Havplast:

McDonald's overrasker:- Gjestene vil merke endringene

De nye serveringsbrettene på McDonald's i Norge er laget av marint plastavfall fra Nordlandskysten.

MARINT AVFALL: De nye brettene på McDonald's er hovedsaklig laget av gammelt tau og garn fra fiskeindustrien. Foto: McDonald's
MARINT AVFALL: De nye brettene på McDonald's er hovedsaklig laget av gammelt tau og garn fra fiskeindustrien. Foto: McDonald'sVis mer

I dag er plastbrettene på McDonald's-restaurantene i Norge brune. Nå blir de grønne, på mer enn én måte.

De nye serveringsbrettene på hamburgerkjeden er laget av hundre prosent resirkulert marint plastavfall, forteller Pia Martinsen Mellbye, administrerende direktør i Food Folk Norge, som har ansvar for McDonalds i Norge.

GRØNNERE: Lasse Johansen med det nye grønne brettet på McDonald's i Storgata i Oslo de de har blitt testet ut siden desember. Foto: The Good Store
GRØNNERE: Lasse Johansen med det nye grønne brettet på McDonald's i Storgata i Oslo de de har blitt testet ut siden desember. Foto: The Good Store Vis mer

Bak brettene står den lille gründerbedriften The Good Store som selger resirkulerte produkter, og plasten kommer hovedsaklig fra marint avfall fra Nordlandskysten.

- McDonald's utfordret oss på at hele brettet skal være resirkulert. Det ga oss noen utfordringer på veien, men det må være det første brettet som er produsert av 100 prosent resirkulert materiale, sier Lasse Johansen, gründer i The Good Store, til Dagbladet.

Tau og garn

The Good Store samarbeider med Norwegian Plastic Recycling, Noprec, som lager høykvalitetsgranulat av marint avfall.

- Det er en kombinasjon av hav- og strandrydding, og at næringen selv kan levere inn avfall, forteller Johansen.

- Det er snakk om enorme mengder! Tauverk, garn, nøter, mærer etc

Alt plastavfallet sorteres, og resirkuleres separat. Brettene til McDonald's består hovedsaklig av gammelt tauverk og fiskegarn.

Johansen har selv bakgrunn fra fiskerinæringen, og har lenge vært opptatt av å redusere mengden plastavfall i havet. The Good Store startet med et agentur på solbriller av resirkulert havplast, men jobber nå også for å jobbe fram skreddersydde løsninger og produkter, som de nye brettene.

Han tok selv kontakt med McDonald's, ba om et møte, og ble «tatt imot med åpne armer».

- Det at en så stor aktør tar seg tid til å lytte til en liten mini som oss er noe jeg har verdsatt høyt.

Avtalen med burgergiganten er helt avgjørende for bedriften, som har flere spennende prosjekter på gang.

- I tillegg til serveringsbrett, har vi også fått produsert opp handlekurver. Her er det potensielt snakk om svære volumer, forteller Johansen.

- Ikke et alternativ å ikke gjøre noe

De aller fleste norske fastfoodkjeder jobber i dag for å kutte engangsplast. På den ene eller den andre måten - og med mer eller mindre vellykket resultat.

Da McDonald's fjernet plastsugerørene jublet forbrukerne, men kort tid etter stilnet jubelropene. Hissige forbrukere klaget på at drikken fikk pappsmak og at sugerørene gikk i oppløsning. McDonald's har ikke mistet motet.

KLAR STRATEGI: McDonald's leter etter gode, bærekraftige løsninger, forteller Hilde Øverby i Food Folk Norge. Foto: FFN
KLAR STRATEGI: McDonald's leter etter gode, bærekraftige løsninger, forteller Hilde Øverby i Food Folk Norge. Foto: FFN Vis mer

- Vi vil drive McDonald’s på en bærekraftig måte både når det kommer til emballasje og drift. Det tror vi både er mulig, og helt nødvendig. Dette innebærer å prøve ut nye ting, og stadig forbedre løsningene våre, sier Hilde Øverby, Kvalitets- og bærekraftsansvarlig hos Food Folk Norge.

- Gjestene våre kommer til å merke endringer i fremtiden også, men for oss er det ikke noe alternativ å ikke gjøre noe. Innføringen av papirsugerør reduserer ene og alene plastforbruket til McDonald’s med 20 tonn.

Hun legger til at det klare flertallet av kundene har vært og er positive til tiltakene, selv om noen medieoppslag, kan gi inntrykk av at situasjonen er annerledes.

- Vi har en målsetting om at 100 prosent av emballasjen vår skal være fra fornybare, resirkulerte eller sertifiserte kilder innen 2025.

De nye brettene er en viktig del av dette. De er testet ut i filialen i Storgata i Oslo siden desember, og skal fortløpende rulles ut i restauranter i hele landet. Dagens brett skal brukes så lenge de fortsatt duger, og siden sendes også disse til resirkulering.

PLAST I HAVET: De siste årene er det meldt om flere tilfeller der dyr spiser plast. Derfor er det farlig. Video: Scanpix, Storyful. Reporter: Ingebjørg Iversen / Dagbladet TV Vis mer

- Avgjørende å skape marked

- Det er veldig bra at et stort konsern som McDonald's går foran og skaper marked innsamling og bruk av havplast. Vi håper dette inspirerer andre bedrifter til å ta lignende grep, sier Guro Hauge fagansvarlig for bygg og materialer i Zero.

AVGJØRENDE: Å skape marked for resirkulert og fornybar plast er avgjørende, sier Guro Hauge i Zero. Foto: Zero
AVGJØRENDE: Å skape marked for resirkulert og fornybar plast er avgjørende, sier Guro Hauge i Zero. Foto: Zero Vis mer

- For å løse både forsøplings- og klimaproblemet med plast er det avgjørende at det blir et marked for å ta i bruk resirkulert og fornybar plast, sier hun.

- Det er viktig at bedrifter går foran og viser samfunnsansvar, men for at dette skal bli et stort må regjeringen inn med ytterligere incentiver. Zero forventer at de får på plass en bransjeavtale for fossilfri plast, slik de har lovet i regjeringserklæringen, sier Hauge.

De får også skryt av klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

- Det er veldig bra at McDonald's tar et aktivt grep mot marin forsøpling og lanserer brett av resirkulert plast fra havet. Vi trenger å ha næringslivet med på laget for å få bukt med plastproblemet. Neste skritt er å finne mer miljøvennlige løsninger for engangsemballasje av plast, som også brukes mye i restaurantbransjen.

NEDERLAND: Denne mannen tok konseptet «drive in» litt alvorlig. Video: Newsflare. Klipp: Ingebjørg Iversen / Dagbladet TV Vis mer