brødprofessor Wenche Frølich
GODT RÅD: - Valg brødene som metter mest, anbefaler brødprofessor Wenche Frølich Vis mer

- Dette brødet bør du velge

Wenche Frølich - kjent som Norges fremste brødekspert - gir Mattilsynet stor honnør for at de så grundig har analysert de mange bestselgerne.

- Det er betryggende for oss alle at disse produktene er trygge å spise og flott at saltinnholdet går ned, men det er èn side jeg skulle ønsket at var løftet mer fram - nemlig enda mer fokus på de groveste brødene, sier hun til Dagbladet.

Og fortsetter:

- Er man opptatt av sunnhet og helse er det optimale å få til mest mulig av grovt sammalt mel, altså det som ligger øverst på brødskalaen. Velger man å kjøpe et slikt - som inneholder masse fiber og andre næringsstoffer - kommer man hjem med et brød som holder deg mett lenge, konstaterer den anerkjente professoren i mat- og ernæringsvitenskap.

Fiber er bra for å holde vekten fordi fiber gir en metthetsfølelse ved å «fylle opp» magen eller ved å arbeide ekstra lenge med maten.

SÅ LURT: Når du kjøper brød, så skjær det i skiver og legg i fryseren. Når skivene er frosset legges de i porsjonsposer og tilbake i fryseren. Video: Per Ervland og Aase Dotterud Vis mer

- Brødene som metter mest og lengst er de groveste brødene med høyest andel fullkorn - disse brødene er rike på fiber som fyller magen og gir jevnt energinivå. Her kan og bør man se etter Brødskala'n grovt og ekstra grovt og nøkkelhullet for å velge det brødet som har best ernæringsverdi samt metter lenge, sier matrådgiver Eilin Lundekvam By ved Opplysningskontoret for brød og korn.

Matrådgiveren tror at trenden med å spise grovt brød vil fortsette i 2018. Loffen er forbeholdt helgefrokosten.

Brødet har unik posisjon

- Surdeigsbrød er også veldig populært, gjerne de som ser litt rustikke og håndtverksaktige ut. Det henger nok sammen med lokalmat-trenden, vi vil ha mat med sjel og historie. En annen spennende trend vi ser internasjonalt er svarte brødvarer og bakst, samt brød tilsatt insekter. Det blir spennende å se hva bakerbransjen hiver seg på, medgir Lundekvam By.

Ifølge Helsedirektoratet kjenner 3 av 4 til kostholdsrådet om å spise grove kornprodukter hver dag, men kun 1 av 4 får i seg nok fiber og fullkorn.

Tidligere i år fortalte forsker Annechen Bugge ved SIFO (Statens Institutt for Forbruksforskning) om hvilken unik posisjon brødet fortsatt har i befolkningen. Ifølge Bugge spiser vi nemlig 2-3 måltider med brød hver dag, enten frokost, lunsj eller kvelds:

GIR RÅD: Matrådgiver Eilin Lundekvam By (Foto: Opplysningskontoret for brød og korn)
GIR RÅD: Matrådgiver Eilin Lundekvam By (Foto: Opplysningskontoret for brød og korn) Vis mer

- Den viktigste endringen som har skjedd er at vi er at vi er mer bevisste på brødprodukter. Vi har begynt å spise grovere brød og kornprodukter, og grovhetsskalaen har blitt populær og gjør det enklere for oss å velge riktig brød, uttalte eksperten til Dagbladet i juni.