HVERDASGSMIDDAG: Meny-butikkene ominnreder for å få plass til de nye middagsrettene, men ifølge kommunikasjonsrådgiver i Meny Nina Horn Hynne skal ikke dette bety at noen produkter forsvinner ut, slik som når det lanseres nye dagligvarer, dette er et tillegg til sortimentet. Foto: Elisabeth Dalseg
HVERDASGSMIDDAG: Meny-butikkene ominnreder for å få plass til de nye middagsrettene, men ifølge kommunikasjonsrådgiver i Meny Nina Horn Hynne skal ikke dette bety at noen produkter forsvinner ut, slik som når det lanseres nye dagligvarer, dette er et tillegg til sortimentet. Foto: Elisabeth DalsegVis mer

Raske, billige, enkle og ferdige middager:

Meny ypper til krig mot Rema 1000: - En kamp mot klokka

Coop snart på banen med egen takeaway-mat.

(Dagbladet): Dagligvarekjedenes kamp om hverdagskundene skjerpes. Nå kaster Meny seg for alvor inn i kampen om middagen din ved å lansere et tredelt middagskonsept (se faktaboks).

«Middag på under 20 minutter»-satsingen til Meny er heller ikke helt ulik Rema 1000s «Middag til under hundrelappen»-konsept.

- Velkommen etter på konsept! Men til så høy pris da, gitt! Vi i Rema 1000 har bare lave priser, og har siden 2009 tilbudt enkle og raske middager til under hundrelappen, og dermed bidratt til at våre kunder sparer både miljøet og penger, samtidig som de får forenklet sin hverdag, skriver Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, i en e-post til Dagbladet.

- VELKOMMEN ETTER: Mette Fossum Beyer ser stort på Menys middagsfremstøt. Arkivfoto: Øystein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

- Hos oss finner kundene over 60 retter til under hundrelappen som er klare på 20 minutter eller raskere, sier Fossum.

Forsker: Kampen mot klokka

Ifølge forbruksforsker Annechen Bahr Bugge ved SIFO er nordmenn opptatt av gode råvarer, og vil spise ordentlig. Samtidig er vi presset for tid, og snuser på nye løsninger.

- VIL HA SUNN MAT: Nordmenn vil ha sunn mat av gode råvarer, men det kan god gå fort og vi vil gjerne ha hjelp, ifølge Annechen Bahr Bugge i SIFO. Foto: SIFO Vis mer

Det kan være praktiske hjelpemidler, som induksjonsovn, stavmikser og wok, middagskasser - eller nye måltidsløsninger.

- Det er en kamp mot klokka. Man velger bort det som er tidkrevende, og finner frem til gode løsninger for forbrukere som har dårlig tid, men ønsker høy kvalitet på middagen.

Tall fra SIFO viser at det fortsatt er det kun én av ti som har benyttet seg av middagskasser eller dagligvarebutikker på nett i løpet av det siste året, men langt flere ønsker å prøve.

Og det er dette segmentet Meny nå begir seg inn i. Middag på under 20 minutter vil være delvis råvarebasert - og at man må gjøre noe selv.

- Vil utfordre takeawaybransjen

Ifølge kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, er det en økende trend at folk vil ha ferdigmat. Dette tilbys allerede i ferskvarediskene hos selskapets premium-kjede Mega, men det er ikke pakket inn i et spesielt konsept. I dag er det opp til ferskvaresjefene i de ulike supermarkedene hva de serverer.

TAKE-AWAY FRA BUTIKKEN? - Vi ønsker å utfordre take away-bransjen, sier Daniel Kyrre Pedersen i Coop Mega. Foto: Coop Vis mer

Dette ønsker de å utvikle, og kjeden planlegger en egen satsning på take away-mat.

For det er ikke lenger bare de andre dagligvarebutikkene som er konkurrenter.

- Nordmenn har aldri vært mer opptatt av god mat. I tillegg har vi høyere kunnskap enn noen gang tidligere. Kokke- og matprogrammer er blant de mest sette på TV, kokebøker dominerer salgslistene og kokker og matbloggere er blitt våre nye rockestjerner. Samtidig bruker norske husholdninger over 15.000 kroner årlig på restauranter. Derfor er våre konkurrenter den indiske take awayen på hjørnet vel så mye som andre supermarkedskjeder, sier Daniel Kyrre Pedersen, kjededirektør for Coop Mega.

FORSKJELL: I Danmark skal Coop teste ut en butikk «helt» uten ansatte. Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, forklarer hvorfor det er lettere for danskene enn oss. Video: Marie Røssland / Dagbladet / Alle foto: Coop Danmark Vis mer

- Det er positivt at markedet er i utvikling, og at det er etterspørsel etter det vi driver med, sier Camilla Kildal, markedssjef i Foodora til Dagbladet.

POSITIV: Foodora setter pris på at markedet utvikler seg i deres retning. Foto: Fabrizio Bensch / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Foodora er en av mange aktører som leverer restaurantmat på døra.

- Nei til restaurantmat hver dag

Forbruksforsker Bahr Bugge er litt mer avventende til take away-mat.

- Parallelt med at maten skal være basert på gode råvarer, er nordmenn opptatt av helse og sunnhet. Take away og restaurantmat er ikke kjent for å være veldig sunt.

Skal kjedene lykkes med denne satsningen i et lengre perspektiv, tror Bahr Bugge de er avhengige av å tilby folk sunne retter.

- Restaurantmat til hverdags tror jeg ikke noe på. Til det er folk for opptatt med hva de putter i kroppen sin.

Mens take away-konseptet til Meny kanskje ikke passer helt inn her, er det nettopp i disse linjene Coop Mega tenker.

- Framover ser vi at dette blir viktigere og vi satser på produkter som gjør det enkelt å spise sunt og godt. Dette er viktig både i konkurransen mot andre dagligvarekjeder, men vel så viktig i konkurransen mot hurtigmattilbudet i de store byene, sier Pedersen.