FORNØYD: Morten Hansson i Maxgodis jubler over gode salgstall. Foto: Arkiv
FORNØYD: Morten Hansson i Maxgodis jubler over gode salgstall. Foto: ArkivVis mer

Økte omsetningen med nesten 300 prosent:

Maxgodis-salget til himmels

Den svenske nettbutikken Maxgodis skor seg på nordmenns søtsug.

Fredag var det ikke utenkelig om de ansatte i nettbutikken Maxgodis.se unnet seg litt ekstra godteri i lunsjen - for selskapet kunne nemlig melde om omsetningsøkning på 280 prosent i andre kvartal - sammenlignet med samme periode i fjor. Både i april og mai opplevde brus- og godteributikken på nett rekordomsetning, med 8,5 millioner svenske kroner i omsetning hver av månedene.

Administrerende direktør Morten Hansson vil ikke opplyse om hvor mye som selges til nordmenn, annet enn at Norge er det største markedet.

- For oss er Sverige og Norge ett marked, mens Finland er et annet. Vi har eventyrlig vekst også der, men nordmenn stiller i særklasse, sier Hansson til Dagbladet.

Ifølge tallene som ble klare i dag, har Maxgodis hatt en økning på 260 prosent i første halvår, til godt over 40 millioner svenske kroner. Brus og drikkevarer utgjør halvparten av salget, med Pepsi Max som desidert største produkt. Hoveddelen av kundene bor i Rogaland, Hordaland og Oslo.

Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, gleder seg ikke over tallene til Maxgodis:

- Dette er kritisk for bedrifter og arbeidsplasser i Norge og det verste er at netthandelen bare utgjør en brøkdel av den fysiske grensehandelen. Tragedien er at dette har regjeringen og Kristelig Folkeparti gjort med åpne øyne, da de valgte øke sjokolade- og brusavgiften dramatisk fra nyttår. De har en gyllen mulighet til å gjøre det godt igjen allerede denne uka, når de samles for å diskutere statsbudsjettet for 2019, sier han til Dagbladet.

- Går direkte ut over norsk næringsliv

Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og drikke, har følgende kommentar:

- Det ekstremt sterke resultatet til Maxgodis viser hvor lønnsom den tollfrie netthandelen har blitt for disse varetypene. Det står i grell kontrast til den krevende situasjonen Hval og alle andre norske produsenter som er rammet av de voldsomme avgiftsøkningene står i. Med avgiftsøkningen foretok regjeringespartiene og KrF en målrettede flytting av vekst og arbeidsplasser over grensen til Sverige. Nå ser vi resultatet svart på hvitt, sier Brubakk.

Ingvill Størksen, direktør i Virke dagligvare, men er at det er åpenbart at kombinasjonen av momfritak på nettkjøp fra utlandet og svært høye særavgifter er en gavepakke til utenlandske aktører.

- Den dramatiske omsetningsøkningen Maxgodis har hatt siden økningen i avgifter på brus, sjokolade og sukkervarer ble innført, understreker nettopp det vi var redde for. Avgiftsøkningen bidrar ikke til bedre folkehelse, og momsfritaket på utenlandsk netthandel sponser i praksis utenlandske aktører som sender tonnevis av usunne varer over grensen til Norge. Momsfritaket og særavgiftsøkningen går direkte ut over norsk næringsliv, sier Størksen, som håper at det skjer endringer allerede i kommende statsbudsjett.