SUNT: Alle disse er sunne påleggsalternativer, men makrell i tomat og sardiner inneholder ekstra mye omega 3 viser vår test av fiskepålegg.
SUNT: Alle disse er sunne påleggsalternativer, men makrell i tomat og sardiner inneholder ekstra mye omega 3 viser vår test av fiskepålegg.Vis mer

Ernæringstest av makrell i tomat, sardiner og tunfiskpålegg:

Mest omega-3 i makrell- og sardinpålegg

Det er ikke ett fett hvilket fiskepålegg du velger.

(Bramat.no): Fisk er sunt! Fet fisk som makrell, sild og laks er våre beste kilder til to viktige næringsstoffer; omega-3 og vitamin D.

I Norge anbefales vi å spise 300-450 gram fisk i uka. Dette tilsvarer to til tre middagsporsjoner i uka.

Både mager fisk og fet fisk kan inngå, men det anbefales at minst 200 gram av inntaket bør være fet fisk.

Mange spiser mindre fisk enn anbefalt, kanskje fordi de glemmer at fisk som pålegg er like bra som fisk til middag. I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i fiskepålegg på boks.

Les også: Miljøgifter i fet fisk

Sunt med fet fisk

I fiskepålegg brukes laks, makrell og sardiner (brisling). I løpet av den siste tiden har det også kommet noen tunfiskpålegg som passer like godt på brødskiva som i salater og woker.

Alle disse fiskeslagene inneholder omega-3-fettsyrer, vitamin D, sink, selen og jod, men det er klart mest omega-3 og vitamin D i makrell og sardiner.

Naturlig algeolje kan bli vår framtidige omega-3-kilde

Mest D vitamin i sardiner

Sammenlikner vi de ulike fiskeslagene, er det klart mest vitamin D i sardiner. Ferske sardiner inneholder nesten dobbelt (18,7 µg) så mye vitamin D som laks (10 µg) og hele fire ganger så mye som makrell (6 µg) når vi sammenlikner 100 gram vare (basert på gjennomsnittsanalyser fra matvaretabellen.no).

Artikkelen fortsetter under annonsen

I motsetning til makrell og laks inneholder sardinen hele bein.

Det betyr at sardiner på boks også er en god kalsiumkilde.

Tunfisk regnes som en halvfet fisk, og inneholder derfor mindre omega-3 og vitamin D enn sild, laks og makrell.

Sjømat er bra for hjernen til eldre

Sunt med mager fisk også

Fordi fet fisk er rikere på omega-3 og vitamin D, trekkes disse fiskeslagene ofte fram når det er snakk om sunnhet. Men det ikke alle vet er at mager fisk som torsk også har sine fordeler.

Disse fisketypene inneholder nemlig mer jod enn fet fisk. Og jod er også et næringsstoff flere av oss får i seg for lite av. Mager fisk er dessuten rik på lettfordøyelig protein av god kvalitet.

Spis hvit fisk

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg fiskepålegg på boks som finnes i de største matvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye umettet fett, protein, sukker, omega-3 og salt de inneholder pr 100 gram vare. Vi har latt innholdet av omega-3 har vi latt telle dobbelt, ettersom dette er et viktig næringsstoff som mange får for lite av.

Vi har dessverre ikke kunnet ta med innhold av kalsium og vitamin D i vår vurdering ettersom ikke alle produsentene har oppgitt dette på sine produkter.

I testen er produktene rangert fra terningkast 4 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6. Et produkt som får terningkast 4 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 4 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Norsk mat er trygg
Kostholdet er det viktigste hvis du vil ned i vekt
Slik trener du effektivt med Redcord

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.